Dagis kläder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis kläder?

Jag önskar så att jag kunde känna mig lite friare i denna fråga men min egen uppväxt har satt sina spår vilket gör att det kanske kan bli lite för mycket åt det andra hållet. Dock får mina barn absolut bli smutsiga, det gör mig ingenting alls, men jag kan även be 7-åringen att låta bli vattenpölarna på vägen ut till bilen för att åka till någon finare fest eller kalas.

Ärvda kläder får lilltjejen säckvis så inte är det mycket nytt men det stör mig inte heller, inte heller att det inte är senaste mode.

Jag vill att mina barn ska vara rena (hela sätts inom parantes nu med tanke på att jeansmodet kan variera) och se ok ut på morgonen. Jag gillar att de ser prydliga ut och så men det betyder inte att jag inte uppmuntrar vilda lekar och sånt som kladdar. Vi har dock olika nivåer på kläderna och man "spar" lite på vissa plagg. Mina har dock mycket jeans i garderoben och anledningen till det är faktiskt hållbarheten.

Barn måste få vara barn.
 
Sv: Dagis kläder?

Felicia har rena och hela kläder nör hon åker till dagmamman. Har alltid med extra kläder. Ingen som har klagat iallfall...
 
Sv: Dagis kläder?

Oj,

Min son som är tio är oerhört konservativ om vad han vill ha på sig och inte. Han får oftast som han vill så länge som det är praktiskt möjligt, att kläderna har nån liten fläck rör inte mig i ryggen. Nu menar jag inte att han skall gå med superleriga kläder, men jag har roligare saker att göra än tvätta hans byxor.

Tänk att folk ens lägger märke till om ett barn har en fläck på byxorna eller samma kläder som föregående dag. Fascinerande !
 
Sv: Dagis kläder?

Jag försöker faktiskt hålla på helt o rent (inte fläckfritt, det är omöjligt).
Men efter denna vinter så ger jag upp.
7-åringen började förra våren med knäutslitning - under 2005 och fram till nu har han slitit ut - stooora hål o revor - ca 7 byxor och 3 par termobrallor.
Inget håller.

Han får helt enkelt gå med dom små hålen - nya byxor blir ändå lika efter en vecka.
Jag vägrar nämligen begränsa hans lek.....

Rena barn och skitiga smågrisar - då är det något som är galet.
 
Sv: Dagis kläder?

Hel och ren är en självklarhet att mina barn är när de lämnar huset, oavsett de går på dagis/förskola/skola.

Vilket innebär mycket tvätt ;) De leker och lortar ner sig som vilka normala barn som helst..
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis kläder?

Håller helt med anni.

"Hel och ren" är hos oss TILLRÄCKLIGT hel och ren.

4½-åringen får själv bestämma när kläderna är för smutsiga eller trasiga och den minsta har även en del älsklingsplagg med små hål och fläckar.

Min gräns går när fläckarna är grisiga typ matrester eller luktar kiss/bajs.

Att bara ha gemensam tvättstuga med tvätt typ varannan vecka kan också göra en lite mer restriktiv med att slänga nästan helt rena plagg i tvätten :p
 
Sv: Dagis kläder?

nogat skrev:
Om några byxor har en liten fläck kan dom använda dom byxorna hemma på helgen. Är det bara jag som är petig?

Har även fått beröm från personalen att dom alltid har så praktiska och bra speciellt ytterkläder.Hur noga är ni med detta? tänker ni innan på hur detta funkar på dagis och för ev personalen? Jag brukar tänka på denna biten då jag själv jobbat på dagis och fått kämpa med diverse konstiga skärp och skospännen.:)

kram nogat


VArför ska de ha fläckiga kläder hemma men inte på dagis? På helgen är det ju större chans att man åker bort eller får besök = större anledning till finare kläder. Nu har jag en förmåga att tvätta i "onödan" Men mina barn har ungefär samma kläder hemma och på dagis. Så jag är nog rätt petig jag med och att ingen kommenterat det tror jag beror på att de flesta barn på dagis har det ungefär som mina. Jag har både nya och ärvda kläder, det är "märkeskläder" och H&M i en salig blandning. Personalen har flera ggr tagit av barnen vissa kläder när de ska måla eller så. Helt i onödan tycker jag. Jag har sagt till dem att det de har på sig när de kommer till dagis är tillåtet att ha på sig i alla aktiviteter. Det är mitt bekymmer. Om de fläckar ner sig so what? Jag har låtit barnen välja för mycket eller jag har gjort ett korkat val, det är också mitt bekymmer.

Jag har aldrig fått beröm för barnens ytterkläder, och inte är jag ledsen för det. Visste inte att det var målet :smirk: Men jag har praktiska och funktionella ytterkläder. Men till skillnad från dig har jag inte köpt det för personalens skull, utan för min och BARNENS. Jag har svårt med för mycket dragkedjor och snören osv pga värk i händerna, alltså minimalt med knyt och pill. Sedan har jag som krav att kläderna ska tåla lek, fungera i alla väder och vara bekväma för barnet.
Dessutom, en mycket viktig funktion! De ska vara lätta att ta av och på för BARNET, för tanken är ju att de ska kunna lära sig att klä sig och klä av sig själv.
 
Sv: Dagis kläder?

Basilika skrev:
Hela och rena är mina barn varje morgon. Det brukar vara mycket mer åt andra hållet på eftermiddagen.


Jag känner igen det där ;)
Men å andra sidan så skulle jag börja fundera över eventuell influensa om kläderna är i samma skick på eftermiddagen som på morgonen. Så det är nog tur att de håller mamma lugn genom en daglig dyngrullning :idea:
 
Sv: Dagis kläder?

Silverkedjan skrev:
"Hel och ren" är hos oss TILLRÄCKLIGT hel och ren.

4½-åringen får själv bestämma när kläderna är för smutsiga eller trasiga

Skulle min tjej i samma ålder få bestämma det själv, så skulle hon defenitivt Inte vara hel och ren de flesta mornar när hon åker till förskolan..

Tycker det är en del i att vara mamma att lära sina barn att vara hela och rena. Längre upp i (skol)åldern får de problem om de inte är det!

Kommer fortfarande ihåg de barn, som inte var hela och rena när Jag gick i skolan och inte hade de det roligt åt alla kommentarer de fick pga sin smutsiga/fläckiga klädsel och doft :crazy:..

Hon har praktiska vardagskläder, som hon kan ta på och av sig lätt själv. Inget onödigt plotter och pyssel henne. Även ytterkläderna är plotterfria, för Hennes skull och Inte för personalens.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis kläder?

Gnist skrev:
Tycker det är en del i att vara mamma att lära sina barn att vara hela och rena. Längre upp i (skol)åldern får de problem om de inte är det!

Kommer fortfarande ihåg de barn, som inte var hela och rena när Jag gick i skolan och inte hade de det roligt åt alla kommentarer de fick pga sin smutsiga/fläckiga klädsel och doft :crazy:..

Hon har praktiska vardagskläder, som hon kan ta på och av sig lätt själv. Inget onödigt plotter och pyssel henne. Även ytterkläderna är plotterfria, för Hennes skull och Inte för personalens.

Jag håller med dig! Att barnen sedan smutsar ner sig vid lek är en sak. Men att lära barnen att vara hela och rena är en del i att sköta sin hygien.
Sedan får mina barn var med och bestämma till viss del ändå om de vill. Vilket kan resultera i intressanta kombinationer ibland. Men det gör ju mindre.
 
Sv: Dagis kläder?

Ja, hmm, min 4-åring har rätt bra omdöme tycker jag, har aldrig behövt lägga in något veto. Han låter små hål som inte syns passera men inte sånt som glipar, accepterar undanskymda "tvättfasta" fläckar eller sånt man måste titta noga för att se, förkastar direkt allt som är kladdigt, luktar illa eller varit i närheten av "läckage".

Det är väl också en mamma-uppgift att delegera ansvar till barn när de visar att de kan klara av det ?
 
Sv: Dagis kläder?

Silverkedjan skrev:
Min gräns går när fläckarna är grisiga typ matrester eller luktar kiss/bajs.

Min gräns är Betydligt tidigare på "lortskalan" :cool:

Och de fläckar min dotter anser är ok, gör sällan jag och då talar jag om för henne att "de här byxorna/den här tröjan/jackan etc är smutsiga, så nu ska vi tvätta dem. Då kan du ha de kläderna i morgon, när de är rena igen" och så Visar jag henne de fläckar som är på kläderna..
På det viset lär hon sig vad som är För smutsigt för att dra på sig på morgonen, när man klär på sig!

Visst ska barn få ta ansvar för saker de med, men att bedöma om deras kläder är För smutsiga/inte/luktar för mycket (stall tex) för att ha ute "bland folk" ingår inte i vad en 4½-åring är riktigt kapabel till ännu..
 
Sv: Dagis kläder?

Jag tror inte att Silverkedjan låter sina barn gå runt i superskitiga kläder eller låter barnen lukta illa... :mad: inte jag heller! Men ofta går det till hysteri att barnen ska SE BRA UT. why?? är det inte insidan som räknas? ska man inte eftersträva att lära barnen det?
Många gånger tror jag det är föräldrarna som klär upp sina barn för att visa andra "Kolla vad fina å prydliga ungar jag har!" Galet. varför har vi skapat detta utseendefixerade samhälle?? Jag visste inte ens att det fanns ett "mode" för barn Det är ju SJUKT att det ska finnas! Här strävar vi efter att ha könsneutrala namn, bli jämnlika å vette katten allt strunt - men sen ska barnen minnsann ha flashiga kläder för att de ska se bra ut! vad ger det för verklighetsuppfattning??
Jag kommer aldrig släppa iväg mina barn om de luktar svett/kiss eller om deras byxor slutar på halva vaden pga urväxt eller att tröjan är helt nerkladdad. Men samtidigt så struntar jag fullkomligt i om de röda byxorna inte matchar med den orange tröjan. :banana:
 
Sv: Dagis kläder?

Jag har inte någonstans påstått att mina barn har jättefina modekläder :smirk:
De har tåliga, praktiska H-M/Lindexkläder, de har även gamla ärvda kläder. Det är Inte Det det hela handlar om...
Utan det det handlar om är att: de är Alltid Hela och Rena när de lämnar hemmet på morgonen. Naturligtvis kommer de hem med smutsiga/fläckiga kläder och det är helt ok. Dock så har de då Inte dessa kläder på sig dagen efter!

Åker ni till era Jobb med smutsiga/fläckiga kläder??

Ps: Jag hör INTE till den skara som strävar efter könsneutrala namn...
 
Sv: Dagis kläder?

anni0301 skrev:
Jag tror inte att Silverkedjan låter sina barn gå runt i superskitiga kläder eller låter barnen lukta illa... :mad: inte jag heller!

Det var ju hon själv som skrev var hennes gräns går...Inte jag som påstår någonting..Du var väl inte öht nämnd i det inlägget, så varför " :mad: " och var kom du in i det hela? Inte via mitt inlägg i alla fall..
:cool:
 
Sv: Dagis kläder?

anni0301 skrev:
Jag tror inte att Silverkedjan låter sina barn gå runt i superskitiga kläder eller låter barnen lukta illa... :mad: inte jag heller! Men ofta går det till hysteri att barnen ska SE BRA UT. why?? är det inte insidan som räknas? ska man inte eftersträva att lära barnen det?
Många gånger tror jag det är föräldrarna som klär upp sina barn för att visa andra "Kolla vad fina å prydliga ungar jag har!" Galet. varför har vi skapat detta utseendefixerade samhälle?? Jag visste inte ens att det fanns ett "mode" för barn Det är ju SJUKT att det ska finnas! Här strävar vi efter att ha könsneutrala namn, bli jämnlika å vette katten allt strunt - men sen ska barnen minnsann ha flashiga kläder för att de ska se bra ut! vad ger det för verklighetsuppfattning??
Jag kommer aldrig släppa iväg mina barn om de luktar svett/kiss eller om deras byxor slutar på halva vaden pga urväxt eller att tröjan är helt nerkladdad. Men samtidigt så struntar jag fullkomligt i om de röda byxorna inte matchar med den orange tröjan. :banana:

Jösses... :smirk: Vad svarar man på detta?
Mina barn kan gå i de mest märkliga klädkombinationer. Det är ju liksom inte alltid de vill ha det jag tänkt. MEN dessa kretioner de för dagen valt är tvättade och valda ur garderoben. Fina och prydliga har jag aldrig krävt att mina barn ska vara, däremot hela och rena när de lämnar hemmet. Oavsett om vi ska på dagis, till stan eller till lekparken. Sedan så köper jag naturligtvis inte kläder till dem som jag inte tycker är fina. Varför ska jag köpa fula kläder till barnen? Jag köper inte kläder jag tycker är fula till mig själv heller. Om jag spillt kaffe, mjölk whatever på min tröja åker den i tvätten. Varför ska inte barnens kläder tvättas om de spillt?
För mig är det viss skillnad att vara hel och ren mot att vara klädd efter senaste mode. Var ligger utseende fixeringen i att vara renlig?

"Här strävar vi efter att ha könsneutrala namn, bli jämnlika å vette katten allt strunt"
Om det är strunt eller inte kan inte jag svara på, men JAG strävar inte efter könsneutrala namn. Mina barn har könsbundna namn.
 
Sv: Dagis kläder?

Gnist skrev:
Åker ni till era Jobb med smutsiga/fläckiga kläder??
.

Förmodligen gör jag det, enligt din definition eftersom jag använder plaggen (förutom trosor) många dagar i sträck. Jag har bara två par byxor och tvätt-tid varannan vecka.

Jag bryr mig inte om det finns små lerstänk längst ned (för det blir det ändå på väg till jobbet) eller om man kan ana en punktborttvättad vällingfläck någonstans.

Och ?
 
Sv: Dagis kläder?

Gnist skrev:
Visst ska barn få ta ansvar för saker de med, men att bedöma om deras kläder är För smutsiga/inte/luktar för mycket (stall tex) för att ha ute "bland folk" ingår inte i vad en 4½-åring är riktigt kapabel till ännu..

Hur vet du vad andras 4½-åringar klarar av eller inte?

Min är betydligt bättre på att städa än jag och FULLT kapabel att bestämma sina kläder själv.

Jag talar om ifall det är overall eller jacka som gäller. Och sen väljer han kläder själv, bland gårdagens om de är OK eller ur garderoben.

Urskönt att ha en som är självgående när man har en liten också.

Skulle han ta på sig något jag tycker är för smutsigt skulle jag säga "har du sett att du har en ketchupfläck där, vill du ha det?" och så skulle han titta efter en gång till och säga "ooops" och byta.

Fast det har inte hänt det senaste halvåret.

Ibland kan han be mig att välja så då får man passa på att ta nåt man tycker kommer fram för lite.

Men han brukar vara rätt välmatchad när han väljer själv också faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp