Dagens skämt...

Thera

Trådstartare
Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning.

Igår var vi på utbildning med jobbet och fick då höra att kostchefen i Tingsryds Kommun har bestämt att våra 1-3-åringar inte längre får dricka 'röd' mjölk (= 3%-ig).
Alla ska endast dricka lättmjölk och för att tillgodose fettbehovet ska vi istället tillsätta matolja på ex. flingor och gröt. :eek:

Låter som ett aprilskämt, eller hur? Tyvärr är det sant, jag blev helt galen när jag hörde det.

I våras var vi med jobbet på föreläsning med Claude Marcus som är professor och chef för Centrum för överviktiga. Han hävdar bestämt att barn under i den åldern INTE riskerar att bli överviktiga, de gör av med all energi de får ändå. Fettet är snarare livsviktigt för deras utveckling.

Det som är ett problem däremot är väl allt stillasittande och datorspelande när barnen kommer upp i 10-årsåldern. Men jag menar, 2-åringar..

Efter den föreläsningen i våras tog vi tillbaka Bregott istället för fejkmargarin (ex. Lätta), och vi tog bort allt med konstgjorda sötningsmedel.

Men nu verkar det vara tillbaka med galenskaperna igen. :mad:
 
Sv: Dagens skämt...

Men vad sjutton :eek:

Det låter ju sjukt. Att dessutom byta fett till att ha det på flingorna och gröten, vad vinner man på det?
 
Sv: Dagens skämt...

Det är olika fetter, fettet i mjölk är animaliskt och i oljan vegatabiliskt och nyttigare tydligen.

Men jag menar ändå.. ingen har så vitt jag vet dött att dricka vanlig mjölk. För att inte tala om förr i tiden, vilken fetthalt mjölken hade då.

Och då fanns knappast många överviktiga. Så det känns om de fokuserar lite fel genom att ge småbarn lättprodukter.
 
Sv: Dagens skämt...

Precis min tanke. :crazy: Stackars barn! (Och då menar jag inte bara för att de måste ha matolja på flingorna.)
 
Sv: Dagens skämt...

Ja det måste verkligen vara dagens skämt:crazy: varför inte ge barnen kosttillskott bara med en gång:cool:
 
Sv: Dagens skämt...