Dagens skämt...

Thera

Trådstartare
Jag är förskollärare på en småbarnsavdelning.

Igår var vi på utbildning med jobbet och fick då höra att kostchefen i Tingsryds Kommun har bestämt att våra 1-3-åringar inte längre får dricka 'röd' mjölk (= 3%-ig).
Alla ska endast dricka lättmjölk och för att tillgodose fettbehovet ska vi istället tillsätta matolja på ex. flingor och gröt. :eek:

Låter som ett aprilskämt, eller hur? Tyvärr är det sant, jag blev helt galen när jag hörde det.

I våras var vi med jobbet på föreläsning med Claude Marcus som är professor och chef för Centrum för överviktiga. Han hävdar bestämt att barn under i den åldern INTE riskerar att bli överviktiga, de gör av med all energi de får ändå. Fettet är snarare livsviktigt för deras utveckling.

Det som är ett problem däremot är väl allt stillasittande och datorspelande när barnen kommer upp i 10-årsåldern. Men jag menar, 2-åringar..

Efter den föreläsningen i våras tog vi tillbaka Bregott istället för fejkmargarin (ex. Lätta), och vi tog bort allt med konstgjorda sötningsmedel.

Men nu verkar det vara tillbaka med galenskaperna igen. :mad:
 
Sv: Dagens skämt...

Men vad sjutton :eek:

Det låter ju sjukt. Att dessutom byta fett till att ha det på flingorna och gröten, vad vinner man på det?
 
Sv: Dagens skämt...

Det är olika fetter, fettet i mjölk är animaliskt och i oljan vegatabiliskt och nyttigare tydligen.

Men jag menar ändå.. ingen har så vitt jag vet dött att dricka vanlig mjölk. För att inte tala om förr i tiden, vilken fetthalt mjölken hade då.

Och då fanns knappast många överviktiga. Så det känns om de fokuserar lite fel genom att ge småbarn lättprodukter.
 
Sv: Dagens skämt...

Precis min tanke. :crazy: Stackars barn! (Och då menar jag inte bara för att de måste ha matolja på flingorna.)
 
Sv: Dagens skämt...

Ja det måste verkligen vara dagens skämt:crazy: varför inte ge barnen kosttillskott bara med en gång:cool:
 
Sv: Dagens skämt...

Så har det varit i Skövde och Mariestad i snart ett år. Endast lättmjölk till maten, lättfil till frukosten och lätta och 17% ost till smörgåsen. Mellanmålet ska bestå av mjölk och smörgås, en gång på 4 veckor får det serveras kräm, då ska den göras på färska bär med minimalt med socker. Till frukosten har de tagit bort sylten, osockrade bär serveras till gröt och fil ist.
 
Sv: Dagens skämt...

Man blir inte fet av fett och mättat fett är inte farligt. Om mättat fett hade varit farligt för oss, då skulle inte bröstmjölken bestå av mättat fett. Och vi skulle inte lagra in mättat fett i våra kroppar. :devil:

Helt tokigt, det du beskriver. Sjukt! :crazy:
 
Sv: Dagens skämt...

Visst är det olika mängder, men det spelar ju knappast någon roll i så små mängder för så små barn :crazy:

Löjligt. Hoppas det ändas.
 
Sv: Dagens skämt...

Fast jag har också färska bär istället för sylt, både till mig och sonen, men det är för att jag tycker det är godare :)
 
Sv: Dagens skämt...

Det är olika fetter, fettet i mjölk är animaliskt och i oljan vegatabiliskt och nyttigare tydligen..

Nope, tvärtemot så e det en massa farliga ämnen i vegetabiliska fetter som "fastnar" i kroppen eftersom de är framställda på konstgjord väg.

Fick en liten föreläsning av en jobbarkompis som varit på en kurs i vad man bör och inte bör äta.
Sojalecitin tex ska tydligen aldrig gå ur kroppen...lite läskigt speciellt när det finns i mängder me produkter när man börjar läsa innehållsförteckningen..:crazy:
 
Sv: Dagens skämt...

Så har det varit i Skövde och Mariestad i snart ett år. Endast lättmjölk till maten, lättfil till frukosten och lätta och 17% ost till smörgåsen. Mellanmålet ska bestå av mjölk och smörgås, en gång på 4 veckor får det serveras kräm, då ska den göras på färska bär med minimalt med socker. Till frukosten har de tagit bort sylten, osockrade bär serveras till gröt och fil ist.

När mina barn gick på dagis för ca tio år sedan serverades det också endast lättprodukter med motiveringen att det är vad alla barn äter hemma och de äter inte om de inte känner igen förpackningen:eek:

Jag fick ge mina barn extra smör (riktigt smör:d) hemma då de blev undernärda på fett:crazy:
 
Sv: Dagens skämt...

Tack och lov att mina barn inte år på dagis längre och det ska vara bra mycket till om jag ska servera flingor med matolja på här hemma...spysmily

Jag tycker att kostchefen ska prova att äta det själv innan han kräver att barnen ska göra det...
 
Sv: Dagens skämt...

MARGARIN!? Jag ser rött. De vet väl att det innehåller transfetter och man vet idag inte vad de har för påverkan i det långa loppet...

Vi serverar också bara lättmjölk :( Men vi kör iaf med vanlig fil och bregott.
 
Sv: Dagens skämt...

Vad ska man säga? Det är ju vidrigt. Fruktansvärt. Jag hoppas att din kommun tänker om. DIREKT. Alla behöver lite fett.//bonny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagens skämt...

:eek: :eek: :eek:

Jag har druckit röd mjölk i hela mitt 14-åriga liv, och små barn ska kan gott dricka röd mjölk! :mad:
 
Sv: Dagens skämt...

OMG! :eek:

Och låt oss gissa att barnen i skolorna i Tingsryds kommun bara har idrott max en, eller i bästa fall två, gånger i veckan - precis som de flesta andra skolbarnen i Sverige?

Man kan ju liksom välja vilken ände man vill börja i...
 
Sv: Dagens skämt...

Jag är också förskolelärare och pga den nya "matordningen" och alla helt onödiga krav har jag valt att inte arbeta som det. Jag kommer förmodligen inte heller sätta Saga på dagis utan hon får gå hos dagmamma.

Jag vill inte att mitt barn skall växa upp på lättprodukter. Jag har en kvinna på mitt nuvarande jobb som levt på lättprodukter sålänge hon kan minnas och av henne är det bara skinn och ben..

Nu inte sagt att Saga hellre får vara överviktig, en normal balans är ju vad vi eftersträvar.. Iom att jag själv älskar godis har vi sedan nyår kastat allt som är godis, läsk, chips osv. Här skall det serveras frukt istället. Jag har redan gått ner 5 kilo ;)
 
Sv: Dagens skämt...

Engagera föräldrarna är mitt råd, jag tycker att allt sådant där är allvarligt. Naturliga råvaror är nog trots allt det bästa för människan. Ät riktig föda och se till att röra på sig är det allra bästa.
Men inom barnomsorg och skola har det dragits ner på personal på ett sånt sätt att man inte längre klarar av utevistelser annat än i korta pass och endast inom inhägnat område. Där är felet!
Åtminstone tidigare har det utgått ett EU-bidrag för mjölk och då har det gått en minigräns vid mellanmjölken för att få ut några ören. Kanske något att kolla upp, money talks ...
 
Sv: Dagens skämt...

Idag var det nästan lite upprorsstämning, alla tycker det är en helt bisarr idé. Samtidigt är det lite jobbigt för köksan, om hon ska trotsa direktiven eller vad man kan göra.

Men vi gjorde en liten kompromiss, förmodligen blir det grön standardmjölk till hela stället, istället för som innan; röd till småbarn och grön till syskon.

Det är i alla fall bättre än lättmjölk till alla och olja på flingorna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp