Dagis kläder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nogat

Jag har en liten fundering, hur brukar ni klä era barn när dom går till dagis(ja jag vet att det heter förskola men jag är 70-talist så jag vill behålla mitt dagis:love: )?
Hur noga är ni med att dom är "hela och rena"? Anledningen till att jag frågar är att jag har fått frågor av både andra föräldrar och personal om jag alltid tvättar?, beröm för att dom alltid har så snygga och rena kläder:confused: För mig är det självklart att allt mina barn har på sig skall vara helt och speciellt rent i alla fall ibörjan på dagen. Om några byxor har en liten fläck kan dom använda dom byxorna hemma på helgen. Är det bara jag som är petig?Jag tycker det är kul att välja kläder till dagis och jag själv trivs inte i att gå i ofräscha kläder så varför skall mina barn göra det? Sen vad som är snyggt ligger ju i betraktarens ögon.

Har även fått beröm från personalen att dom alltid har så praktiska och bra speciellt ytterkläder.Hur noga är ni med detta? tänker ni innan på hur detta funkar på dagis och för ev personalen? Jag brukar tänka på denna biten då jag själv jobbat på dagis och fått kämpa med diverse konstiga skärp och skospännen.:)

kram nogat
 
Sv: Dagis kläder?

Ren och hel ser jag till att hon är när hon åker till dagis, och ytterkläder, ja det ska ju fungera praktiskt hemma så det fungerar även på dagis... Sen muttrade en personal här i veckan om att overallen blev dygnsur... Då hade vi alltså 7 plus grader och vattenpölar överallt... Så jag konstaterade att hade det varit jag som klädde på dottern så hade jag dragit glonbyxorna utan på eftersom de hängde där... Och då sa personalen inget mera...:D

Däremot är jag dålig på att märka, men å andra sidan så klagar jag inte heller när saker kommer bort...;)
 
Sv: Dagis kläder?

Min dotter behöver grodmansdräkt för att hålla sig torr när det är vått ute.
Förskolan var tvungen att sopa ur alla vattenpölarna innan dom kunde släppa ut barnen när dottern var liten för annars badade hon i dom :crazy:
Har alltid haft ordentliga bra regnkläder, bra stövlar mm men svetsar man inte fast regnkläderna på henne blir hon blöt och så är det på den modellen :D
Lyckas hon inte blöta ner den kan man räkna med att byxorna går i sönder istället :eek:
 
Sv: Dagis kläder?

Tar alltid på rena kläder varje morgon. Hmmm är rutin så det händer att inte nedsmutsade kläder hamnar i tvättkorgen..
Utöver det så ser jag till att de har bra praktiska utkläder.
:love: Älskar regnoverall då det är slaskigt och inte för kallt. Har även förkärlek till fleecefodrade regnkläder.
Eftersom vi är lite lata i familjen så har varje barn en uppsättning regnkläder+ stövlar där och en hemma. Skönt att slippa komma ihåg att ta med dit...
Annars så vet jag inte. Jo alltid dubbla par vantar vintertid m.m.

Blir så jäkla arg när vissa barn inte har med sig kläder efter väder, då drabbas de andra barnen i.om att de stannar inne. (har dagmamma, så antingen alla inne eller tvärt om). Likaså ska de ha kläder så de kan vara ute både fm och em även om det är tö eller regn tycker jag.
 
Sv: Dagis kläder?

Varför ska barn behöva ha SNYGGA kläder på dagis?

Mina har lekvänliga.

Och massor av bra favoritplagg har fläckar som inte gått bort och lagningar här och där.

Och ?

Dagis ska väl inte vara någon barnutställning?

Vidar 4½ får själv bestämma när han vill lägga sina kläder i tvätten. Ibland kan han titta på någon liten fläck och begrunda, sedan säga "det gör inget mamma!" och ta på sig det ändå.

Hans gräns är nog hårdare än min :D

Däremot tycker jag att plagg och skor ska vara enkla och snabba att ta av och på. Fy för att hjälpa 20 ungar på med kläderna - här får man ju göra det man kan för att underlätta.

Men galonbyxorna tar jag inte hem ofta och tvättar, de får vara rejält smutsiga först...

Tänk hur det var på "vår" tid när det var snörning på alla skor och "pjäxor" :eek: :crazy: Kardborre är en bra uppfinning!

Med den minsta har jag frågat personalen vad de vill ha för typ av kläder men det verkar inte som om de bryr sig så mycket om det. Han har en massa olika varianter i sin hylla så man kan ta det som passar ens syften.

Att bara ha tvättid varannan vecka styr ju också en del hur mycket man byter plagg. Här förekommer en del "punkttvätt" ;)
 
Sv: Dagis kläder?

Kan inte snyggt vara lekvänligt? varför behöver det ena utesluta det andra?:confused:
Jag tar ju själp på mig kläder som jag tycker passa syftet frö dagen OCH är snygga-enligt mig.
 
Sv: Dagis kläder?

Hela och rena är mina barn varje morgon. Det brukar vara mycket mer åt andra hållet på eftermiddagen. Mina barn har (nästan) aldrig haft flashiga märkeskläder men kläder som passar vädret och aktiviteterna.

Kläderna är snygga, tycker jag, men det är inte finkläder. Det är vanliga jeans eller byxor grabbarna har på sig med vanliga praktiska tröjor till, såna som passar bra på dagis och i skolan.
 
Sv: Dagis kläder?

Jag är mer intresserad av frågan VARFÖR barn måste ha "snygga" kläder på dagis.

Det låter lite som att du klär upp dem för dina behov så att du ska få beröm ?

Jag försöker lära mina barn från början att utsidan är bara ett skal. Att det inte spelar någon roll vad man har på sig så länge man själv trivs med det.

På vårt dagis är personalen jättebra med sånt. De kommenterar som en medveten strategi aldrig kläder. Eller jo på ett bekräftande vis om barnet själv säger "titta på min hajtröja den bits" så kan de leka med men inte så att de kommenterar om ett barn kommer med ett nytt fint eller ett gammalt slitet plagg.

Tillräckligt hel och ren, mjukt och praktiskt, gärna färgglatt och könsneutralt men framför allt ett barn som trivs är mina kriterier, vare sig de är på dagis eller nån annanstans.

Själv kan jag tycka det är kul att stajla den minsta i färger/plagg som både passar ihop och på honom men jag bryr mig egentligen inte om någon annan tar på honom annorlunda.
 
Sv: Dagis kläder?

jag tror du missade mitt:confused: i min fråga.Som jag sa tidigare så tycker jag inte att lekvänligt och praktiskt behöver utesluta snyggt. Och snyggt för oss kanske inte är snyggt för dig? Det är ju därför jag frågar här om hur ni klär era barn på dagis för att jag är förvånad över att, kanske framför allt då personalen säger så. Dock var detta till mig och ej framför några barn och faktiskt så upplevde jag kommentaren om jag tvättade jämt som ganska syrlig. HAr aldrig sagt att man måste vara snygg på dagis men jag tror- kan ha fel- knappast att det är någon som klär sitt barn så fult som möjligt:confused::D eller?
Visst skall jag väll inte sticka understol med att det var roligt att höra att höra men det är inget jag traktar efter. Och precis som någon annan sa så är mina pojkar oftast allt annat än rena när jag hämtar dom och där av till att jag byter kläder till nästkommande dag. För mig är inte det varken märkvärdigt eller konstigt.
Min äldsta son har också åsikter på vad han vill ha och otaliga är våra tröjor med dinosaurier ody på.:smirk: men han känner sig också lika bekväm i skjorta och väljer själv detta ibland. Då tänker jag inte säga att han inte får ta på sig det för att det blir kommentarer om att det är för snyggt för att ha på dagis:confused: eller att det kan uppfattas som att vi klär upp oss för att vara finare än andra. Som du själv sa så är det inte hur man ser ut på utsidan som räknas och jag antar att det gäller barn i skjorta också?
 
Sv: Dagis kläder?

Jag tycker att det är kul med kläder och tycker om att köpa fina kläder till min son. Han är strax över tre år och börjar ha lite mer att säga till om när det gäller kläder... ska helst vara tuffa grejer med spindelmannen, brandmän, och polisgrejer... :)

Jag vill att han ska ha rena kläder när han går till dagis. Och han säger till om byxor eller tröja inte känns bra. Men jag är nog oå lite petig och tycker om att ha fina kläder på honom... Vilket inte utesluter att dom är bekväma och lekvänliga.
 
Sv: Dagis kläder?

Jag tycker det är huvudsaken att barnen är hela och rena, ibland blir det lite finare kläder och ibland lite mer slitna kläder.
 
Sv: Dagis kläder?

Riktigt så vattenglad är inte min tjej, men det ska gärna hoppas i vattenpölarna och då blir det blött...:D

Somg sagt hel och ren när jag lämnar men när jag hämtar brukar det se helt annorlunda ut... Och det är andledning till att det blir "nya" kläder varje dag... Snygga eller inte... Praktiskt går jag oxå på, klänning har elin haft en gång till dagis och det var när det var fotografering och då hade hon även andra kläder med sig... Men hon börjar bli så pass stor att hon har egna idéer om vad hon ska ha på sig och till viss del får hon vara med och bestäma.

Sen blir jag ibland fundersam på hur personalen tänker... Här i höstas var vädret något ostabilt, det kunde går från 6 minus grader på morgon till 10 plus på efm så alltså hade elin mycket olika kläder beroende på väder liggandes, men tydligen trodde personalen att det betydde att hon ska ha på sig allt som finns på hyllan, så när jag hämtade henne var hon ute och när vi kom hem började jag klä av... Flecefodrade regnbyxor, flecebyxor, mysbyxor och långkalsonger... Det var 6 plusgrader ute... Hon konstaterade att hon var svettig...:crazy: Det enda de inte hade lyckats sätta på henne var de ofodrade regnbyxorna...;)
 
Sv: Dagis kläder?

Hel, ren och fin :) och självklart lekvänligt, nu på vintern blir det mjuka byxor som är sköna att ha under utebyxor osv.
Vill alltid att mina barn ska ha "fina" kläder, men fina för mig är inte "fest"kläder, utan tex matchade kläder, dinobyxorna med dinotröjjan typ :D .
Utekläderna ska vara varma framför allt, och praktiska och inte allt för jobbiga att ta på sig!
Sen är det ju inte ofta han är ren när jag hämtar honom, men de tär ju så det ska vara :)!!
 
Sv: Dagis kläder?

Jag låter Dominic använda samma kläder på dagis som han har hemma.Tycker inte att det är så stor skillnad på dagis eller hemma.Kläderna ska vara lektåliga, och man får inte bli arg om dom blir smutsiga.Barn SKA leka, och det finns tvättmaskin av en anledning.

När jag köper kläder till Dominic så ska det vara snyggt, lätt att ta av och på samt vara lektåliga.Varför ska han vara fin om han ändå inte får leka?? Leken är ju viktigast i ett barns liv.
Ofta blir det kläder från HM, eftersom jag gillar deras urval, och att dom har bra kläder till vettiga priser.

Dominic har även kläder från när jag och mina syskon var små, allt är inte nytt.Det viktigaste är att kläderna är hela och fyller sin funktion.
 
Sv: Dagis kläder?

Mina barn får rena kläder varje morgon, det behövs... rena är de oxå på morgonen, men det håller inte i sig särskilt länge, nästan 5-åringen tvättar händerna o munnen efter måltiderna, o den lilla tvättar jag av efter måltiderna, men trots det lyckas de ändå oftast vara rejält lortiga! Jag har inga högre ambitioner när det gäller att hålla dem rena heller, mitt motto har blivit "smutsiga barn är lyckliga barn".

När det gäller kläderna tycker jag att de ska vara praktiska o sköna, (det blir ganska mycket från POP) jag gillar rejäla kläder, inte thighta korta tröjor, som det tyvärr finns gott om till tjejjer, (gärna kombinerat med låga byxor så det glipar, usch!) Däremot så sätter jag inte på dem trasiga kläder, o brukar inte sätta på jeans när det är overallsäsong, (mjukt o skönt ska det vara) resten av året älskar jag jeans!:D
 
Sv: Dagis kläder?

Min son äger bara snygga kläder. Iaf här hemma. Hos sin far är det lite blandat.
Skulle inte köpa kläder jag tycker är fula.
Skulle heller inte ta på honom smutsiga kläder. Är det fläckar på kläderna när han tar av sig på kvällen åker de i tvättkorgen.
Är det hål i dem slänger jag dem. Orkar inte med trasiga kläder.

Han brukar ha på sig sköna och praktiska kläder till dagis.

Idag såg jag en pojke när jag lämnade på dagis som hade för liten overall och gympaskor på sig.
Det är -10 och de har utedag idag.
Det kan man kalla olämliga dagiskläder.
 
Sv: Dagis kläder?

Den inställningen gillar jag. Det är väl OK med dyra märkesplagg om barnen får ANVÄNDA dem.

Däremot får jag lite krupp på föräldrar som inte låter barn leka för att de har för "fina" kläder :o
 
Sv: Dagis kläder?

Praktiskt och helst rent - det satsar vi på! jag är helt inne på Silverkedjans resonemang. Barn ska inte behöva känna att de måste vara fina!
Mamman till barnen har lite annan åsikt, hon vill att barnen ska vara snygga å har häftiga solskärmar, jeans, gympadojjor (med snörning! *sliter håret*), huvtröjor å dunvästar när vi träffar dem på väg till simhallen vid minus 20 grader *svälj* Jag fick sen spunk när pappan inte fick på dem mysbrallorna under overallen för barnen tyckte att "det inte var snyggt" Den ena frågade hela tiden " ska jag ha kepsen så här eller så här för att bli snygg?" Jag trodde jag skulle dö och sa bara m ett leende " du är söt hur du än gör och en femåring behöver inte vara snygg" Efter den dagen accepterar de alla kläder å är hellre ute å busar i leran i sina galonbrallor än står stilla i ett hörn å fryser i sina snygga jeans. Jag å fadern hade diskussion angående detta med skor ; Snören eller Kardborrband. Jag hatar, verkligen HATAR att snöra dessa gympadojjor i tid och otid. Barnen springer ut å in hela dagarna å så vill jag att de ska få göra. Men att behöva snöra skorna en gång i kvarten är INTE skoj! Jag ville ha kardborrskor. Sambon protesterade å sade att barnen skulle bli mobbade på dagis om de hade karborrband. Jag gick i taket å sa att det är katastrof hur vi föräldrar har låtit det yttre styra barnen, för det är ju föräldrarnas fel att ungarna känner att de måste vara snygga. Han sade bara "barn är sånna". Jag morrade... gick sen å köpte skor m kardborrband på Prix.(jag vet att jag riskerade att barnen skulle bli retade men kände på mig att det skulle gå alldeles utmärkt) 100 kr paret med Batman å Spiderman. Gissa vad som hände??? Barnen ÄLSKADE dem!! äntligen slapp de ropa på oss varje gång. Och föräldrarna på dagis ringde å frågade var vi köpt skorna... he he he. köper man bara coola, snygga å häftiga kläder till barnen - hur ska de sen acceptera att kanske behöva ärva ett plagg? å hur ska de nånsin uppskatta ett par snyggare byxor när de har femtielva sånna kläder? å hur klär man upp dem till fest om jeans å häftiga tröjor är vardag?? Nej, fram med mysbrallor, långkallingar, varma tröjor å overallen. Sen om det är en fläck, ett litet hål - vad spelar det för roll? Barnen bryr sig inte från början, det är vi föräldrar som är smått hysteriska å tillsist lär sig barnen att man måste vara snygg. Självklart ska det inte gå helt tvärsför heller, de måste ju ha kläder som värmer/tål väta å som är hela och någorlunda rena så att de inte går runt med matrester fulla magen hela veckan
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp