Dags att så 2014

sthu

Trådstartare
Nu börjar våren närma sig! Det är dags att planera årets sådder.
Vad ska ni sätta i år?

Mina nya projekt för i år är
jordnöt
gurka
svartöga
prunkfjärilsblomster

Kanske blir det något mer, får väl se hur mycket plats det är på balkongen :p
Dessutom kommer jag som vanligt ha tomat och paprika. Kommer sätta ringblommor från egna frön, om de tar sig.

Jag har redan dragit upp tomat, gurka och paprika. De är snart redo för sin första omskolning till och med! Har precis steriliserat lite jord (min "hemmagjorda" bokashi-jord) som bara ska svalna av innan växterna får flytta.

Jordnöt sägs vara enkelt att få upp, men inga av mina nötter av börjat gro.. Någon som har erfarenhet av jordnötsplantor?

Sv: Dags att så 2014

Oj vad spännande med jordnöt! Jag har faktiskt inte ens tänkt på att man kan odla det själv.

Vad betyder steriliserad jord?

Jag är en färsking, förra året var första gången jag planterade något alls.
Jag började gro inomhus alldeles för tidigt och många plantor möglade, blev långa och klena eller blev attackerade av bladlöss...

Det enda som överlevde var squashplantorna som var väldigt tåliga och lättskötta. Lite jordgubbar och sallad fick vi också.

I år vill jag ha morötter, lök och potatis som kommer förvaras i potatiskällaren över vintern. Det vore guld att kunna ha ett litet skafferi inför nästa vinter!
Squash siktar jag på igen samt jordgubbar men andra plantor den här gången.
Jag tyckte det var för lite jordgubbar på varje planta och dom var för söta och mosiga.

I år har suget kommit för att så igen! Jag har haft lite uppehåll för jag hade verkligen inget som helst sug att odla förra året... ;)
Men planen för i år för att inte odla sönder mig igen är:
i växthuset
Tomater
Paprika

På friland:
Morot
sockerärtor
rödbetor
lök av något slag
kryddor

Sen vill jag även dra upp lite olika blommor för rabatterna... ;)

Och sen blir det även sallad, men om den får bo i växthuset eller på friland har jag inte bestämt mig för än... ;)

Så nu ska jag kika över vad jag har för fröer och vad jag bör beställa, tomaterna och paprikan sår jag så snart som möjligt.

Jag är en färsking på detta. Förra året var första året jag odlade (flrsta hela sommaren i huset).

Odlade då potatis, i ett nytt land som vi bröt. 4 olika sorter.
Sen i två pallkragar då jag inte orkade bryta ett till land
Scharlottenlök, rödlök o gullök.
Persilja, dill och gräslök.
Sallad

Sen gjordes ett nytt jordgubbsland. Med 4 olika sorter.

Tanken är att jag ska utöka jordgubbslandet till dubbelstorlek. Men det var sånt jäkla jobb, då jag la markduk och sen satte planterna och på med torv. Men det höll faktiskt det mest ogräsen borta, tror jag drog upp lite ogräs som kom upp där hålet för plantan var.
Hade jag inte gjort så så skulle nog hela alndet varit fullt med ogräs :D

Jag hann dock inte rensa så bra i landet jag hade i förra sommaren så revorna växte hej vilt. Så får se vad det blir av det hela, det är iaf inte lika snyggt som det var när jag gjorde landet :D

Sen har jag två slänter som jag tänkte så blommor i. Den ena är nygjort när vi grävde. Där ligger det en markduk över för att hindra att massa ogräs/gräs börjar växa...
Sen har jga en som dom karvade lite på, innan så vart den helt övervuxen av "änggräs" o skit. Funderar på att bara slänga ut lite lökar där, huller om buller i olika färger, samt sommarblomster och se vad det blir av det hela. Går inte att klippa där mer än med lie eller röjsåg.
Men måste hitta rätt blommor osm klarar sig här uppe, o vill ha blommor som blommar läng, inte bara 1 mån eller så...

Men i år ska vi även odla morötter, sockeärtor och någe mer :) Vet dock inte om jag ska odla det i pallkragar eller om det blir ett helt nytt land istället.. Det vart så lite plats i pallkragarna, men det vart ett substitut och lär väl säkert bli likadant i år, men några fler pallkragar, som är lite bättre placerade :p

Kan man så blommor direkt på växtplatsen även i norrland ( tror det är zon 5/6). Eller måste man förodla dom för att dom ska hinna börja blomma?

När sår man dom isf på växtplatsen? så fort jorden börjat reda sig (går att dela o inte är frusen)? eller när det itne är någon snö kvar? Jag har super dålig koll..

:)

Jag ska flytta under våren och lär inte ha uteplats på nya stället, så i år blir det ingen sådd för min del :( Såhär års i fjol hade jag vardagsrummet fullt med tomater bland annat. I tidigaste laget med tanke på hur kall våren blev :angel: men roligt var det!

Följer tråden ändå för att se vad alla andra tar för sig! :)

KL
Jag har flyttat - och på gården står det ett växthus! Inget flott eller avancerat, och någon panel blåste sönder i stormen i höstas, men jag tänkte iaf göra ett försök att odla i det. Jag har handlat lite frön - tomat, gurka, squash, paprika och chili, men jag tänkte att det nog är för tidigt att så än? Jag bor i princip så långt söderut man kan komma i Sverige, och har stora och bra söderfönster - men det är väl ändå lite för tidigt? Och så tar jag förstås emot alla tips ni kan tänka er att en rookie behöver!

Så tråkigt, men du får sätta lite kryddfröer som du kan ha inne :idea:

Jag skrev i inspirations-tråden och undrade om det var för tidigt att börja fröså, och så är ni flera som redan startat... :p
Nu ska jag också börja... så det så!
Tomater måste det bli, måste hitta gula pärontomat-frön :love:
Borde sätta några Nävor också...

Tack för att du startade upp tråden sthu :up:

Åhhh, ett växthus - nice!
Chili och paprika kan du sätta nu, det är nästan sent t.o.m ;)

kl

Vi har ett litet grönsaksland och möjlighet att gräva ut det ännu mer.

Förra året var det morot, rädisor, sallad, lite kryddor.
I år vill jag odla mer men kommer ihåg att jag började lite för sent förra året och vissa saker måste man börja med inomhus i god tid.

Jag bor i norra norrland och det är inte varmt nog för att börja ute förrän i juni eller något sådant har jag för mig, för att ha rätt temp i jorden.

Vad kan jag börja med inomhus redan nu eller inom kort? :)

Ok, så kul. Då fixar jag det i helgen och avvaktar med övriga frön. Är det någon som har tips på blommor som man kan ha som snittblommor?

Knapplån
Jag ska testa något nytt i år. Eftersom jag inte odlar grönsaker är det perenner som gäller och det har jag haft i fönstren några vårar. Nu ska jag testa att så i plasttäckta byttor och ställa ut direkt. Meningen är att de ska börja gro när de tycker att det är lagom. I och med att det är perenner ska de ju ändå klara vinter. Vad som ska sås exakt vet jag inte, en del gamla frön och en del nya.

Blir en första plantering i nya trädgården i år :D

Om jag inte får fnatt och går överstyr ( :cautious: ) så blir det att gräva ett litet potatisland och prova på potatisodling. Med försådderna håller jag mig nog till det jag redan köpt (kunde inte låta bli när de började sälja på ICA), dvs två sorters tomater och blomman för dagen. Kanske lite jordgubbar också om vi inte köper färdiga på planta senare.

Kan man så i vanlig blomjord, eller måste man ha någon slags såjord? Har för mig att vi hade olika sorter när jag bodde hemma, men nu har jag glömt allt jag någonsin kunnat efter några år i lägenhet :p

Ringblommor, de är ju söta och finns i massa färger och former. Jag älskar ringblommor :p
Eterneller. Lite tantiga, men fina.
Olika sorters liljor, fast de är ju lökar inte frön.

Tror det finns färdiga blandningar som heter Snittblommor

KL
Sterilisera jorden gör jag i micron. Fick sorgmyggeinvasion och vill inte riskera något med mina småttingar. Så jag provar med micrad jord och ser om det funkar.
Katten har tuggat på två gurkplantor och en tomat, så beståndet har minskat lite.. Kattskrälle, ät din egen mat! :p

Scata
Jag har gula päronformade från egen skörd i år, hoppas de tar sig! Och att de är sortegna som utlovat...

Fuuuuuuuuusk ;)
Jag glömde att spara några och ta frön av i fjol, jag gluffsade glatt i mig dom allihop... :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka