Dags att köpa hoppsadel! :) Någon som kan hjälpa mig?

L

LeRoi2006

Hej!
Nu ska jag köpa en hoppsadel till min fullblodsvalack.
Han ser ut så här (tänker på sadelläget):

IMG_0447.JPG

Han har enligt mig en ganska lång och hög manke som dessutom är väldigt markant. Han är något överbyggd bak. Han är 164cm i mankhöjd och 165cm över korset. 165cm lång.

Jag fick lov att prova en Stubben Siegfried på honom här om dagen och då tycker jag att bommen var bra (kanske den kunde varit ngt mer böjd). Tyvärr klämde sadeln lite lite grann vid manken när jag satt i den.
Sadeln var som sagt en Stubben Siegfried bomvidd 29 och en 16,5".

Jag undrar om ni känner till liknande hoppsadlar (i bommen då framför allt) men som har mer mankfrihet? Kieffersadlar är ideala för hans manke men tyvärr har de varit alldeles för raka för honom då det bildas en stort luftutrymme precis under sadeln. Har dock endast provat deras dressyrsadlar men jag antar att det är detsamma med deras hoppsadlar?

Jag skulle bli hemskt tacksam för svar! :bow:

Sv: Dags att köpa hoppsadel! :) Någon som kan hjälpa mig?

Åk till en sadelutprovare, ring innan och beskriv din häst så kan dom plocka fram passande sadlar. Finns även ställen där du kan låna hem sadlar och prova.

Jag måste faktiskt säga att jag inte har så stort förtroende för de sadelutprovare som bor i närheten av mig. När jag skaffade min dressyrsadel var 2 utprovare (välkända sådana) eniga om att en Kieffersadel satt perfekt på min häst vilket visade sig vara så fel det bara kunde bli med ryggont och dyra equiterapeutkostnader som följd. En annan sa att X sadel skulle sitta PERFEKT med en rejäl gelpadd vid manken :D

Jag säger mig absolut inte veta bättre än många av dessa men då jag haft så dåliga erfarenheter redan så spanar jag gärna lite själv, om inte för att bara ha lite mer skinn på näsan nästa gång jag tar ut en "utbildad sadelutprovare" :)

Du har inte några tips på en sadel som jag kanske skulle kunna kika lite närmre på?

Hej!
Nu ska jag köpa en hoppsadel till min fullblodsvalack.
Han ser ut så här (tänker på sadelläget):

IMG_0447.JPG

Han har enligt mig en ganska lång och hög manke som dessutom är väldigt markant. Han är något överbyggd bak. Han är 164cm i mankhöjd och 165cm över korset. 165cm lång.

Jag fick lov att prova en Stubben Siegfried på honom här om dagen och då tycker jag att bommen var bra (kanske den kunde varit ngt mer böjd). Tyvärr klämde sadeln lite lite grann vid manken när jag satt i den.
Sadeln var som sagt en Stubben Siegfried bomvidd 29 och en 16,5".

Jag undrar om ni känner till liknande hoppsadlar (i bommen då framför allt) men som har mer mankfrihet? Kieffersadlar är ideala för hans manke men tyvärr har de varit alldeles för raka för honom då det bildas en stort luftutrymme precis under sadeln. Har dock endast provat deras dressyrsadlar men jag antar att det är detsamma med deras hoppsadlar?

Jag skulle bli hemskt tacksam för svar! :bow:

Passier skulle jag prova. Dessutom cutback,så manken får plats.
Ev kan även Prestige vara värt att prova om manken kan få plats.
Lycka till!

Min häst har lång, rejäl manke och rak rygg. Dock inte överbyggd, men jag har en Prestige Hippos som ligger bra på henne. Dock en dressyr. Provade en Passier hopp som låg bra på henne också.

Där du bor kan det inte vara brist på bra sadelutbprovare? Ligger inte Mustang där nånstans?

Tack så hemskt mycket för ditt inlägg och dina råd :):bow:
Jag ska definitivt kika närmre på dessa :idea:

Jag har varit i kontakt med M*stang. Jag berättade om min situation och min häst och sa att jag var ute efter en hoppsadel. Fick till svar att man får räkna med att betala 10 000-uppåt för en inpassad sadel hos dem. Förvisso får man byta sadel ju mer hästen musklar sig allt eftersom men faktum kvarstår att jag inte har dem pengarna att lägga på en hoppsadel i dagsläget :(

Förresten! Tack för ditt inlägg och för dina tips på sadlar :bow:

Jag har varit i kontakt med M*stang. Jag berättade om min situation och min häst och sa att jag var ute efter en hoppsadel. Fick till svar att man får räkna med att betala 10 000-uppåt för en inpassad sadel hos dem. Förvisso får man byta sadel ju mer hästen musklar sig allt eftersom men faktum kvarstår att jag inte har dem pengarna att lägga på en hoppsadel i dagsläget :(

Det går definitivt att hitta vettiga märkessadlar till betydligt bättre pris!
Provar du Passier ska det vara med deras speciella PS-baum.Den är flexibel på ett mkt bra sätt för både häst och ryttare. Nästan outslitliga sadlar. Min hoppsadel (Passier med PS-baum) är runt 20år,men det är det ingen som kan tro!

Tack för ditt svar! :)
Är det en "modell" hos Passier som heter PS-Baum? :) Haha känns nästan som en helt fantastiskt dum fråga men ser fram emot att lära mig något nytt här :D

Det låter som en mycket bra sadel hur som helst !

Tack för ditt svar! :)
Är det en "modell" hos Passier som heter PS-Baum? :) Haha känns nästan som en helt fantastiskt dum fråga men ser fram emot att lära mig något nytt här :D

Det låter som en mycket bra sadel hur som helst !

Ja,det är bra sadlar,men viktigast är ju att den ligger bra på hästen!
PS-baumen finns i flera modeller och i alla inriktningar.
Det är inpräglat i skinnet på undersidan.Där står PS-baum!
Det finns en syntetbom hos Passier också,men den tycker jag inte är i samma klass!

en passier kan nog passa den ryggen, hade en gammal (mycket mycket gammal, ca 30 år XD) sadel i super skick, ps baum på den och den såg super på flera hästar, dock så var den för smal för min häst :( och när jag sålt det så fick jag reda på att det gick att värma om bommen på alla passier sadlar :(.
hade jag haft kvar sadeln så hade jag definitivt värmt om den så den passar pollan ^_^ bättre och stabilare sits får man inte i andra sadlar helt enkelt :D.
min häst har nu en jacson santa cruz celine, ligger inte helt 100 men tillräckligt bra med padd. din häst ser ut att ha en mer svängd rygg än min, så en celine kan kanske passa din med, de är ganska billiga begagnat.

Ta hjälp av en hästfysioterapeut i närheten! De har en bredare utbildning. Det är jätte viktigt att en sadel passa och att man ber en kolla sin sadel 2 gånger om året eftersom hästarna ändras mycket i muskelerna iom träningen. ;)

Passieren jag nämnde var en PS Baum-modell. Provade den igen i veckan när sadelutprovaren var här och den låg bra fortfarande, men jag köpte en Jacson Santa Cruz Jean Luc, X-wide. Den passade min rumpa bättre ;) Tycker denna är miljoner gånger mjukare i stisen och skönare än flertalet Celine som jag ridit i och alltid får ridsår av...

Liknande trådar

Utrustning https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG Försöker med en tråd med bild. Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag...
Svar
9
· Visningar
1 834
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 688
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka