Sv: Dags att börja med smakisar
Håller på att skriva min magisteruppsats om amning och hittade den här gamla tråden när jag surfade runt.
Skulle vilja kommentera det där om varför man ändrat rekommendationerna från 6 till 4 mån för exklusiv amning.
Forskning har inte kunnat påvisa att barn blir mer sjuka om de ammas 4 isf 6 mån, men problemet är just det TS pratar om. HUr snabbt ska man vänja barnet vid att börja äta hela måltider?
När det var 4 mån som rek började folk ge sina barn smakisar före 4-mån-dagen och fick dem sen att äta hela måltider någon månad senare, vilket anses något för tidigt. Genom att ändra till 6 mån uppnår man WHO/ Socialstyrelsen/Unicefs rek att långsamt vänja barnet vid annan mat när de är 4-6 mån. Alla barn är olika och därför är rek svåra, men man kan istället tänka på:
1. Barn yngre än 4 mån bör inte äta "riktig" mat för deras magar anses inte färdigutvecklade för att ta upp all näring.
2. Efter 6 mån är bröstmjölk fortfarande bra men inte tillräckligt för ett växande aktivt barn.
Och så något nytt jag lärde mig idag:
Ett barn som heltidsammas ska ju inte ges "ens en droppe vatten" enligt rek och det är för att barns magsäckar är så små att varje liten tesked vatten eller annan vätska av mindre näringsvärde än bröstmjölk tar upp en stor del av deras magsäck och de orkar därför mindre av den nyttiga bröstmjölken.
Bröstmjölk innehåller dessutom 88% vatten så annat vatten behövs inte ge ens till barn 6-11 månader om man ammar. Även i denna ålder bör man vara försiktig med att ge för vattnig mat med för lågt energiinnehåll (<0.6 kcal/g) som soppa, buljong, vattnig gröt och annat som tar upp mycket plats i magsäcken.