Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

EmmaBovary

Trådstartare
Jag är sedan två år tillbaka fodervärd åt ett 20 årigt halvblodsto. Det är en trevlig häst helt enkelt och jag tycker om henne. De senaste månaderna har det dock inte varit speciellt roligt längre. Till att börja med så försvann lusten att träna dressyr, vilket är det jag normalt uppskattar mest och vi har mest lullat i skogen, men inte ens det känns sådär jätteupplyftande just nu. Det är naturligtvis lite av ett moment 22, det blir roligare att rida om man tränar för tränare/eller lägger upp seriösa dressyrpass på egen hand och det går enklare dessutom men det är inte alls motivernade att få tummen ur när det inte är roligt. Vi är inne i en svacka helt enkelt.

Jag funderar dock lite på om det _bara_ är en svacka. Det känns lite som att vi är fast i ett dåligt förhållande. Vilket inte kan vara en dans på roser för hästen heller. Det är inte så att jag bara är less på att rida över lag, hade hand om en kompis sto i några månader i våras och där var det mkt mer motiverande att rida. Min foderhäst är inte speciellt fördelaktigt byggd och har väldigt markbundna gångarter och ger mig sällan något gratis. Även om vi blivit bättre så känns det som att vi har stagnerat. Visst, det är klart man kan med intensiv träning borde kunna plocka fram lite mer ur henne, men hon är som sagt 20 och jag är inte så duktigt.. hade det rört sig om en yngre häst som jag ägt så hade det kanske varit intressant att tex lämna den till någn duktig ryttare under någon period. Och nu låter det som att jag är väldigt lat och väntar mig att allt skulle bli en dans på rosor bara jag red en bättre häst. Så naiv är jag inte. Men jag vet ju om mina begränsningar, jag skulle väl snarare behöva en häst som kan hjälpa mig att framstå i lite bättre dager och inte bara ifrågasätta allt jag gör ;) att något skulle kunna få kännas lite enkelt, ibland.

Men nu kommer vi till problemet. I min värld så överger man inte en vän bara för att det går dåligt. Jag är typen som oftast inte överger skeppet förrens det har sjunkit. Samtidigt så ska väl ridning vara roligt, och man ska förhoppningsvis känna en glädje över att träna åtminstonde större delen av tiden? Sen så känns det som att jag skulle svika ägaren till hästen om jag lämnade tillbaka henne, hon vill helst att jag ska ha henne livet ut. För att ge det hela extra krydda så är jag dessutom erbjuden att köpa stoet som jag red några månader i våras. Och jag funderar på att jag är dum som tackar nej till en häst som jag potentiellt skulle kunna ha många roliga år att utvecklas med(hon är bra mkt yngre)mot att ha min foderhäst i ytterligare ett år eller så. Samtidigt så tycker jag ju väldigt mkt om min foderhäst och skulle såklart grina ögonen ur mig om vi skildes åt. Och jag har tyvärr inte möjlighet att hålla två hästar under en längre period.

Naturligtvis så är jag en person som alltid har väldigt svårt att fatta beslut.. jag ser det alltid som att jag väljer bort något, inte att jag väljer något. Så snälla, hjälp mig med lite goda råd! Har ni bytt häst för att ni känner att ni inte kommer någon vart?
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Det är en dyr hobby vi har och då ska det ju kännas värt det. Om man ska tillbringa många timmar tillsammans med sin häst så ska det ju kännas roligt. Klart att det blir svackor ibland, men du tycks ju egentligen ha bestämt dig? Din gamla häst kan kanske gå som sällskapshäst hos någon och få njuta av några år till.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Jag har inte alls bestämt mig :/ ja visst, en del av mig kan se rationellt och nyktert på det hela, men en annan del är så känslostyrd och får dåligt samvete för att jag ens tänker tanken. Och tyvärr är det väl aldrig riktigt så enkelt att det är självklart att ett halvblod får gå som sällskapshäst och bara skrota, det kostar ju lite mer pengar än att hålla en shettis. Och hon är ju hel och fullt igång dessutom..
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Så här fick jag en gång i tutat av en gammal militärryttare:
Livet är för kort för att syssla med hästar man inte komma vidare med.....

Det har hjälpt mej många gånger när jag varit i ungefär samma sits som du, fast då har det gällt egen häst...
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Om du vill försöka komma igång "en gång till" kan jag starkt rekommendera att rida för tränare ett par ggr innan du ger upp. Varje gång jag har en svacka med mitt sto, kommer jag på mig själv att jag 1. inte tränat 2. förvärrar saken själv genom att inte tvinga mig själv att komma igång igen. Det är väldigt lätt hänt, såsom du själv nämner, att det blir en ond cirkel. Enda sättet att bryta spiralen (för mig) är att träna för tränare och rycka upp mig, och plötsligt så är vi ur svackan igen efter ett par ggr!

I övrigt är det en svår situation och jag avundas dig inte! Situationen kanske är lite lättare med vetskapen om att hästen har en ägare, om du väljer den nya, men ja.. klen tröst. Försök välja med hjärtat, och lycka till med vad du än väljer!
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Red för tränare två gånger förra veckan + slängde upp en duktig ryttare en gång. Så liiite försöker jag väl göra åt det, även om det behövs mer. Men frågan är hur lång tid det är rimligt att ge den en chans innan någon form av beslut fattas, eller inte fattas. Märks det att jag är velig? Nej nej. Tänker knappt på annat just nu och ligger och ältar nätterna igenom.

Pratade med tränaren om mitt huvudbry dessutom, men hon var inte mkt till hjälp måste jag säga. "Jag tycker att båda hästarna är trevliga" gahh :p
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Jag inser att du säkerligen inte har all tid i världen för att bestämma dig, men det har tagit mig en månad iaf innan jag funnit rytmen, men du vet ju säkerligen bäst själv hur du/ni fungerar. 2 ggr på en vecka ser man ju inget resultat direkt, eventuellt mer lösgjord häst (om hästen i regel är åt det stelare hållet).

Om jag ska utgå från mig själv hade jag först bestämt mig gällande den nuvarande hästen och sedan fattat ett beslut gällande en eventuell ny häst, och försöka att inte låta de 2 besluten påverka varandra, om du förstår vad jag menar? Jag tror att det blir lättare att reda ut känslorna/ambitionerna då.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Nej nej, jag fattar att två gånger inte gör någon större skillnad, ville bara belysa att jag ändå gör något annat än att gnälla :D

Och jo.. jag försöker att tänka lite så också. Även om erbjudandet med häst nummer två kan behöva ett beslut lite snabbare. Men den primära frågan är väl egentligen den att om jag ska köra på med nuvarande damen eller se mig om efter något annat. Började fundera väldigt, väldigt intensivt när jag under en skogstur för någom månad sen blev helt gråtfärdig vid tanken på att jag skulle vara "fast" med den här ett år till. Men riktigt så illa känns det ju inte hela tiden. Vilket kanske är.. synd? För då vore det enklare att fatta ett beslut.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Vad är egentligen felet på din foderhäst? Jag har inte förstått.
Däremot förstår jag att frustrationen är stor när du tänker "fast med" hästen.

Hur lång tid löper fodervärdsavtalet? Kan faktiskt vara den första punkten att fundera på. Om avtalet löper till ett visst datum och uppsägningstid inte är specificerad, är du skyldig att behålla hästen till det datumet.
Om det å andra sidan finns uppsägningstid inskriven i kontraktet, är det möjligt för dig att säga upp avtalet enligt överenskommen uppsägningstid.

I min personliga värld så behåller jag en häst även om jag inte "kommer vidare" med den. Jag har en vbl-travare som nu är 14 år gammal, aldrig körd, som jag nog inte kommer längre med i ridträning. En bra dag gör hon korrekta galoppombyten, gör lätt övergångar mellan gångarterna, går förstås i form i alla gångarter, klarar öppna i skritt, tölt och trav, sluta i skritt, trav, tölt och galopp.
'En dålig dag får jag vara glad om hon travar rent:angel:.
Jag har haft henne i snart elva år och hon är mitt projekt och nu har vi nog nått vägs ände gällande direkt utveckling. Skulle dock inte få för mig att sälja henne, för hon är oftast en trevlig individ och man kan ju alltid se utmaningen i att hon går OK varje ridtur istället för "oftast".

Å andra sidan inser jag att andra människor tänker på annat sätt än jag, och det finns andra val man kan göra utan att vara en bättre eller sämre människa för det.
I ditt fall hade jag nog stått fast vid löpande avtal och tänkt en gång till när avtalet löper ut.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Det låter i mina öron som att du har ledsnat på att stå och trampa på samma ställe, vilket jag uppfattar det som att du gör lite med din nuvarande foderhäst för närvarande, och egentligen vill köpa det andra stoet, men är rädd för att göra ett misstag/eventuellt ångra dig lite senare.
Om den analysen stämmer, tror jag att du behöver reda ut vad du vill med din ridning. Vad vill du, hur långt vill du? Vad trivs hästen bäst med, hur långt kan den komma? Orkar du, har du kunskapen, är det värt arbetet för att komma dit? När du rett ut detta i tanken, tror jag att det är lättare att fatta ett beslut.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Jag har haft min häst i över 3,5 år, hon ska bort nu. Varför? Mest för min motivation för ridning försvunnit, jag hade motivation att tävla dressyr o hoppning samt ev debutera i ft. Men hon är för komplicerad och vi har inte kommit nånvart i hoppningen trots den tiden ihop, hon är inte så enkel o lasta = jag blir begränsad och kan inte bara lasta henne o åka på träning m.m.

Hon ska upp till min mamma, försökte sälja henne men hon var inte fräsch.

Det är inte värt pengarna o tiden jag lägger ner känner jag, jag vill ha en häst jag känner glädje med, som jag har utvecklingsmöjligheter med.
Jag tycker inte det är fel att bli av med en vän, man har ju ändå fina minnen med den vännen.

Även med människovänner så utvecklas man olika, man växer ifrån några och hittar nya. Det är inte fel och så känner jag med hästar. Eftersom man rider hästen för träning och aktivering för bägge så behöver det fungera optimalt för att det ska vara roligt. Med t.ex en sällskapshund är den nöjd med promenader och ingen större aktivering än så. Men hästar är för dyra för att hållas enbart till sällskap så därför tycker jag inte att det är fel att byta upp sig till någon som passar en bättre.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Bra skrivet.

Mitt sto lånades ut på foder i förra sommaren, då min motivation och ork gick upp i rök under vintern och sedan aldrig riktigt återvände. När jag väl satt i sadeln njöt jag i fulla drag, men det kunde ta mig halva förmiddagen att sadla hästen. Hästen är en dam med mycket energi och ett stort behov av stimulans, och jag hade pga mitt psykiska tillstånd inte möjlighet att ge henne vad hon behövde och ville ha mest. Jag kände att jag var på väg in i väggen med huvudet före.
Nu, nästan ett år senare, är längtan efter häst stark igen. Det kom nyligen, och jag vill verkligen. Men det kommer troligast inte att bli med mitt lilla sto, då jag fortfarande inte har möjlighet att ge henne vad hon verkligen behöver. Fodervärden är fantastisk, och jag ser att hästen är sådär harmonisk som hon var när jag mådde bra och hade all den där energin. Hon har det bättre där, och därför känner jag att det är dags för oss att skiljas.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Jag tycker också att det känns som du redan bestämt dig.
Hade jag varit du hade jag köpt den andra hästen.
Man lägger ner så mycket tid och pengar när man har en häst, och då måste det vara roligt.

Och är hon 20 år, så är det ju annorlunda. Hade hon varit 10, hade jag tyckt att du skulle träna mer för tränare, kanske prova träna för någon annan.
Men en häst som är lite till åldern blir ju inte yngre direkt.

Kolla upp dina möjligheter med kontraktet och hästens ägare.
Det lär ju säkert finnas någon som gärna skulle vilja rida en äldre häst, och
kanske mest hobbyrida. Nån som inte är intresserad av att åka iväg på träningar och tävlingar.

Ta en funderare och jämför för-och nackdelar.

:)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

vi "övergav" en av våra hästar när han inte var intressant något mer för någon ryttare i familjen.

Han fick ett helt fantastiskt nytt hem där han passar som hand i handsken och de älskar honom. Han är nu 24 år och de har nog haft honom i närmare 10 år :)

Så jag vet inte jag vart han hade haft det bäst de senaste tio åren?
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Det är egentligen inget "fel" på henne. Det är jag trött på är att vi är duktiga på att förstärka våra respektive sämsta sidor. Jag blir lätt hård i handen, vilket jag(och andra med mig)upplever det som att hon utnyttjar lite mer än gemene häst skulle ha gjort. Galoppen är hemsk, eller snarare obefintlig, och jag kommer verkligen inte vidare med den.

Kontraktet löper ut i september.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Kontraktet löper ut i september.

Isf skulle ser jag två alternativ, om du inte vill förlänga kontraktet (vilket du inte verkar vara sugen på):
1) Tala med ägaren och återlämna hästen då kontraktet löper ut, kämpa på tills dess.
2) Tala med ägaren, förklara situationen och (förutsatt att ägaren har möjlighet och vilja att ta tillbaka hästen tidigare) eventuellt återlämna hästen tidigare.
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Jag skulle ju aldrig sätta ägaren i klistret så sett, jag lämnar inte tillbaka hästen före det datument :)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Där blev det praktiska problemet ganska litet i min ögon.

Du har en foderhäst som du inte riktigt trivs med, kontraktet löper snart ut.
Tacka nej till förlängning och sök efter en häst som passar dig bättre!:)
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Men vad är det som säger att ägaren skulle hamna i klistret om du lämnar tillbaka hästen nu när det är sommarbete den går på förutom den tid du rider kontra mot att du lämnar tillbaka den i höst när det är uppstallningatider ? ? ?
 
Sv: Dags att gå vidare? Byta häst eller bita ihop?

Gå vidare!
Som någon skrev de är inte billigt att ha häst och vill man komma nånvart eller bara ha motivationen uppe så ska man ha den häst det är värt de med.
Jag har en kille sen 11 år tillbaka, tyvärr är de tvärnit och har vart i många år. Min motivation har många gånger vart 0 och inget är kul med han längre, tyvärr. Nu är han utlånad och jag hoppas kunna ta hem han den dagen jag kan finansiera 2 hästar för då kanske det är roligare med han oxå.
Men gör det som känns bäst för dig innan det blir för svårt med hjärtat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 387
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp