Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

Jag hoppas på att fröna jag sparade från förra årets tomater som jag blev så nöjd med, ska gro.

Det blir växthuset som vanligt som blir belamrat av diverse saker. Gurka ska jag sätta igen, jäklar vad gurkor jag fick förra året. Squaschen ska jag nog försöka på friland, har ju ett trädgårdsland som bara ligger där och växer över. Hoppas jag har tid att grejja med det i år.

Kryddväxter blir det som vanligt. Lavendel och rosmarin tror jag fortfarande lever i sin kruka där ute. Timjan har jag i rabatterna.

Jag sådde chili härom veckan, en mild sort (har insett att jag gillat att känna SMAKEN av chili också, inte bara att det blir starkt) och en mellanstark som jag hade kvar av sen förra året som var väldigt aromatisk.

I går kom de första skotten upp!

Nu får de ha minidrivhuset för sig själva i ett par veckor innan det blir dags att så mera. Jag ska så örter och gräslök.

Jag ska nog sa lite tomater snart, och paprika. Maste dock köpa en del frön, har inte sa mycket tomatfrö kvar.

Planerar att ha massor av tomater, mindre squash än förra aret, ärtor och sockerärtor, majs, potatis, sallad, morötter, rädisor kalrabbi och olika sorters bönor. Sedan far vi se vad det blir.

Nu har jag sått :) Det blev körsbärstomet, penséer, basilika, timjan och persilja, nu återstår bara att se om jag har några gröna fingrar eller inte :D

Nu har nästan all chili kommit upp! Så snart är det dags att röja fönsterbänken inför omplanteringen. Jag kan förresten tipsa om att Ikea har (eller hade sist jag var där) avlånga brickor som är perfekta att ha som "fat" till småkrukor om man ska ställa dem på ett fönsterbräde!

Sen är det dags att inventera vad jag ska så mer. Timjan har övervintrat i sin bytta på balkongen, liksom smultronen. Däremot ska jag så gräslök, oregano, basilika och dragon.

Jag kommer att så luktärter, som jag snöat in på.

Bl a Windsor
1507.jpg

Frolic
1513.jpg

America
1717.jpg

Jag tänkte försöka mig på att så basilika, oregano, gräslök, chili, luktärter, jordgubbar, sockerärter, spenat, potatis och pumpa. :)

Jag är helt ny på detta och har nog raka motsatsen till gröna fingrar, så vi får se hur det här slutar. Ska köpa jord och frön och sättpotatis på fredag.

Har ni några tips till en novis? :) Måste man ha drivhus eller räcker det att dom står i ett soligt fönster?

Senast ändrad:

Det bästa tipset om du vill börja tidigt dvs nu direkt är att inte ha plantorna för varmt de kommer då skjuta i höjden och bli tunna och sköra.
Ställ dem i ett fönster som har sol hela dagen.
(ofta finns ett element under fönstret, stäng gärna det då.
Använd gärna en lampa/lysrör( ej glödlampa, du vill bara ha ljuset och inte värmen)som är igång på morgonen och på kvällen för att ge extra ljus.

*kl*
Min säsong började idag, jag har sått purjolök, paprika och sommarflox! Jag har inte jättegröna fingrar så vi får se hur det går. När det blir såvarmt ute kommer jag att så brytbönor, rädisor, ett antal olika varianter av sallat och en hel hög med blommor. Antagligen blir det tomater, potatis, lök av div. sorter och jordgubbar också.

*kl*

Ska så kryddor i så stor utsträckning jag bara kan. Sådde i höstas ett gäng tulpaner som jag innerligt hoppas inte ruttnat bort denna regniga vinter, några av lökarna var ruskigt dyra och de häftigaste blir helt klart Tulipa Ice Cream. Har även fröer från fingerborgsblommor, nattvioler och luktärter som ska ned i jorden.

Senast ändrad:

*KL*

Jag har sått Bifftomat, Frilandsgurka, Ärtmärg, Sockerärtor, Plocksallad, Isbergssallad, Mynta, Persiljia, Dill, Rödbeta, Blomkål, Purjolök, gräslök!

Funderar på att så lite blommor också, men dock vet jag inte vilka än!

Någon som har tips på hur man sköter om gurkplantor? :) Första gången jag sår de och hoppas på att få nån gurka iaf! :):love:

Det mesta jag ska så är ätbart. Än så länge är det dessa -sockerärt, tomat, isbergssallad, plocksallad, spenat, huvudsallad, rödbetor och salladslök. Har också köpt vallmofrö.

Tänkte att det skulle bli någon mer blomsort, gärna flerårig och som trivs uppe i norrbotten och är relativt lättskött. Förslag?

Någon som har tips på hur man sköter om gurkplantor? :) Första gången jag sår de och hoppas på att få nån gurka iaf! :):love:

Fett och blött ;)

Dvs de vill ha gott om näring och inte för torrt. När de väl börjar ge skörd är det noggrann passning som gäller. Det blir gurkor, gurkor, gorkor.... :d

Har inte börjat än. Tänkte sätta ett par nya tomatsorter, bara några plantor, och räknar kallt med att allt som landade på marken och grävdes ner kommer ta sig igen så jag inte behöver sätta samma sort. Förra året drunknade jag i tomater!

Gurka och squash blir det, en squashplanta räcker, de blev gigantiska! Sallad, morötter och dill sätter jag också men sår då på friland.

Nytt för året blir vattenmelon! Måste ju bara prova.

Åh, den här tråden kommer jag följa! Jag har ju äntligen en trädgård att odla i.

Idag har jag varit och köpt pallkragar, hade tur och hittade en annons på blocket så jag fick 10 stycken för 20 kronor styck. De var i jättefint skick också. Jag kommer i princip bara odla ätbara saker, framför allt har jag snöat in på tomater och har köpt alldeles för många sorter. :o Ska nog ha ett litet PVC-växthus i början av sommaren för att få tillräckligt med värme, måste bara hålla koll på ventilationen också. I övrigt blir det lite kryddväxter, spenat, rödbetor, morötter, sockerärtor, vaxbönor och butternut squash på försök.

'åh de ska jag tänka på dom fick nyligen en större kruka, sen ska dom få en stor kruka när jag flyttat och ev ett litet hemmagjort växthus :) Tack för tipset :):)

Vad blir det för sorts tomater för er andra som odlar det? Här testar jag Moneymaker, Golden Sunrise, Green Zebra, Purple Cherokee, Black Zebra Cherry, Black Cherry och White Cherry. Bidde som sagt lite många...men körsbärssorterna hoppas jag trivs på balkongen.

oj ja de va många olika tomater du sått :)

Jag köpte en bifftomat från affären gjorde en skiva tog de där slemmiga med frön och la i jord! nu är mina plantor ca 1dm höga :)

kanske kan lägga in bilder på våra sådda saker? :):bump:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka