landsbygdsbo
Trådstartare
Hur många miljöpartister i riksdagen belastar sina taxikonton hårt i stället för att cykla...Fast nu resonerar du dåligt tycker jag
Om man tänker såhär: Sjöstedt vill att Brommafältet ska läggas ner (om det är enbart för att han vill att platsen ska användas till bostadsbygge eller om det även är ur miljösynpunkt vet jag inte). Det betyder att han vill prioritera annorlunda än hur det ser ut idag. Det betyder inte att han inte inser att det i flera fall är exempelvis tidsmässigt fördelaktigt för vissa att flyga från Bromma. Han har två val när han transporterar sig i valrörelsen: Att använda det tidsmässigt mest effektiva eller att resa i enlighet med vad man kan tycka är hans principer (dvs inte resa från Bromma). Men nu är flygplatsen där den är och han vet att alla andra partiledare reser snabbast möjligt. Ska han alltså resa långsamt för att vara visa sig principfast? Han vet att inte en jävel kommer bry sig om han så tar färjan (om han inte gör just detta till en del av son kampanj) och samtidigt anser han förmodligen att det är omoraliskt gentemot den politiska kampen att inte vara minst lika effektiv som övriga "tävlande".
Dessutom tror Vp på kollektiva förändringar, inte på privata insatser. Hade Sjöstedt fått välja hade alltså Brommafältets lagts ner, vilket betytt att ingen partiledare haft möjlighet att använda den som alternativ. men finns den där så använder han den.
Det är närmast omöjligt att be alla som tror på något efterleva detta i detalj, nr övriga samhället inte gör det. Som vänster används argumentet ofta mot en att man ska skänka bort sina pengar, vägra köpa bostadsrätt och så vidare. Men det är närmast outhärdligt i en värld där "ingen" gör sådana val. Det blir dessutom en privat kamp som kanske inte påverkar världen så mycket.
Visst, jag kan älska Uruguays vänstervridna president som lever med sin fru och sin trebenta hund på ett slitet lantställe, lånar ut president-sommarpalatset till flyktingbarn och har en lite finare kostym till tillfällen när det verkligen behövs - det finns verkligen en poäng i att vägra låta sig själv bli bländad av sina privilegier och förhindra att man riskerar att man blir korrupt - men det är mycket mycket svårt att både vara aktiv politiker eller samhällsmedborgare och samtidigt idealist i alla sina val. Det är väldigt svårt att orka då. Och det är kanske gisslet på ett sätt, för hur mycket man än vill att världen är rättvis så är det ett helvete att lämna ifrån sig det man fått (tror de flesta vänstermänniskor i västvärlden skulle ha mycket svårt att lämna ifrån sig egendom om världen verkligen blev rättvis), men det är en stor och svår diskussion bortom den här frågan
Jag anser att man ska leva som man lär in