Dagens Ideal?

Sv: Dagens Ideal?

Skillnaden mellan mullig och bukig

Jag kan inte lægga in bilder på datorn, men kan inte andra gøra det
før att førklara skillnaden mellan mullig och bukig?
Jag vet precis, efter tjugo år med islænnigar men alla vet tydligen inte.
Skjøldur ær inte bukig, han sprider ut flæsket øver hela kroppen
och anvænder det sedan hela vintern. Skulle han bli fetare år før år så vore det fara å færde. Men visst, en smært hæst orkar mer.
Bilderna hitintills visar helt normala hæstar i lagom hull.

En fet häst innebär att pållen har fått ett för stort överskott av energi (Mj), det överskottet sätter sig som fett över hela kroppen.
Hur kan man råda bot på det? Jo genom att kontrollera energiintaget, se till att kvoten av protein uppfylls och då gärna i en högre grad under en period. Då får kroppen jobba lite hårdare för att den skall förbränna och omsätta, det tar på överskottshullet samtidigt som hästen förbränner drar den även ihop sig och får ett bättre profil.

Naturligtvis krävs ju även träning pararellt med detta.

Hej det beror ju på vad man har för värde i hö å sånt. min häst rids och har tävlats. han rids 5-6 dar i veckan ganska hård och han går på ca: 5 kg hö om dagen 2½ lite havre 8 dl uppblötbettfor mineraler och så ska jag köpa soja till han nu och på vintern går han på korn också. men om man har en häst som har svårt att gå upp i vikt ska de ju ha mer sen kan det finnas sånna som har jätte lätt å gå upp i vikt då ska den ju ha mindre me n man får hålla koll på hullet på sin häst. men på internett finss det sidor man kan skicka efter ett "måltids schema" för hästen:P sen kan man fråga veterinären :p lycka till

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 865
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 107
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar