Dags att deklarera - lager eller inventarier?

Sv: Dags att deklarera - lager eller inventarier?

Eftersom språngavgifterna för en bra hingst kostar 12-16 000:- i år så tror jag inte på priser för en ettåring under 20 000:-, det ger inte ens täckning för de utgifter man har. Språngavgifter, foder och försäkringar har stigit ganska rejält sista året vilket börjar märkas på unghästpriserna.

Vi fick 3 inom ramen för det priset förra året - och det var inget fel på den godkända hingsten.

Jag ser mängder av ettåringar för ca 20.000 kr - men håller med om att det knappast är lönsamt.

Det är trots allt en större ekonomisk chansning att köpa avkomma efter en ung, ännu ej etablerad hingst vilket ska synas på priset. Språngavgiften är här också avsevärt lägre (cirka 5000). Ser man på vad exempelvis kostnaden blir för några av de "stora" namnen som står på seminstation så ser det helt annorlunda ut:

Språngavgift: 13 000 - 16 000
Stoavgift (SIF): 300
Seminavgift: 1500
Veterinäravgift: 1750
Uppstallning: 40-100/dygn

Det innebär att betäckningen totalt kostar runt 20 000 inkl moms medan för en ännu ej etablerad hingst så blir kostnaden cirka hälften.

Frågan är också vad man som uppfödare har för eget avelsmål inom ramen för de generella avelsmålen. Alla har inte målet att avla fram den islandshäst som med dagens bedömning får maximal tävlingspoäng.

Det är en ganska specifik islandshäst som får allra högst betyg på tävingsbanorna just nu - det är däremot inte riktigt min idealmodell. Därmed inte menat att det är precis ortogonalt och att det är "dåliga" hästar som får höga poäng, utan det handlar om vissa mer finjusterande detaljer...

Inte heller är jag intresserad av att mina uppfödningar ska beträda tävlingsbanorna med höga poäng, det ingår inte i avelssyftet. Inte heller att maximera "open market"-värdet som unghästar, eller för den delen ridhästar. Vår uppfödning är direkt kopplad till resten av verksamheten och skulle inte existera utan den.

Nu är jag helt OT märker jag. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25