Daglig omvårdnad

Sv: Daglig omvårdnad

Förra året vid den här tiden

*Byta hage från ovanhagen med fattigt gräs och stödutfodring med hö till beteshagen där de får stå en timma ca.

*Kratta ur allt spillhö från balen i andra hagen, mocka hage och ur box (lite skitet, står aldrig där i princip mer än när de göres i ordning).

*Göra rent mathinkar, blanda mat i betforn, fylla på vatten i de två översta hagarna.

*Ta in pojkarna från andra hagen uppe och ge dem kraft, ta ut dem i beteshagen.

*Ta upp stona från beteshage och ge dem kraft inne.

*Massera, rykta sadla och rida stona.

*Inne igen, pyssla om hästarna och smörja med flugmedel ta ut dem i den första hagen med fattigt gräs i och fylla på hö där för kommande dygn.

*Ta upp pojkarna från beteshagen.

*Blanda betfor tills imorron.

Hem.

Låter som jättemycket, men det gick på en 3 timmar allt som allt, två ston (en hade jag, en min kompis) och två valacker som stallägaren hade... hon red aldrig i princip.
Det vart minst gruff i hagen när de stod isär ston och valacker.

Nu..

*Mocka ur lite bajs i boxen

*Hämta in hästarna.

*Pyssla med den ena (den andra står inne bara för att Iv inte vill vara själv inne).

*Ta ut henne och arbeta från marken.

*In igen och gulla och pyssla i största allmänhet.

*Ta ut dem i hagen igen.

Jag är oftast i stallet på dagarna eftersom jag jobbar mycket kvällar, så jag ger inte mat.

cactuspower skrev:
Hur länge ryktar ni dem t.ex.? Är det någon som masserar kronranderna?
På vilket sett tar ni hand om era hästar Efter att de blivit ridna (eller om ni jobbat med dem på annat sett.) Varför gör ni som ni gör? Motivera gärna!
Daglig visitation. Ryktar kanske någon gång per år. :angel: När jag rider borstar jag naturligtvis hästen först o kratsar hovar. Men annars gör jag inget speciellt. Man o svand får en genomgång kanske en gång per vecka. Förra hästen stretchade jag efter ridning rätt ofta, men med denna sker det inte (hon är rätt ung och rids inte särskilt hårt).
Motivering: islandshästar "lönar det sig" inte att rykta mer än när sommarpälsen är på plats och på min musblack går det inte att få någon "glans" av rykten. Hon går dessutom på lösdrift så jag tror det är mer dumt än smart att rykta. Jag ser heller ingen större vits med det i övrigt. Visst; en viss massage och samvaro, men jag står hellre och "snackar" med henne istället. Om hästen däremot blir blank o fin (som min förra, brunblack) - då kan det vara kul att rykta under sommaren för att få en glansig häst! Men det är ju mer roligt för mig, hästen skiter nog i det. ;)

Jag känner igenom hästarna varje dag. Borstar iaf den som ska ridas ordentligt, unghästen borstas inte dagligen dock, men jag kollar så det inte är några sår och dylikt.
Hästen som rids borstas som sagt och ryktas ibland, kollar hovar, känner på benen och på övriga muskler vid rygg och hals. Efter ridturen får båda hästarna äta (nu sommartid när de går ute).

Visiterar alltid ordentligt, muskler, senor, leder, det är en yrkessjukdom :)
Borstar och ryktar. Ofta går hon i skrittmaskin medan jag mockar oavsett om jag ska rida eller inte. Efter arbetet checkar muskler, leder, senor, kyler vid behov, stretchar vid behov, borstar/smeker/masserar/myser en stund, duschar om det behövs. Vissa stressiga dagar gör jag inget mer än ställer henne i skrittmaskinen en stund medan jag mockar och gör maten.
mvh
Lejonelle

Daglig omvårdnad, nej. Daglig tillsyn, ja. :smirk:

Jag kollar att hästarna mår bra, känner över benen, pratar lite och umgås med dem.
De tas in och borstas/ryktas ordentligt när de ska ridas. Massage/stretching efteråt när de gått hårdare pass. Men jag springer inte i hagen varenda dag och putsar på dem, de är lika nöjda om de får vara skitiga, glada hästar. :p

Grimhild skrev:
Hua, undrar hur dom stackars hästkräken överlevde innan människan började styra och ställa över dom ;) :D.

Tja, det var väll också ett resonemang. :smirk: I dagens läge ställs det ju rätt så stora krav på många hästar, många hästar går ju på motsvarande nivå som en elitidrottare gör och det borde väll också vara en självklarhet att man då t.ex. ska strethca hästen eftersom den inte kan göra det själv, likväl som att en elitidrottare skulle stretcha.

Nu går min häst ute dygnet runt i sommarhagen och nu så får hon mer sk. 'daglig tillsyn' snarare än omvårdnad. Jag kollar igenom henne ordentligt, minst en gång - ofta två gånger per dag när jag är där med stödfoder. Vatten har de i ån.

Men när hon står uppstallad i box så får hon ju självfallet gå ute i hagen, minimum 8 timmar/dag. Men förhoppningsvis blir det ännu mer i vinter, då vi ska bygga vindskydd och ha oss. :bump:

Hon rids generellt sett ca 5 dagar i veckan. Då ryktar jag henne ungefär en halvtimma till trekvart innan jag ska rida, generellt sett då. Har alltid minst en kvart på mig, tycker det blir alldeles för stressigt annars (+ tid för sadling.) Visiterar också givetvis samtidigt som jag ryktar.

Om jag rider ett väldigt lätt pass, med lätt ansträning brukar jag mest borsta av henne lite lätt efteråt. Brukar även "morotsstretcha" då, en till två gånger på varje sida + mellan frambenen.

Rider jag ett lite mer ansträngande pass så brukar jag borsta lite lätt efter passet, sedan har jag på lite blue lotion + arnika gel. Brukar även försöka stretcha lite granna, det går bättre och bättre. Hon tyckte jag var helkonstig till och börja med!
Ev. om det är bra väder så händer att jag tar och schamponerar henne lite lätt i duschspiltan, med linimentschampo då. Eller så tar jag och svampar av henne. Läcker på svettäcke och låter henne torka..

Jag har masserat kronranderna emellanåt med Cornucrescine för att stimulera hovtillväxten. Har dock inte blivit regelbundet, utan då jag kännt att tiden funnits där, kanske 3-4 dagar i veckan.

De dagar hon inte rids kollar jag igenom henne i alla fall och det händer även att jag borstar på henne för blodcirkulationens skull, sedna trivs jag med och borsta och ha mig också. Tycker om det sociala med hästarna mycket och vill gärna ha bra kontakt med min häst i stallet och sådär också.. dessutom tycker hon att det är skönt att bli borstad, står och njuter... :)

Jag borstar och visiterar henne noga varenda dag fast jag inte rider och kan stå och pyssla med henne upp till en timma, beror på hur mycket tid man har på sig. Hon ska alltid se fin och välmående ut när jag åker där ifrån. Har hon jobbat hårdare pass maserar jag henne med Arnika dagen efter. Är även noga med stretching med tanke på att hon börjar bli sig till åren. Smörjer hovarna vid behov,tvättar av benen om dom är leriga, och är mycket noga med att utrustningen är ren och ligger bra på henne!

Det vanligaste jag gör i den dagliga omvårdnaden är:

*rykta och visitera ben, hud och hovar.

*Visitera muskler, mjukar upp nån muskel om jag hittar nåt, så det bli lättare sen vid ev. arbete.

*Göra det jag ska tömkör, longerar, rider eller bara masserar om det behövs.
Om jag ska tömköra eller rida är jag super noga med hur utrustningen sitter.. kollar flera ggr och rättar till så inget ska störa eller ge obehag.

*Stretchar alltid efter arbete, stretchar alltid ryggen (MKT uppskattat) och buken, och annat vid behov.

*Spolar hovarna (dock inte alltid bara om det är extremt torrt i underlaget)

*eftersom han går på bete nu så tar jag på insektsmedel om det behövs, eller smörjer in insektsbett om han lyckats få det ändå.
Samt kollar efter fästingar, brukar även smörja in känsliga ställen med Helosan Sol om solen är väldigt stark.

*Och ger hästen en dos kärlek, som tex som pysslar lite med honom el. kliar han på ställe han inte når och det brukar vara det mest uppskattade eller bara gosar och pratar med honom :D
Det brukar jag göra när jag kommer till stallet och innan han åker, och även nån gång mittemellan..

Masserar alltid hela hästen 1 gång i veckan och stretchar där oxå om det behövs.
Just därför han börjar bli lite gammal och just därför han har så gamla spänningar som gjort han mindre smidig.
Och sen tar vi en kort promenad efter det.
Oftast brukar jag ta massagedagen efter nån dag han jobbat hårt eller bara när det behövs.
Tar också ut dipl. massör då o då som kollar av honom..
(detta kanske inte hör till den dagliga omvårdnanden m.m..)

Ryktar och visiterar innan ridning förstås. På bete visterar jag omkring 3 ggr per dag. efter ridtur så är det streching som gäller för alla fyra ben, plus massage över mankan, manke, rygg, vid bärbensknölarna och bogbladet plus musklerna vid överarmsbenet. :D

11-åringen rids 6 dgr i veckan. Borstar av innan ridning och ryktar efter. Vilodagen borstar jag inte utan ägnar mig åt man, hovar, massage.

2-åringen aktiverades på våren 2 ggr i veckan (promenad, lösgalopp eller tömkörning). Borstar då men inte övriga dagar. Visiterar dock varje dag.

Har blivit för lite prata, gos sedan jag skaffade en till skall jag erkänna... lovar skärpning...

Sedan tillkommer 8 höpåsar/dag, mockning 2 boxar, 6 matburkar, lägga in strö, fylla 2 vattenhinkar per häst...

Har mockhjälp till en av hästarna 3 dgr/vecka och medryttare på 11-åringen 2 dgr/vecka..

Smörjer inte in massa liniment eller så regelbundet. Möjligen kylbalsam någon gång efter hårdare hopp pass.

De dagar jag inte rider, så kratsar jag såklart alltid hovarna å kollar om hästarna har fått några sår/repor.
Jag ryktar ganska sällan tyvärr(då menar jag inte varje dag), det blir så när jag har flera hästar att ta hand om, men de blir borstade varje dag.
Plus att jag måste pussa på dom, ge ngt gott å klappa alla hästar lika mkt så ingen blir avis :love:

När jag kommer till stallet så:

*Läser jag lappar, och pratar med dom som är där. Skriver eventuellt nya lappar! :idea:
*Mockar, tvättar krubban, byter vatten och diskar ur hinken, tvättar vattenkoppen. Hänger ev. upp någon ny gren eller liknande.
*Gör iordning höpåsar och gör iordning kraftfoder, har massor med tillskott som ska blandas! :d
*Tar in min häst eller om han redan är i sin box - tar ut honom på stallgången. Visiterar hela hästen noga. Ryktar honom, kratsar hovar, har på hovfett, tvättar ögon och näsborrar etc. Spolar av benen om han är smutsig. Har ofta i pälsglans i man och svans. Masserar, ofta med något värmande liniment. Sätter på benskydd, sadel och träns och rider!
När jag kommer tillbaka ifrån ridturen så sadlar jag av och tar av all utrustning, sedan spolar jag ben om det behövs, stretchar, visiterar, borstar, kyler ben med isbalsam. Har på insektsmedel, två olika, och lindar antingen bara frambenen eller alla fyra med Back on Track över natten.
Sedan får han gå in och sova, med eller utan "pyjamas" (ett av sina gosiga fleecetäcken när det är vår, thermotäcken när det är vinter :love: ) beroende på väder, eller så står han utan.

Ser till att han har hö att tugga på, och ger honom några hallonbåtar. Mums! :d Säger hej då och ses imorgon!

Älskar min häst! :love:

Just nu går han på sommarbete, men sover inne på natten, men om några dagar så kanske han ska gå ute dygnet runt. Det beror på hur hästpolarna gör! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30