Dagens ris

fejko

Trådstartare
Till dig som körde på vår katt och lämnade den död på vägen. Visst en katt kan jaga något och plötsligt springa över vägen, men man kan väl åtminstone stanna och knacka på i närmaste hus och säga till? Som damen som kom efter gjorde.

Tre dagar innan tänkte jag: vilket bra liv vår katt har, han verkligen älskar det här stället och har hur mycket frihet som helst. Tyvärr gick han allt längre bort när sorkarna på vår åker tagit slut.

Vila i frid kära Kisesson!

Till dig som körde på vår katt och lämnade den död på vägen. Visst en katt kan jaga något och plötsligt springa över vägen, men man kan väl åtminstone stanna och knacka på i närmaste hus och säga till? Som damen som kom efter gjorde.

Tre dagar innan tänkte jag: vilket bra liv vår katt har, han verkligen älskar det här stället och har hur mycket frihet som helst. Tyvärr gick han allt längre bort när sorkarna på vår åker tagit slut.

ina_console.gif

Kram det är aldrig lätt att mista en vänn.
det är tur att det fanns en bilist med ❤️.

:cry::heart

Jag har tyvärr råkat ut för samma sak - två gånger. Första gången hade en bilist sagt till i ett hus i området, så jag fick höra att det fanns en påkörd katt samtidigt som jag letade efter min älskade lilla Leah som var borta.

Andra gången fanns det ingen förvarning. Bara en dålig känsla i magen, och en älskad katt som låg död bredvid vägen. Det är i dagarna två år sedan, men jag gråter ändå när jag skriver det här.

Jag hade blivit så tacksam om någon hade tagit sig tiden att kolla upp tatueringen i örat, så att jag hade kunnat få en förvarning och sluppit den brutala chock det innebar att hitta mina älskade familjemedlemmar i vägkanten. Som det var nu var jag bara tacksam över att någon i alla fall flyttat dem åt sidan, så att kropparna var fina...

Tyvärr är det många som inte inser att en katt faktiskt är en älskad familjemedlem. De inser inte hur viktigt det är att de tar sitt ansvar efter en olycka, hur mycket MER lidande som orsakas när de inte gör något.

Jag beklagar att ni har förlorat er fina katt på detta hemska sätt. Det gör så fruktansvärt ont. :cry::heart

Jag beklagar verkligen :heart: Det är helt fruktansvärt och för mig kändes det som om någon slet ut hjärtat när vår katt blev påkörd och jag behövde ta med honom till vet för att ta bort honom :cry:

Jag hoppas att ni kommer minnas Kisesson med glädje, värme och kärlek framöver även om sorgen inte försvinner :heart

Nu är ju katter olika stora MEN det är på riktigt inte säkert att bilisten ens märkt att den kört på din katt...

Beklagar. :cry: :heart

Åh @fejko vad sorgligt! Jag beklagar verkligen!

Jag minns när jag var liten och vi var ute med bilen en kväll och bilen framför oss kör på en katt och kör sen vidare. Pappa stannade och gick ut och tittade om den klarade sig medan mamma grät i bilen. Det var mitt ute i ingenstans så det fanns inget uppenbart hus i närheten.

Pappa flyttade den till vägkanten och vi var ledsna allihopa hela vägen sen.

Fattar inte hur man kan köra på en katt och bara köra vidare sen.

Usch jag beklagar!

Kör man på en katt så är det minsta man kan göra att ta den till en veterinär för chipavläsning/tatueringskoll så att ägaren kan kontaktas.
Tycker väl att man borde märka om man kör på en katt? Men vet inte, kanske beror på hastighet...

Usch jag beklagar!

Kör man på en katt så är det minsta man kan göra att ta den till en veterinär för chipavläsning/tatueringskoll så att ägaren kan kontaktas.
Tycker väl att man borde märka om man kör på en katt? Men vet inte, kanske beror på hastighet...
Är tyvärr allt för många som varken stannar eller ens ringer in om de kört på ett djur, oavsett storlek. Jag har sett folk sätta sig i bilen och köra vidare efter att de kört på en älg som rest sig och sprang iväg, den sprang ju så då kunde den ju inte vara skadad? :banghead: Jag ringde istället men hade inte regnr på bilen som smet. :mad:

Jag kan i jobbet tyvärr inte jaga ägare, men ringer alltid djurambulansen om jag ser en påkörd katt. I bil skulle det vara annorlunda. Om jag märkte att jag körde på den förstås.

Beklagar!

Så ledsamt....... :heart Jag hoppas att hans lyckliga liv fick ett blixtsnabbt slut utan att han märka vad som hände.

Jag hittade nyligen en ihjälkörd katt mitt på vår lantliga väg - jag var ute och sprang nerför vägen och när jag kom tillbaka, fem minuter senare, låg den där, mitt på. En stor, fin, gul katt. Den var fortfarande varm. Den som körde på den KAN omöjligt ha missat vad som hände, och kunde åtminstone ha flyttat den till sidan.

Jag tog den till vår veterinär som tyvärr inte hittade nåt chip. Vi begravde den i skogen efter att ha efterlyst en ev ägare på en lokal fb-sida och pratat med olika grannar.

Folk kan väl åtminstone stanna och se till att den är död, och sen flytta den åt sidan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar