Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Men vad är det som säger att ägaren skulle hamna i klistret om du lämnar tillbaka hästen nu när det är sommarbete den går på förutom den tid du rider kontra mot att du lämnar tillbaka den i höst när det är uppstallningatider ? ? ?

Jag har inte sett att någon tycker att ägaren "hamnar i klistret". Det tillhör väl vanlig hyfs att hålla sig till ingångna avtal!
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Det var TS själv som skrev att hon inte ville sätta ägaren i klistret om hon lämnade tillbaka hästen i förtid.....
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

*kl*

Jag håller med övriga om att du ska ha en häst som det känns värt det med. Hästar är en dyr hobby och är det inte roligt så är det slöseri med både tid och pengar. Hade jag varit du hade jag köpt den andra hästen :)

Jag gjorde ett liknande beslut för inte så länge sedan, jag hade en häst på foder, eller egentligen provperiod inför köp men en lång sådan. Det var en unghäst visserligen och vi hade kunnat utvecklas mycket, men kemin stämde inte, så jag bestämde mig för att börja kolla på andra hästar. Meddelade ägaren att vi tyvärr inte passade ihop och han blev bara glad att jag sade som det var i tid, så att han kunde lösa allting med uppstallning osv. tills hästen skulle komma tillbaka. Provred flera hästar och tillslut hittade jag Hästen med stort H. Köpte honom för dubbelt så mycket som jag skulle fått betala för den första, men jag har aldrig tagit ett bättre beslut i mitt liv. Jag och hästen jag har nu passar varandra som handen i handsken, och jag får till och med höra från andra att kärleken känns i luften mellan oss, och det är verkligen så jag känner också. :love: Självklart har vi dåliga dagar, det har alla, men aldrig så att jag ångrar att jag köpte honom. Har nu haft honom i 4 månader ungefär och hade inte kunnat önska mig någon annan häst, visst hade han gärna fått vara tävlad svåra klasser i både dressyr och hoppning, men det är han inte och skulle jag nu vilja tävla såpass högt så får vi helt enkelt ta oss dit tillsammans (även om risken är väääääldigt liten att vi skulle lyckas med det :p)

Nu snurrar jag bara iväg, men det jag vill säga är att håll inte kvar en häst som du egentligen inte trivs med, det ger varken dig eller hästen någonting. Däremot tycker jag att du ska säga till ägaren nu, det räcker att säga att det bara är funderingar fram tills du bestämt dig, men då är ägaren beredd på att hästen kan komma tillbaka och kan ordna det så bra som möjligt för hästen ev. hitta en ny fodervärd. :)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Det är väl klokt att lämna tillbaka hästen nu när hon är 20 och fräsch - nu kan hon ju få ett nytt hem och många fina år tilllsammans med någon annan. Någon som kanske är jättenöjd med att ha en snäll o trevlig häst.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Nja, det är väl lite så att ägaren nog helst skulle se att jag aldrig lämnar tillbaka hästen, förtid eller inte ;) (och nej, det är inte så att hon är helt barskrapad och absolut inte skulle kunna ta tillbaka hästen, det är väl mer en fråga om intresse och att ta sig tid.)

Hur som helst så kom jag nyss hem från världens underbara dressyrpass på ett gärde, foderpållen var JÄTTEFIN. Så nu blev jag ännu veligare :angel:
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Nja, det är väl lite så att ägaren nog helst skulle se att jag aldrig lämnar tillbaka hästen, förtid eller inte ;) (och nej, det är inte så att hon är helt barskrapad och absolut inte skulle kunna ta tillbaka hästen, det är väl mer en fråga om intresse och att ta sig tid.)

Hur som helst så kom jag nyss hem från världens underbara dressyrpass på ett gärde, foderpållen var JÄTTEFIN. Så nu blev jag ännu veligare :angel:

Ja, men det är ju inte ditt problem om ägaren egentligen inte vill ha tillbaka hästen.
Man håller ingångna avtal vad gäller tidsperiod, men det står ju båda parter fritt att bedöma hur man vill göra därefter.
Om du inte trivs med foderhästen, avstå från att förlänga avtalet. Risken är nog stor att du ångrar dig om du förlänger och det sedan fortsätter med den frustration du känner.
Oavsett hur jag beskrev "min värld" tidigare där jag inte säljer så är det en mycket stor skillnad mot din situation. Jag har köpt min häst och då tar jag ett i tid obegränsat ansvar för den.
Du har ett avtal om ett tidsbegränsat ansvar, och hästen har en ägare som torde vara mån om den. Eftersom du inte är nöjd, så tycker jag att det vore klokt av dig att inte låta ägaren pressa dig till något som du faktiskt inte vill.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Ägaren ringde mig lite utippat häomdagen, så nu är hon iaf medveten om mitt velande.. tyvärr så har velandet inte direkt bästämt sig ännu. wäwä :/ hjärtat säger foderpållen men förnuftet säger en annan häst. (och nu inte menat som att jag är känslolös inför den hästen heller, sitter ofta med ett leende till öronen vid varje ridpass med den... )
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Du vet vad jag tycker Emma... Ha inte kvar en häst som du inte trivs med och som inte ens är din. Köp det fula (:p) ridbara stoet istället och ha ROLIGT när du rider! Du har ju velat jättelänge, du kommer inte att sluta vela om du inte gör slag i saken tror jag. Foderpållen kommer att få det bra.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

KL.

Rotade fram min gamla tråd. För nu är det gjort, några månader "försent". Har precis pratat med ägaren till foderpållan och sagt att jag vill lämna tillbaka henne. Vi förnyade aldrig kontraktet som gick ut i september och både ägaren och jag har undvikit att prata med varandra tror jag, hon för att hon ändå varit medveten om att jag nog ville lämna tillbaka hästen och ville skjuta upp det så länge det gick, jag på grund av samma anledning, jag ville dra på det. Förändring skrämmer skiten ur mig ;) Men det har inte varit roligt alls sedan i våras typ och sista tiden har det kännts som att det skurit sig ännu mer mellan mig och hästen så jag har haft ont i magen innan varje gång jag skulle rida. Och så ska det ju inte vara.

Men nu är jag som väntat jätteledsen över att jag ska skiljas från hästen, även om jag vet att det är rätt beslut. Men det är ju lite som att skiljas ifrån den där frun som man egentligen har ett dåligt äktenskap med, men det har ju ändå varit ett äktenskap ;) Kommer sakna henne, men inte att RIDA på henne.

Har även hemskt dåligt samvete gentemot ägaren eftersom att jag vet att hon egentligen inte vill ha tillbaka henne. Eftersom att vi inte har något kontrakt skulle jag ju kunna säga att jag vill att hon hämtar hästen omgående, men jag sa att hon fick ta den tiden det tog. Så hon frågade om hon kunde få några veckor på sig. Så då borde jag väl hanterat det ganska schysst ändå väl?

Ursäkta för långt babbel. Behövde skriva av mig lite, förändring skrämmer skiten ur mig och jag är på tok för känslosam för sånt här.

Och till Praefatio: Det blev inte det "fula" stoet, det är dock förmodligen en ponny på gång :love:
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Kul!

I all text du skrivit låter det som om detta var rätt beslut!
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Vad snällt av dig att ta dig tid att läsa och svara. När allt är så nytt och man är osäker på om man gjort rätt så är det jätteskönt att få ett svar från någon utomståeende som tycker att det låter vettigt. Så tack! :)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Tycker du gjort helt rätt!

Jag själv var med om liknande förra vintern. Igentligen så började det väll redan för 15 år sen när jag köpte första hästen,en kallblodstravare som knappt var riden,vi kom en bra bit på väg genom våra 11 år,men hon var extremt svårlastad,så vi kunde aldrig ta oss iväg på nån träning eller så.

Häst nummer två,unghäst,tyvär han hann knappt bli inriden förens jag tvingades sälja pga jag lämande sambon,samtidigt som jobbet gick i kk,så inget boende,inget körkort,inga pengar osv.

Nu kommer vi till häst nummer tre,en jättetrevlig dam,triangelmärkt,som funkade till lättare,enkla turer i skogen. Var dessutom min bästa vän som ägde henne,och jag hade på foder. Efter ett tag så kände jag att nej,jag vill faktist träna! Men samtidigt så tänkte jag att hallå,jag har ju inte gjort det alls under alla 15 år som hästägare,varför ska jag behöva göra det nu för?

Jag velade fram och tillbaka,och tillslut så bestämde jag mig för att lämna tillbaka. Då hade hon dessutom vilat ett tag för det vart jobbigt för henne med all snö som kom och fastnade under hovarna (hovbenssänkning,och pålagringar på kotor),så vännen berättade att då skulle hon få somna in,snacka om att man kände sig som en mördare! MEN i slutändan vet vi att det var det bästa för hästen också,hon ville träna och springa som hon gjort tidigare,nu fick hon mest skrittas. Fång hade hon haft så hon fick inte ens gå på gräs,så både vinter och sommar var jobbigt för henne.

Du får gärna uppdatera hur det går med ponnyn! :D Och vad är det för nån? Ska du köpa eller ha på foder?
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Nu kan jag fått det här helt om bakfoten, men är det inte du som skrivit om att du hittade din drömhäst på annons även fast du _inte_ skulle ha en häst osv fast det slutade med köp och att säljaren gick ned i pris för att ni verkade så rätt för varandra? En gul ung sak? :)

Häst numer tre låter som en väldigt beslut att fatta, men så skönt i efterhand att det känns rätt! Det låter ju verkligen rätt för en utomståeende iaf :)

Här går det iaf undan i svängarna. Ägaren till foderpållan sa ju först att hon ville ha några veckor på sig. Men senare under dagen igår så fick jag ett sms om att de hämtar henne redan på tisdag! Känns som väntat väldigt ledsamt ändå, och jag får gråten i halsen så fort jag ska prata om det. MEN som tur är så var foderpållen på sitt absolut värsta humör igår och jag fick henne inte av stallplanen, då kändes det inte riktigt lika ledsamt, just då iaf ;)

Det är en liten welsh cob som jag lagt handpenning på! Berättar gärna mer om den när den vet besiktigats och köpet är klart :)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Japp,det var jag det,jag som skulle vara hästlös ett bra tag efter att foderpållan somnat in för att efter nått år köpa pålle som jag kunde träna med. Nu vart det ju inte så,utan pållen kom på en gång (eller aja,ett halvår efter),och var bara ett år så träningarna får vänta,men nu har jag iaf en bra grundförutsättning att ta mig dit jag vill! :D
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Låter som en riktigt fin solskenshistoria gällande hästbyte! Speciellt eftersom att hästen är gul :D Vad har du tänkt att köra för inriktning med den sen?

Igår åkte foderpållan. Det var väldigt ledsamt. Hade ju räknat med att det skulle bli jobbigt för en blödig person som mig. Men kände mig ändå ganska samlad.. tills hon lastades. Då började jag gråta som bara den pang bom. Det är alltid lika retligt när folk ser :angel: Det känns väldigt, väldigt tomt. Även om vi inte funkat så bra sista tiden så har vi ju ändå setts dagligen i över två år och hon har varit en oerhört stor del av mitt liv. Håller redan på att klättra på väggarna av att vara hästlös i en hel dag :angel: MEN ikväll så fick jag ett trevligt telefonsamtal - ponnyn har besiktigats och flyttar hem till mig på måndag! Hoppashoppashoppas att det blir bra nu.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Åhh,i morgon är det dags alltså! :bow::bump:

Orvar blir nog en riktig allroundhäst,men vi kommer inrikta oss på dressyren,men det beror nog på att jag är så hopprädd! :o Visst kommer vi skutta nått litet hinde då och då,men när det börjag närma sig upp emot 70 cm högt blir jag så nervös... :p

Kommer sen testa på att rida lite trail med han.

Kommer dock mest vara uteritter som vi kommer satsa på! :D Jag har ju som sagt varit skogsmulla hela mitt hästliv,och det känns lite konstigt att ge upp det! ;)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Ja, jag kommer nog inte kunna sova inatt :D som ett litet barn innan julafton.

Åh, heter han Orvar? Fy vad sött!!! :love: Jag är precis likadan gällande hoppningen... om inte lite värre, tycker det börjar bli högt tidigare än så :angel:
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Ja,han heter Orvar.... :o:p Eller ja,Anirac´s Orvar,men går under bara Orvar här hemma. :D Börjar nästan vänja mig,förut vågade jag knappt säga det högt,men nu är det lugnt! :rofl:

Mitt hjärtegryn! :love:
530854_3251829328820_1059624479_33053211_1813225398_n.jpg


Du förstår väll att jag vill se massa bilder från dig i morgon va?! :banana:
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Tycker verkligen att Orvar var ett himla sött hästnamn :) fin bild, pannbandet passade perfekt till färgen dessutom!

Nu är kamerasladden upphittad och ponnyn hemkörd :D Han var jättesnäll att lasta, köra och verkade finna sig till rätta i stallet ganska omgående. Kastade sig exempelvis över hösilaget innan han behagade nosa på boxgrannen :D

Här kommer ett bildbevis på att han finns och inte är hittepå! :angel:

SDC12411.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 387
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp