Dagis stängt i mellandagarna!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 634
W

Warmia

Hur skulle ni göra?
"Vårt" dagis är stängt alla mellandagar under jul. Dagarna mellan jul och nyår är sambon ledig och hemma med dottern. Dom 3 dagarna efter nyår som det är stängt men ändå jobbardag får barnen gå till annat dagis vilket jag inte tycker om. Ingen "fröken" finns från dotterns dagis på det öppna dagiset. Hur gör nu under denna period? Lämnar till det helt okända dagiset som vanligt eller lappar i hop det med farmor / mormor mm???

Sv: Dagis stängt i mellandagarna!

Jag brukar antingen ta ut tid jag jobbat ihop innan inför dylika dagar eller så ta ut obetald ledighet från jobbet.

Ta ut semester, komp, föräldraledig eller obetald ledighet.

Här i byn gör de alltid så under sommaren, tror det är 6-8 veckor som alla barn som behöver omsorg får gå ner på samma dagis och så jobbar all personal där nere under den vecka de inte har semester.

Så gör även vi på mitt jobb. Vi har stängt under mellandagarna och sen har vi stängt hela juli. (skönt att alltid veta när man har semester, men ibland skulle man kanske vilja ha någon annan tid...)

Jag vet inte hur föräldrarna lyckas lösa framförallt sommaren, men det är ju något man får veta när man börjar hos oss. Jag jobbar ju på en privatskola så vi har inte möjlighet att ha andra avdelningar öppet osv.
I år är första året vi har stängt mellandagarna. Anledningen är ju att det ofta är anmält kanske 5 barn, och så kommer...inget barn. Eller ett barn. Och i och med att vi ska ha barn som kommer så måste två personal vara tillgängliga (man måste ju kunna ha rast...). Och det är för dålig ekonomi för skolan att ha 2 personal som jobbar men inte har några barn att ta hand om för att föräldrarna plötsligt tar dem lediga. Så därför beslutade vår skolchef att stänga allt under mellandagarna.

Om jag själv skulle komma i den sitsen så har jag tur att min dotter kan följa med mig på jobbet, det är ju inte i alla jobb de kan det. Annars har jag ingenstans att lämna henne, mina föräldrar bor inte nära och de jobbar dessutom heltid båda två och vi har ingen annan...

Min man tar ut föräldrapenning... eller komp eller semester här är det 23/12-8/1 som gäller...

Vi saxar ledighet och skulle jag behöva jobba kan sonen följa med mig på jobbet. Vi är jourförskola så vi har alltid öppet. (sonens förskola är inte jour utan han måste i så fall flyttas till en annan)

Jag förstår ditt dilemma. Vi har samma problem och varken jag eller sambon har/kan/vill vara lediga. Så det blir Mormor som får rycka in här!

Jag funderade just på detta. Alla här skriver ju att man ska ta ut kompledigt, semester eller dylikt... Men har alla möjlighet till detta verkligen? Hur gör man om ingen av föräldrarna får ledigt från jobbet och man inte har tillgång till momor eller dylikt?

Föräldraledigt är någonting en arbetsgivare aldrig får neka om man ansöker 2 månader innan.

Vi har vår son hos dagmamma i vanliga fall men i somras så blev det så att både vår dagmamma och extradagmamman tog semester samtidigt och jag var tvungen att lämna till dagis som dessutom slog samman sina avdelningar just då.
Jag var inte så nöjd för pojken hade ju aldrig varit där och inte träffat någon som var där ........men det gick jättebra!!
Han var helnöjd och personalen var super.
Det jag vill ha sagt är att det inte behöver vara ett dåligt alternativ att lämna till ett nytt ställe.
Dessutom är det bara några dagar så det går säkert jättebra.

oftast är det jobbigast för föräldrarna. Vi har haft många "nya" barn under sommar och jul och det brukar gå bra.

Men det här tycker jag oxå är konstigt!

Jag har inte en enda föräldradag kvar att plocka ut för Tuva, var av ekonomiska skäl tvungen att plocka så mycket som möjligt! Är jag den ende på hela buke som inte har föräldradagar kvar!

Jag jobbar dessutom som konsult och börjar jag strula med att plocka ut ledighet/föräldrapenning/VAB el dylikt när alla andra är lediga kan jag ju vara ganska bombsäker på att mitt kontrakt inte förlängs.

Det går under föräldraledighetslagen eller nått sånt. Minns inte hur länge de gäller men tror tills barnet blir 8 år.

Jag har några av lägsta nivå dagarna kvar och sen har maken 58 dagar kvar. Vid planeringsdag så har jag vart hemma obetald. Tror de är 3-4st bara om året. (Och vår barnvakt är ju förskolelärare så hon jobbar ju på planeringsdagarna ;) )
Maken spar alltid några dagar semester till julen, de är mkt röda och klämdagar då så det behövs inte många dagar för att vara hemma länge.
Lika så används arbetstidsförkortningen då också. (De får du väl oxå? Brukar väl vara 4-5 dagar om man jobbat heltid 1 år man kan få betald ledighet om man inte väljer en klumpsumma/lägga på pension?)

VAB är samma ersättning som sjukpenning och går inte på FP-dagarna.

Jag och sambon har heller inga dagar att plocka ut. Så vi är 2 på Buke som inte har en endaste dag sparad ;)

Vem har pratat om VAB?

Nog har jag arbetstidsförkortning att plocka ut med lite grejen med att vara en inhyrd resurs är ju att man är en resurs för företaget när ingen annan är där så det är bara att bita ihop och jobba om man vill vara så säker man kan på att ha jobbet kvar...

De var du ;)

Jag jobbar dessutom som konsult och börjar jag strula med att plocka ut ledighet/föräldrapenning/VAB el dylikt när alla andra är lediga kan jag ju vara ganska bombsäker på att mitt kontrakt inte förlängs.

Här är det alltid någon från "vårat" dagis som är med på "sammanslagnings-dagiset" vid sommar och jul-sammanslagningar. Nu i jul är sammanslagningen på vårat dagis så skillnaden för våra barn är att det kommer en del "nya" barn och fröknar dit de dagarna.

Vi har barnen på dagis dem dagar vi behöver etc, även om det är sammanslagning. Numera går ju lillasyster på dagis också så då har de varandra :) De brukar tycka att det är roligt att vara på ett annat dagis, det är så mkt leksaker och sånt som är nytt för dem då :)

Heheh, ja det gjorde jag visst :D

Jag misstänker att du förstår vad jag försökte få fram ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: Otherside
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
17 541
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 257
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka