Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Problemet är väl att vi utgår ifrån proffsens vältrimmade tävlingsracers....
Jag som väldigt ofta är i ett stall där många av proffsen lämnar sina hästar på reparation kan ju säga att hullet de håller är allt annat än hälsosamt, det är groteskt hur smala de är över ryggen samt uppdragna i buken.
De ser ut att vara fodrade för att passa ägarens alltför smala sadel.
Det är lätt att klassa sin egen för fet om man jämför med dessa djur.
Fet innebär ofta/kanske/ibland/för en oerfaren hästägare att man drar in på fodret och med det på proteinet och grovfodret, istället för att helt enkelt bara öka på proteinet.
Många ser inte skillnad på fet och bukig...
De flesta tänker: "åh, nu är pållen för fet igen, måste banta!!" Jag tänker så på en av mina tre hästar. En annan är perfekt enligt mig, i lagom hull, och den tredje hade mer hän gärna fått sätte på sig ca. 100 kg!! han går på fritt hö dygnet runt, 2 kg isiaktiv om dagen + extra chevinal, e-vitamin, kalk + gräs på dagarna Man ser revbenen Jag hoppas han ska börja gå upp efter helgen som kommer nu...
Du har en vad man kallar för lite låg kvot i ditt grovfoder, nu vet inte jag hur mycket du ger idag men för att utjämna och höja kvoten krävs antingen att du ersätter eller tillsätter ex.vis lucern.
Då brukar det sk sladdfläsket bli lite stramare och hästen kan också dra upp/ihop sig.
Tack för svar. Hur mycket lucern ska jag ge - stråfoder eller pellets?De får ca 6 kg hösilage /dag mvh evaliz