Dags att deklarera - lager eller inventarier?

athena

Trådstartare
I hästverksamhet är ju normalt sett avelsston inventarier och unghästar lager. Nu har jag:

1) Ett sto -07 som förmodligen ska användas till avel framgent - född hos mig.

2) Ett sto -07 som förmodligen ska använda till avel framgent - inköpt höst -07.

För mig känns det mest rätt att lägga dessa som lager och sen föra över dem till inventarier den dag de går in i avel, tycker Skatteverket det samma tror ni?

Det är ju inte aktuellt med någon värdeminskning (snarare ökning) för någon av dem de närmaste åren.

Sv: Dags att deklarera - lager eller inventarier?

Ja du kan ju knappast sätta dom i avel på ett tag och jag antar (?) att dom sak göra något innan det?

Jag tex ska ju tävla mitt sto född -07 innan hon sätts i avel...

Det är inte nödvändigtvis så att de ska göra nåt innan. Men de kommer ju i vilket fall som helst vara två år äldre innan de betäcks...

I lantbruk skall ju alla djur ses som lagertillgångar. Frågan är om din rörelse är ett lantbruk? Skillnaden mellan lantbruk och hästverksamhet är ju inte solklar.

Jag har alla djur som lager och tycker faktiskt det är enklast så. jag tror inte skatteverket skulle klaga för egentligen förlorar jag snarast på det eftersom jag inte kan göra avskrivningar på hästarna. Om en häst säljs så blir det dessutom ingen skatteeffekt just då om lagervärdet stämmer någorlunda med marknadsvärdet.

Min rörelse är inget lantbruk men jag vet att det är skillnad.

Nu har jag bokfört dem som lager eftersom det kändes mest rätt. Egentligen borde kanske alla vara det för enkelhetens skull, och som du säger även med skatteeffekten. Men just fölston tycker jag "alla" varit så tydliga med att de ska vara inventarier.

Nu har jag bokfört hela 2007 (utom bokslutsverifikationerna) så nu måste jag vila och sova lite, puh :p.

Djur fungerar rent bokföringsmässigt bättre som lager än som inventarium. Framför allt kan man få en enklare värdering utan att vara deklarations-/bokförungsexpert.

Lager: Värderingen sker årligen till lägsta värdets princip. Hästen ökar normalt i värde under den första delen av sitt liv för att därefter falla i värde på grund av ålder. Det som kan vara svårt är att göra en korrekt värdering. Oftast får man utgå från ett rimligt antagande vad en motsvarande häst i samma ålder har för marknadspris. Det finns en del tabellvärden men dessa tar inte hänsyn till andra egenskaper än ålder.

Inventarium: Utgår oftast från antagandet att värdet är högst i början för att sedan sjunka (avskrivning). Med det resonemanget och 20% årlig avskrivning skulle ett femårigt avelssto ha värdet 0 kronor!

Mina båda avelsston skrevs inte alls av förra året, just därför. Precis som du säger så blir de ju värda ingenting till slut :confused:.

Annars är 020-567567 ett jäättebra telefonnummer!

Jag har istället de flesta hästar som inventarier (de som endast används som kund-ridningshästar) - eftersom de används som anläggningstillgångar (de är med och producerar tjänster som levereras) och vi inte bedriver en aktiv hästförsäljningsverksamhet. Vår verksamhet är inte lantbruk.

Det som är bra är som TomasN påpekar att man får skriva av anläggningstillgångar - vilket ger en jämnare investeringskostnad.

Däremot måste fölen som föds bokföras som lager enligt en av SKV fastlagd värdemodell - och det blir lite rörigt.

Däremot måste fölen som föds bokföras som lager enligt en av SKV fastlagd värdemodell - och det blir lite rörigt.

Var hittar man den? Jag har alltid bokfört dem i nåt slags "lägsta tänkbara försäljningsvärde"?

Så du menar att jag ska bokföra mina ettåringar för 7300 kr styck :eek:. De är ju värda typ tio ggr så mycket... Blir ju väldigt fel när man säljer sen?

Denna länka passade nog mig bättre: http://www.skatteverket.se/rattsinf...va200613ink.4.906b37c10bd295ff4880001103.html

Jag har liksom inte dragdjur i lantbruket ;).

Det finns ett par olika. Givetvis ska man välja det som ligger närmast till hands det man sysslar med, så att värdet återspeglar marknadsvärdet.

Men mina 3-åringar kan jag inte bokföra med ett värde på 60.000 kr - eftersom marknadsvärdet inte ens är i närheten av hälften. Möjligtvis 15.000 - 20.000 kr.

Hur en ettåring kan vara värd 70.000 kr förstår inte jag. Men jag håller väl till inom en annan del av hästvärlden med andra villkor.

En ettåring har ju tre år kvar innan man ens börjar rida in den och på den tiden hinner mycket hända.

Hur en ettåring kan vara värd 70.000 kr förstår inte jag. Men jag håller väl till inom en annan del av hästvärlden med andra villkor.

En ettåring har ju tre år kvar innan man ens börjar rida in den och på den tiden hinner mycket hända.

Det räcker väl att läsa följande för det mesta:

Djurlager får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften. Djuren behöver dock inte i något fall tas upp till ett högre värde än som motsvarar djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde.

Jag har i möjligaste mån försökt sätta ett lagervärde som motsvarar marknadsvärdet.

Men mina 3-åringar kan jag inte bokföra med ett värde på 60.000 kr - eftersom marknadsvärdet inte ens är i närheten av hälften. Möjligtvis 15.000 - 20.000 kr.

OT Men om dina 3-åringar är värda så lite kan väl inte avelsverksamheten gå med vinst?

Om man utgår från de begärda priserna för exempelvis islandsston med en populär hingst som far och BLUP över 115 så låter 70 000 som ett allt vanligare pris. Där får man kanske räkna med att det kan finnas en prutmån men det finns alltid köpare som söker det allra bästa avelmaterialet. Däremot så faller priserna på ettåringarna snabbt med sjunkande avelsvärde. Det går fortfarande att hitta OK ettåringar runt 30 000:-.

Det är dyra lottsedlar i vissa raser...

OT Men om dina 3-åringar är värda så lite kan väl inte avelsverksamheten gå med vinst?

Icke-inridna (dvs unga upp till 3 år) islandshästar tycker jag verkar ha ett marknadsvärde i den klassen (15.000 - 30.000) - om det inte finns 2 st förstaklassföräldrar. På det försäljningsvärdet är det mycket svårt att bygga en lönsam avelsverksamhet.

För oss är det dock inga problem - eftersom huvudsyftet med avelsverksamheten är att förse ridverksamheten med hästar och dessutom finns ett inbyggt bra värde för verksamheten redan som föl och unghästar. Efter kontakt med Skatteverket om hur jag skulle redovisa våra egenupfödda hästar blev jag anvisad det dokument jag hänvisade till.

Däremot räknar jag kallt med att inte 100% av de egna uppfödningarna passar i vår verksamhet och då kommer vi att få sälja dem med ganska liten vinst.

Om vi bara hade haft avelsverksamhet så hade det inte kunnat drivas som näringsverksamhet på de premisser vi stakat ut idag i vår affärsplan - det har du alldeles rätt i.

Det räcker väl att läsa följande för det mesta:

Djurlager får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften. Djuren behöver dock inte i något fall tas upp till ett högre värde än som motsvarar djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde.

Jag har i möjligaste mån försökt sätta ett lagervärde som motsvarar marknadsvärdet.

Precis, det är bakgrunden och huvudregeln. De andra dokumenten som finns är riktlinjer som jag ombads följa av den person på Skatteverket jag hade kontakt med.

Icke-inridna (dvs unga upp till 3 år) islandshästar tycker jag verkar ha ett marknadsvärde i den klassen (15.000 - 30.000) - om det inte finns 2 st förstaklassföräldrar.

Eftersom språngavgifterna för en bra hingst kostar 12-16 000:- i år så tror jag inte på priser för en ettåring under 20 000:-, det ger inte ens täckning för de utgifter man har. Språngavgifter, foder och försäkringar har stigit ganska rejält sista året vilket börjar märkas på unghästpriserna.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama