Dagens skämt...

Sv: Dagens skämt...

Mellanmålet ska bestå av mjölk och smörgås, en gång på 4 veckor får det serveras kräm, då ska den göras på färska bär med minimalt med socker. Till frukosten har de tagit bort sylten, osockrade bär serveras till gröt och fil ist.

Det tycker jag dock är förståndigt! Varför ska de äta sylt och sockrad konserverad kräm, när det finns bättre alternativ?!
 
Sv: Dagens skämt...

På den förskola jag jobbade sist var det grön mjölk till små barn, lätt till stora. Sedan var vi på en föreläsning för all förskolepersonal i kommunen (den som höll i utbildningen var iaf utbildad på kostområdet och jobbade med sådant i kommunen). Det är tydligen nya rön - nu skulle det bli vatten till maten och mjölk enbart till mellanmålet. Osten skulle vara 17%.
 
Sv: Dagens skämt...

Vi har bara vatten till lunch och mjölk till mellanmål. Det som jag ser positivt med det är att de får i sig vatten :idea: Har man varit ute och lekt i 2 h och svettats så är det nog bättre att hinka i sig 3 glas vatten än tre glas mjölk. Många är verkligen jättetörstiga. Helst när det är varmt ute. Men det kanske finns något negativt som överspeglar det som jag tycker är positivt? Maten vi äter till är ju inte direkt fettsnål och de snålar inte med Bregott på knäckebrödet vi har till maten heller. Så... Jag kan nog se att vatten till lunch passar våra barn. Mjölk till lunch har vi om det är kort datum på mjölken och den måste drickas upp eller om det är något som blir extra gott med mjölk till. De kan ju äta tre tallrikar med filmjölk (original) till mellis, så då gör det kanske inte heller något att de inte får mjölk till lunch.
 
Sv: Dagens skämt...

Jag tror inte att röd mjölk eller mjölk till lunch är nödvändigt för att tillgodose energibehovet hos barn iaf. Maten på förskolan brukar ju inte vara fettsnål;)
 
Sv: Dagens skämt...

Men vad är det viktiga (som jag missat) varför man måste ha 3% mjölk till lunch? För de flesta här verkar rörande eniga om att det är fel att servera vatten.
 
Sv: Dagens skämt...

Den här kommunen har producerat en broschyr om mat till barn i förskolan som delas ut till alla föräldrar. Där står klart och tydligt att "i första hand rekommenderas vatten till lunchen".

Det blev aldrig något ramaskri hos oss för att mjölken till lunch togs bort.
 
Sv: Dagens skämt...

För att mjölk är det nyttigaste du kan dricka och att barnen faktiskt behöver fettet.

För oss är det mest grejen med lättprodukter till 1-åringar, alltså mer synsättet vi protesterar mot.

Angående att vara törstig så erbjuder vi barnen vatten innan vi äter om de är varma och svettiga. Det finns också alltid vatten på bordet så de som vill ha får naturligtvis. Men att ta bort mjölken skulle vi aldrig gå med på.

Låter mest som de kommuner där man bara erbjuder vatten har ont om pengar. Och skyller på att det är nyttigare. För det är det inte.
 
Sv: Dagens skämt...

Livsmedelsverket:

En halv liter lättmjölk och magra mjölkprodukter
Barn behöver ungefär en halv liter lättmjölk eller andra magra mjölkprodukter om dagen. Även mjölk som finns i maten räknas in. Mjölk och mjölkprodukter innehåller många vitaminer och mineraler, bland annat kalcium och D-vitamin, som är viktiga för skelett och tänder.


Alla, också barn, rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt. Lättprodukter innehåller mindre fett men lika mycket av andra näringsämnen som fetare produkter. Berikad lättmjölk innehåller dessutom mer D-vitamin än standardmjölk.


Rådet att dricka lättmjölk gäller alla barn oavsett kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av energi, utan av mättat fett.
 
Sv: Dagens skämt...

Jo, jag vet också deras ståndpunkt, tyvärr..

Men lättprodukter till 1-åringar tycker jag fortfarande låter helt åt pipan.

Det låter som om Livsmedelsverket fått nån panik när fler och fler barn blir överviktiga. Istället för att börja i rätt ände med att rekommendera mer motion och mindre dataspelande/tv-tittande så rekommenderar de lättprodukter.

Hur många överviktiga barn fanns förr i tiden? Och då lär de i alla fall inte druckit lättmjölk.. (ingen kritik mot dig, jag undrar bara hur Livsmedelsverket tänker..)
 
Sv: Dagens skämt...

Jag har hört att från och med 1 års ålder så kan man ge blå mjölk... Jag vet inte jag ser inget fel med det? Man behöver ju inte dra ner på annat fett för det.
 
Sv: Dagens skämt...

Man måste väl skilja på Lättmjölk och Lightprodukter.

Att ungarna inte får mjölk spelar nog ingen roll men yoghurt o annat m masor m sötningsmedel i för att dölja den dåliga smaken som blir när man sänker fetthalten.
Light för mig betyder sötningsmedel och det är bara ett sätt att lura kroppen och dess mättnadsmekanismer.
 
Sv: Dagens skämt...

http://www.mjolkframjandet.se/skola...livsmedelsverket_mjolk_till_lunch_i_forskolan!
"För att öka intaget av D-vitamin och järn rekommenderar verket vitamin D-berikad lättmjölk vid sidan av det törstsläckande vattnet under luncherna liksom mer kött och fisk i skolan.

Vitamin D är viktigt för att kroppen ska kunna lagra kalcium, som motverkar benskörhet – en folksjukdom som drabbar var tredje kvinna och var sjätte man när de kommer högre upp i åldrarna. Men benskörhet kan förebyggas redan tidigare, när skelettet utvecklas, och därför har Livsmedelsverket ökat den rekommenderade dagsdosen av vitamin D med 50 procent."
 
Sv: Dagens skämt...

Men vad är det viktiga (som jag missat) varför man måste ha 3% mjölk till lunch? För de flesta här verkar rörande eniga om att det är fel att servera vatten.

Har funderat lite. Varför skulle man inte kunna servera vatten på förskola/skola egentligen? Vatten är viktigt! Många barn dricker ju inte vatten hemma, det blir läsk och juice och annat istället. Egentligen kan jag inte se nåt fel i att barnen dricker vatten på förskolan och mjölk hemma. Vatten är den bästa törstsläckaren! :idea:

Den springande punkten är nog inte vad barnen äter och dricker på förskolan/skolan utan där hemma. Det är föräldrarna som gör barnen feta.

Sen en grej till. Man blir inte fet av fett, man blir fet av socker (dvs kolhydrater).
 
Sv: Dagens skämt...

Men hade du läst mitt inlägg så äter de gott om Bregott varje lunch till sina smörgåsar och nån gång i veckan vanlig fil till mellis (jag tror alla äter minst 2 tallrikar) Hade du läst det jag skrev så serverar vi heller inga lättprodukter. Så jag undrar ändå vad de missar. De dricker mjölk till frukost och mellis. (Vanligt Bregott och vanlig ost till mellis, eller fil)
 
Sv: Dagens skämt...

Nästa gång du står i kön i affären - kolla vad som ligger i andras vagnar - det är inte ovanligt med 6-pack 2 L dricka i barnfamiljernas vagnar. Och jag tror inte det går åt bara över helgen. Mjölk ser man inte mycket av.

Jag som ofta trängs framför mjölkdisken får oftast trängas m pensionärer och äldre medelålders - sällan med dom som har den typiska barnfamiljsvagnen - proppfull.
 
Sv: Dagens skämt...

*KL*

Jag tycker i alla fall det är vidrigt med vatten till maten.Till mat ska det vara mjölk.Här i huset serveras det i princip aldrig läsk till maten,möjligen dom gånger vi äter köpt pizza men inte ens alltid då.

Men annars är vatten överlägset som törtsläckare,men jag dricker mjölk till maten för det är gott inte för jag är törstig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp