Dagens Ideal?

Sv: Dagens Ideal?

Du tyckte ju att min tvååring var fet på denna bild, jag tycker han är lagom.
Rodiext1aug.jpg

Tycker båda unghästarna är i fint hull och lagom musklade.
Tycker de flesta unghästar (2-3 år) brukar vara mycket gängligare o omusklade.
På tvååringen kan man nog luras en del av färgen. Han är så jämt färgad över hela kropper (vilket jag gillar!!) så skuggor och inbuktningar osv syns sämre. Ungefär samma effekt som man får på en skimmel. Men kollar man magen så är den absolut inte bukig och inte heller uppdragen utan vad jag kallar normal.

Det enda "negativa" jag kan komma på ang Rodis är att hon är ganska matt i pålsen. Men det är säkert bara kortet i sig. Annars ser hon som jag skrev innan väldigt välväxt och fin ut. Flott typ!

//Sara

Om du menar em76 bilder så är det samma häst på båda!
Tycker Rodi ser välutvecklad ut och att han är i lagom hull, särskilt fin är han på den sista bilden från fölmönstringen. Vad fick han för omdömme?

Medelstor unghingst med uttrycksfullt huvud. Medelrest men med kort och grov hals. Mjuk rygglinje. Välmusklat och kraftigt kors. Något kortbent. Visar raka rörelser fram i skritt men något tåtrång bak. Visar pass, tölt och galopp med markbundna rörelser. Vaken och självständig men en aning tuff. Busig. Lovande.

:) :) :)

Där ser man vad olika bilder kan luras!!

Skulle nog aldrig gissa att det var samma häst!

Vilken blid är nyast?

Flott häst i vilket fall som helst.

//Sara

våran kille är i bra hull, han är ganska lätt att få bort sommarmagen på.
Man får dock passa så att han inte blir smalare.
4720733.jpg

Min lillkille (3åring) är väldigt fet, men jag tycker att det är bättre att han är rund än att han är på tok för smal.
(Har sett vad alldeles för lite rätt mat gör på en unghäst :( )
Han är iaf lite smalare än på den här bilden, den är ganska gammal.
Är f.ö. E: Hästen ovanför
3828550.jpg

Det har hänt ganska mycket på så kort tid.
Måste säga att jag verkligen gillar den sista bliden!!
Väldigt flott och vackert uttryck i ögonen. Något grov hals men jag gillar den typen av islandshäst.:d

Det som hänt är att han satt vinterpäls.
Jag har flera bilder från samma dagar där han ser ganska olika ut.

Kolla in min hingsts kalaskula från i somras!

stenholmen2.jpg

Hellre för rund än för tunn som han var på våren! Jag hoppas att han trimmar till sig till våren då det eventuellt är dags för visning!

//Julia

Problemet är väl att vi utgår ifrån proffsens vältrimmade tävlingsracers....
Jag som väldigt ofta är i ett stall där många av proffsen lämnar sina hästar på reparation kan ju säga att hullet de håller är allt annat än hälsosamt, det är groteskt hur smala de är över ryggen samt uppdragna i buken.
De ser ut att vara fodrade för att passa ägarens alltför smala sadel.

Det är lätt att klassa sin egen för fet om man jämför med dessa djur.

Fet innebär ofta/kanske/ibland/för en oerfaren hästägare att man drar in på fodret och med det på proteinet och grovfodret, istället för att helt enkelt bara öka på proteinet.
Många ser inte skillnad på fet och bukig...

:bow: :bow: :bow:

Du skulle sett Odinn när han kom hem från att ha varit i unghästflock, här handlade det inte om att känna revbenen, vi kunde räkna alla oavsett hur han stod eller rörde sig. Det är fel.

Däremot skall inte en unghäst vara fet heller, som jag och en annan diskuterat så är de flesta hästarna i Sverige idag för feta och då unghästar, och dessutom får de inte samma grundkondition och annat som de bygger upp på Island för våra sommar/vinterhagar har inte samma storlek som dom på island har och därför rör de sig inte lika mycket. Mitt sto är långt ifrån smal, men henne tänker jag inte banta mer, den perioden är över. Nu får träningen göra resten. Nu har vi så bra hö, Yrpa förlorade sin bukiga mage rätt fort när vi flyttade och då hon fick ett bra foder, så där ser man ju hur mycket ett bra foder egentligen ger en häst.

De flesta tänker: "åh, nu är pållen för fet igen, måste banta!!" Jag tänker så på en av mina tre hästar. En annan är perfekt enligt mig, i lagom hull, och den tredje hade mer hän gärna fått sätte på sig ca. 100 kg!! :o han går på fritt hö dygnet runt, 2 kg isiaktiv om dagen + extra chevinal, e-vitamin, kalk + gräs på dagarna :cry: Man ser revbenen :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Jag hoppas han ska börja gå upp efter helgen som kommer nu...

De flesta tänker: "åh, nu är pållen för fet igen, måste banta!!" Jag tänker så på en av mina tre hästar. En annan är perfekt enligt mig, i lagom hull, och den tredje hade mer hän gärna fått sätte på sig ca. 100 kg!! :o han går på fritt hö dygnet runt, 2 kg isiaktiv om dagen + extra chevinal, e-vitamin, kalk + gräs på dagarna :cry: Man ser revbenen :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Jag hoppas han ska börja gå upp efter helgen som kommer nu...

Vissa hästar kan inte lägga på sig, precis som vi människor så finns det dom hästar som är och förblir slanka, smala och alldeles för smala.

Men gränsen på tjock och smal är rätt stor.
Man skall inte se revbenen, men man skall känna dem, annars är dom inte i "bra" hull. Och det kan många gånger vara farligt att ha unghästar för tjocka, dom skall hålla länge och det är dumt att dom skall bli för tjocka redan innan dom blir ridbara, för i vissa fall är det alldeles för svårt att få bort det.

Just detta diskuterades på en unghästkurs (inför utb. på strömsholm tror jag det var) där Viggi var kursledare.

Nu är jag inget proffs, men jag lär mig massor av att diskutera med folk som hållt på med uppfödning och träning i många år, i allas ögon är det inte rätt att hålla unghästar i det rätta hullet utan de får ofta lägga på sig. Avelsston och föl går på fritillgång av hö där jag jobbar, och likaså unghingstarna på 1 (till nästa sommarbete) år, när det kommer till de andra så får dessa uppvägt hö under hela vinterhalvåret för att de inte skall kunna stå och äta hela dagarna och lägga på sig mer än nödvändigt.

Du har en vad man kallar för lite låg kvot i ditt grovfoder, nu vet inte jag hur mycket du ger idag men för att utjämna och höja kvoten krävs antingen att du ersätter eller tillsätter ex.vis lucern.
Då brukar det sk sladdfläsket bli lite stramare och hästen kan också dra upp/ihop sig.

Tack för svar. Hur mycket lucern ska jag ge - stråfoder eller pellets?De får ca 6 kg hösilage /dag mvh evaliz

Nu tycker jag att Kjarkur är i bra hull och ryggen jättefin i år, förra året var den hemskt takformad. Hela hästen har nog mer muskler nu:d .

Nu går han ute 8-18 i en hage som vilat och därför finns det fortfarande bra med gräs. Så jag ger honom ½kg hö + ½kg krafft + 3dl havre + 1dl krafft miner när jag ridit och 2kg hö på kvällen. Nu ska dom dessutom börja få minst 1 kg hö till lunch och jag ska öka på givan på kvällen nu när det blivit kallt jag skulle tro att han kommer få 3 kg hö + lite halm på kvällen. Men när det blir ännu kallare och betet är helt slut kommer vi nog ligga på runt 7.5-8kg hösilage (har räknat ut att det är ungefär vad han behöver ). Vi har lite olika syn på hur mycket mat hästarna behöver i stallet så vissa kommer bara att ge sina 6kg :eek: och då är dom hästarna nästan lika stora som Kjarkur (140cm mkh, 387kg).

Jag kommer att fodra med ögat och hjärnan. Känns det som om han behöver mer mat - så får han det. Allt för att han ska behålla det fina hull han har nu!

Ska väl kanske tillägga att han tränas ganska mycket i jämförelse med de andra i stallet; rids 4-5 dagar i veckan tränas från marken en och är ledig en. Jag rider ut mycket och rider lektion på bana en gång i veckan.

Han är så fin i sin tjocka vintepäls, den gör då han ser lite tjock ut, men känner man på honom så är han perfekt, dvs man kan ana revbenen om man trycker lite med handen
finthull.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar. Hur mycket lucern ska jag ge - stråfoder eller pellets?De får ca 6 kg hösilage /dag mvh evaliz

Min favorit är utan tvekan lucernhack, och jag skulle nog brassa på med något kg som en ren förstärkning. Så får man se hur det utvecklar sig, det hänger egentligen på vad hösilaget för näringsinnehåll.

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 865
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 107
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar