Dagens i-landsproblem

Nar vi bodde i Florida hade vi ett typiskt oppet "Floredianskt" hus dar man sag in i sovrummet nar man passerade andra ytor i huset och dar vi sjalva oftast anvande vart badrum (typiskt "on suit" dar badrummet ligger innanfor sovrummet). Dar baddade jag alltid med overkast, jag sag ju sovrummet hela tiden och andra som kom in i huset gjorde det ocksa om man inte stangde dorren.
Maken gillar att ta en tupplur efter lunch och anser da att han maste ha ett overkast pa sangen for att skydda sangkladerna da han lagger sig ovanpa med kladerna pa.

Har baddar jag gastrummet med overkast (sa fick jag anvandning av morfars hemvirkade:p) och har alltsa sangen redo nasta gang nagon kommer som ska sova over, dessutom blir ju inte sangen dammig nar den star och vantar pa en gast.

Jag använder överkast så ofta längre, tycker det är opraktiskt (men så är jag inte så mycket för att bädda öht, mer rätta till täcket) och använder hellre ett fint täcke. Vid enstaka tillfällen blir det riktig bädd dock; vid främmande där folk kan få för sig att äntra sovrummet. Då blir det överkast med kuddar.

Jag brukar faktiskt bara slänga det i en hög på golvet, eller i en hög på en stol. Men det är inte så käckt om man använder överkast till vardags tänker jag, eftersom det blir skrynkligt rätt snabbt. Vik ihop och lägg i en garderob/en byrå? Kuddarna kanske även de kan stuvas in i en garderob? (Jag har mina ovanpå en byrå, för att de är fina att titta på.)

Jag viker överkastet och lägger den på byrån som står bredvid sängen.

Den ligger dock (tyvärr) oftare på byrån än vad den används men jag tröstar mig med att sängkvalsterna trivs sämre i obäddade sängar.. :)

Den ligger dock (tyvärr) oftare på byrån än vad den används men jag tröstar mig med att sängkvalsterna trivs sämre i obäddade sängar.. :)
Faktiskt en aspekt jag tänker på.

Jag är inte sällan varm om natten och vaknar ibland svettig. Då viker jag noga undan täcket så att madrass och täcke får lufta - och torka. Skulle jag lägga ihop det och dessutom lägga ett tyg till ovanpå skulle jag nog få byta sängkläder flera gånger i veckan för att det skulle kännas fräscht?

Inser att sovrumemt funkar olika hos olika människor.
För mig är sovrummet ett privat ställe. Ingen går någonsin in imitt sovrum mer än jag. Jag är inte bekväm med att ha folk inne i sovrummet - oavsett hur välbäddat det skulle vara.
Nr jag bodde i en tvåa hade jag sovrumsdörren stängd om det kom folk.

För mig skulle det känns som överflödigt arbete att bädda och bre ut överkast och ställa dit kuddar i ett rum som jag bara är i när jag ska gå och lägga mig och när jag klär mig

Vi gillar att ha det städat och uppröjt och för oss så ingår överkast i den definitionen. Vi är också i sovrummet flera gånger om dagen, byter blöjor på skötbordet, tar på och byter kläder på ett barn, plockar undan vuxenkläder från stolen, hänger fram jobbkläder till nästa morgon, använder handkrämstuben, hämtar ett viktigt papper, dammsuger, vattnar blommor etc. Inte allt varje dag men ofta flera grejer varje dag. På helgerna vilar ett barn middag på överkastet under en filt, någon vuxen tar en paus med en bok eller serie.

Sen blir det hos oss också väldigt smutsigt och grusigt om vi inte använder överkast dels beroende på kass ventilation och dels beroende på att vi har två barn som drar in en massa grus. Förut hade vi också hund som gillade att ligga på sängen. Prydnadskuddar har vi inga.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Hemmet Använder ni sängöverkast? Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått. Funderar om jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 447
Senast: Bison
·
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 305
Senast: Krålus
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama