Daglig omvårdnad

cactuspower

Trådstartare
Hur tar ni normalt hand om era hästar varje dag?
Alltså, det är självfallet att de får det mockat hos sig och får mat osv. men det är inte riktigt det jag syftar på just nu. Hur länge ryktar ni dem t.ex.? Är det någon som masserar kronranderna?
På vilket sett tar ni hand om era hästar Efter att de blivit ridna (eller om ni jobbat med dem på annat sett.) Varför gör ni som ni gör? Motivera gärna!

Tycker det är intressant och se hur noggranna folk är med sina hästar, och hur ni tolkar "daglig omvårdnad". Det är ju så olika för alla hur man gör, vad man anser är bäst osv.

Sv: Daglig omvårdnad

Mina hästar går på bete just nu,så jag utgår från det !
de går nu i hagen längst bort från stallet (ca 300 m kanske mer?) och dit räcker inte såklart vattenslangen vi har.
Så jag brukar börja med att köra dit med massa mjölkkanor på "säckakärran" och diska rent och fylla de två karen.

Sen tar jag in båda hästarna.Båda ryktas oavsett vad allt från 30-60 minuter beroende lite på o sprayar på flugmedel etc. Ska jag rida (den ena hästen rids enbart) sadlar,tränsar jag och sätter på skydden.
Rider en sväng (oftast i skogen) när jag kommer tillbaka och det har varit riktigt varmt spolas han av. Stretchar alltid också.Sen får han stå och torka medans jag borstar stoet..
De får även lite kraftfoder för att jag ska kunna blanda i vitlök + annat behövligt.
Sen får de komma ut igen. Därefter brukar jag stanna kvar lääänge i hagen och sitta o sola och titta när hästarna betar, oftats ska de beta precis intill mig och så klappas och gosas det lite också! Och så delar vi på morötter såklart ;)

haha nu fick du en detaljerad beskrivning av mig, vet inte om det var så du menade? :p

Min häst får öht. inte någon daglig omvårdnad, *duckar* :smirk:.

Daglig tillsyn, javisst. Men om han inte ska arbetas på något vis, ser jag ingen anledning till att borsta och ha sig
(om jag nu inte bara ska lite allmänt pyssel, för att allt utanför hagen inte ska innebära jobb).

Om arbete är på gång, ryktar jag naturligtvis, kratsar hovar, ser över ögon, öron, ev. insektsbett, letar fästingar, går igenom hela hästen i princip.

Något som är däremot väldigt sällan gör är att kolla mun/tandstatus.

Vid behov, insektsmedel. Vitlök i princip dagligen, efter ridturen (om ute i terrängen) ser över hovarna igen och borstar av med mjuk borste. Massage? Nej. (skulle gärna ge om jag kunde). Stretching? Gjort några tafatta försök någon gång :crazy:.

Dom 2 hästar jag har hemma just nu är ett avelsto med föl, så det är ingen ridning där. Men varje dag så kommer dom in från hagen och blir borstade och genomgångna, kollar efter småsår, fästingar etc. Varma dagar så duschar vi, det gillas skarpt. Vi går promenader och går till ängen och betar gräs och bara myser. Det är olika hur länge jag borstar, allt från snabba 5-10 min/häst till 1 timme.. Det beror lite på tiden och lusten hos hästarna, om fölis som verkligen avgudar att bli pysslad med fick bestämma så skulle man kunna hålla på hur lääänge som helst.. Hon står lös och helt still och bara njuter. :love:

jag är en höns mamma mina hästar blir visiterade minst 3 ggr/dag :angel:

kan skriva en lååååång lista på alla "dumheter" jag hittar på :p

Naturligtvis så mockar jag, mäter upp kraftfoder och mineraler, packar hö-påsar. Sedan diskar jag ur deras vattenhinkar, 25 l, o fyller på.
Står alltid och pratar med dem en stund och kollar igenom dem snabbt om jag har råttom. Ryktar om jag hinner. Rider ca varannan dag.
Efter arbete så borstas de av, kollar hovarna, känner igenom kotor mm. Masserar med arnikaliniment om det har vart hårdare jobb ocvh stretchar då med... Ger middags-kraft.
Daglig pratstund är himla viktigt! Den behöver vi - både jag o hästarna!

Sopar upp höet som klanskallarna :love: inte äter utan bara nonchalant låter falla i backen från balen. :devil:

1 gång i veckan (När jag är hemma) filar lite på hovarna. Annars så fort jag kommer hem från resa.

Ryktar när jag jobbar med dem. Innan och efter. vars ca: 2 ggr i veckan.

Mockar och fyller vatten varje dag.

Lyssnar, tittar, ser, hör, vet, förstår och gör något åt deras önskemål oftast innan de ens ber om det.

Mina hästar är glada skitiga hästar.

Jag är väldigt noga mer att min häst ska va fin och ren och se prydlig ut. men sen har jag oxå fått kommentarer om att jag har en mkt välskött häst.

Jag ryktar även om jag inte rider. Då står jag lixom ändå 40 min.
Vitiserar henne också överallt...
Jag mockar, fixar vatten (diskar ut spannen med vatten) gör ju hö samt kraftfoder diskar även ur dem spannen. :bump:

Tvättar hovarna med vatten, penslar på med olivolja kratsar hovar, är de skitiga kan jag tvätta av även insidan med vatten och ta på olivolja för fuktighetens skull.

Ryktar som sagt ca 40 min, pälsglans i svansen...om hon har skitiga strumpor så tvättar jag dem.

Hästen ska vara tipp topp även om jag bara ska ut i skogen.

Efter ridningen tar jag hand om henne på ungerfär samma sätt bara att jag kanske inte tvättar benen. men rycktar länge så hon ser fin ut.

jag kanske är petig, men hästen kan ju faktiskt inte ta hand om sej själva.!!

så då vill man ju ta hans om dempå bästa sätt!!!//madde och Corazon :rofl:

Min är helinackorderad så jag åker bara ut de dagar jag ska göra något med henne. De andra dagarna mockar stallägaren och fodring (ej aktuellt nu på betet) sköte hon också. Hästarna har vatten koppar, men jag ger även vatten i hink de dagar jag är där. Jag åker ut 5-6 dagar i veckan.

Jag ryktar olika länge beroende på lust och behov. Kan vara allt från 10 minuter till trekvart ungefär. Kratsar ur hovarna och oftast tvättar jag rent och smörjer dem på utsidan. Inte varje dag dock, kanske 3 gånger i veckan. Svansen brukar jag bara borsta lite lätt så att det inte hänger spån, hö och kvistar i den. Hon har så tunn svans så jag vill inte kamma för mycket. Tvättar den ganska ofta istället, det sliter mindre.

Jag visiterar väldigt noga, överdrivet noga tycker vissa, men lagom tycker jag (dvs jag tycker att de som visiterar mindre än jag är slarviga! :D ). Jag stryker med handen över hela kroppen, kollar ögon och näsborrar och känner igenom benen noga. Sedan observerar man ju hästen medan man ryktar och märker ju då om det är något som är annorlunda.

Efter ridning får hon en symbolisk giva kraftfoder och en dusch med flugspray och sedan får hon gå ut i hagen igen.

De dagar jag rider/arbetar på annat sätt, så ryktar jag, kollar igenom honom, borstar man o svans, kratsar hovar, ser till att han är fräsch o fin helt enkelt!
Efter ridningen borstar jag av eller ryktar, kollar hovarna igen, sköljer av med vattenslangen där/OM han är svettig och ibland på benen om det vart ett hårdare jobb.

Sen så försöker jag ta mej tid att bara stå och klappa på honom och bara stå brevid och bara vara utan att borsta eller kolla nåt;)!

Ska jag inte rida så gör jag lite olika, antingen tar jag in och borstar av honom och kollar igenom honom eller så hälsar jag bara på i hagen för att låta honom bara var hästibland också utan nån människa som håller på och grejar hysteriskt! ;)

I övrigt mockar jag ju självklart, byter vatten, sopar gången och ser till att allt är i sin ordning i övrigt, byter vatten i hagen vid behov och försöker gå runt hagen då och då och se över staketet!

Jag bortstar alltid ca 30 min förre och efter ridpasset känner även igenom benen efter sår, svullnader eller gallor.
Efter ridturen strechar jag benen och masserar bakknä, bak koterna, ryggen och nacken där min häst ar haft sinna problem.
Jag masserar in med lidemet 2-3ggr i veckan.
Har även alltid bakbenen lindade på natten.

jag släpper ut och mockar på morgonen
hon får betfor och hö ute på em medans jag blandar mat, hö, tvättar hinkar, vattenkopp etc. tar in när hon ätit klart och visiterar(alldeles för noga :smirk: ) och ryktar. minst en timme mellan mat och arbete, så jag pysslar på i en timme ung. putsar lite på man, svans och hovskägg så det ska se snyggt ut :)
kratsar hovar, torkar ur näsa och ögon. smörjer mungipor m helosan innan ridning.

efeter arbete skrittar jag av min 15 min,
hård träning/hoppning : lera med tidningspapper och lindor( kylande som övergår till våtvärmande) på alla ben
lättare arboch annars: alltid lindad runt om, back on track fram

han hon svettats får hon ha på fleecetäcke till hon torkat ngt sånär
linimenterar rygg och bakdel efter hårdare träning
rider jag mitt på dan/morgon/tidig em går hon alltid ut efter ridning, då blir hon kyld om benen men inte lindad förrn kväll.

alltid kvällsrykt och pyssel och vi går alltid ut och betar en stund på kvällen :d

Så här gör jag!

Dagar jag rider eller jobbar honom på annat vis så börjar jag med att borsta/rykta ordentligt tar minst 30 minuter. Samtidigt så kollar jag överhonom så han inte har sår eller så. Efter ridturen borstas han av om han inte är svettig. Är han svettig svampas han av och då har han oftast jobbat hårt så han får kylgel på frambenen oxå.

Dagar han inte rids så kollar jag alltid över honom även om han inte alltid tas in och borstas. Annars kan jag ta in honom och ha storrengörning vilket tar ungefär 1½ timme och då står han nästan och somnar.

Givetvis gör jag i ordning foder och kollar så det finns vatten i hagen. Nu sstår han ute dygnet runt så nu slipper jag mocka i alla fall.

Men varje dag kollar jag hovarna och går över honom efter sår och fästingar. 1 gång i veckan ungefär raspar jag hovarna på honom. Varje gång han borstas så går jag igenom man och svans oxå givetvis.

Jag tycker det är viktigt att min häst ska vara ren. Hästen däremot tycker tydligen inte det.

Massera kronrand ?????
Jag gör daglig tillsyn på bete - kollar över rörelsemönster, kollar efter sår, plockar fästingar, sprayar flugmedel, KLIAR ljumskar

tjaa...vi turas om att fylla på vatten i stallet...så dte gör jag inte varje dag men nästan!
Om jag ska rida så ryktar jag och visiterar henne först...typ en halvtimma eller så..beror på hur lång tid jag har på mej..ibland kan jag stå jätte länge å putsa så hon blir riktigt ren å fin. Efter jag ridit ryktas det igen....går igenom benen osv.. stretchar alltid!
Efter det får hon mat och sen ut i hagen igen. de dagar jag inte rider är jag oftast bara där och kollar till henne och gosar lite..kratsar hovarna och ser över henne... jag tror hon är en lycklig häst även som lite småskitig;P :love:

Hua, undrar hur dom stackars hästkräken överlevde innan människan började styra och ställa över dom ;) :D.

Ähm

Förut rycktade jag varje dag, men nu på bete borstar jag bara av. Sen gillar han inte att bli rycktad, tror det gör mer ont än gott ärligt talat. När jag rycktar känner jag igenom hela hästen oxå (lägger borsten åt sidan), kollar så att han inte har nåra fästingar, benen ja hela hästen. Brukar även känna på musklerna så dom är mjuka. Om han är hård försöker jag massera lite och mjuka upp. Borstar svansen, pälsglans i den. Kratsar hovarna..

Sen rider jag, och känner oftast bara igenom hästen efter det. Är han svettig svampar jag för det mesta.. Han får inget exrakäk nu, ska väl få sen om(när) betet blir sämre..

Efter jag hat mockat o gjort iordning mat och fyllt på boxen med torv *om det behövs*
Så hämtar jag in Carmen borstar ca 30 - 40 min kollar hennes ben och rygg osv gör rent rumpan, ögonen och näsan kollar sedan fästingar osv kelar med henne sen *eftersom hon e skadad just nu så kan jag inte rida henne* så tar jag ut henne så hon får beta i 30 - 40 min samtidigt som ja funderar lite och pratar med henne osv. Sne tar jag in henne igen borstar henne lite igen rycker kanske lite i mannen om det behövs...tar flygsalva runt ögonen,mulen under magen och där dem hoppar på hästarna,tar in henne iboxen. går och smörjer träns och sadel och gör kanske rent lite saker osv ger henne sedan en godnatt puss och sen en morotsbit. :banana:

Min lista.

Varje dag: Fyller/byter vatten, ger foder, och är uppmärksam på hästens betende och ser efter om hästen är skadan eller sjuk och lindar evetuelt av.
Detta gör jag två gånnger om dagen.
Förr så borstade jag alltid hästarna varje dag men hästarna har en annan syn på hur dom skall se ut tydligen :smirk: alltid leriga.

Innan jag rider: Borstar hela hästen, kratsar hovar och kollar ben, rygg och betende.

Efter jag ridit: Spolar av hästen, stretsar och känner på samma gång efter evetuela skador som kan ha uppkomit och lindar om hästen har gått hårt eller om hästen hat haft en skada.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30