Dagens i-landsproblem

Jag trodde nog också i min enfald att alla använde överkast. :o

TS, jag lägger kuddarna på golvet nedanför fotänden på sängen och viker sen ihop överkastet och lägger det ovanpå. Jag har dock en enkelsäng som givetvis tar mindre plats än en dubbel. Mina föräldrar gör likadant, eller lägger det på en stol (vilket jag förstod inte var genomförbart p.g.a. för liten yta hos dig). Vi har haft katt i alla år, men sovrummen är förbjuden zon nattetid, så dit in får/kan inte katten ta sig när sängen är uppbäddad och kan därmed inte lägga sig på överkastet även om det ligger på golvet. Rent ordningsmässigt är det ju skillnad på att vika ihop och lägga i en prydlig hög eller att kasta allting huller om buller.

Låda på hjul under sängen? Sådan hade jag som student (även om jag då inte hade överkast i den utan de kläder som inte användes för tillfället, som vinterkläderna under sommaren).
Fast ni kanske redan utnyttjat det utrymmet om ni tillämpar compact living?

Vi tillämpar lite compact living... Sovrummet är ca 4x4 m, där har vi dubbelsäng, en hundsäng, två sängbord, en bokhylla (till taket), en garderob (80 bred, inte plats för grejerna inuti, ovanpå står en skrivare) och ett skrivbord+stol och hyllor över. Det går inte att få in fler möbler utan att skapa en mycket opraktiskt labyrint :D Utanför vårt sovrum är dotterns rum, nästa är hall och sedan vardagsrum. Just nu skiftar vi med att lägga det i dotterns fotända eller vardagsrummet, tyvärr kommer katten åt båda de ställena... Fotändan på sängen går inte, vi är ganska långa båda två så ffa maken tycker det är obekvämt.

Sätta upp en bokhylla i lämplig längd tex över sängen och lägga överkast och kuddar där?

Här är en till som trodde att överkast var standard..

Vi förvarar överkast och kuddar mer eller mindre ihopvikta på golvet i sängens fotände. Inte för att det är en bra idé utan mer för att vi inte hittat något bättre alternativ. Men jag resonerar som så att på dagen är jag vaken och skulle störa mig på om sängen inte var bäddad med överkast (ser stökigt ut). På natten sover jag och märker inte att överkastet ligger i en hög på golvet :D

Jag har en kista i fot änden av sängen där överkast rullas ned i.
Men det du sa om en täckes hänger lät ju väldigt smidigt. går kanske att snickra ihop en gavel på sängen och sätta upp en täckes hängare på, så hänger överkastet lagom katt fritt :).
Tar inte allt för stor plats förhoppningsvis

Har överkastet ovanpå täcket bara (frusen av mig och det är obekvämt att ha det ligga hopvikt i fotändan), funderar dock på att bojkotta överkastet helt.

Överkast kan man ju ha en viss förståelse för, om man vill skydda sängen från något.

Men... prydnadskuddar? Finns det någon praktisk användning för dem?

Det alldeles uppenbara svaret är ju att man har dem till prydnad ;) Man tycker de är fina och uppskattar att ha ett fint inrett rum.

Men om man nu är en obotlig praktiker:

- Man har dem som huvudkuddar när man ligger ovanpå överkastet och tex läser dagtid.
- Man låter vänner som lite spontant sover över använda dem som kuddar eftersom det är för sent för att gå upp på vinden och hämta fler riktiga kuddar.
- Man pallar upp fötterna när man ska sova för att man är gravid och fötterna fulla med vatten
- Man pallar upp sig själv och bebis när man ammar
- När man har tröttnat på dem offrar man dem för att använda stoppningen i saker man syr.

Samtliga saker har jag gjort den senaste månaden :p Jag skulle säga att prydnadskuddar är snudd på hysteriskt användbara jämfört med ex krukväxter eller tavlor..

Jag tycker att man bara behover overkast om sovrummet ligger sa att det syns nar det kommer folk ... Ligger sovrummet, som har, runt ett horn sa det inte syns finner jag ingen anledning att lagga pa overkast och kuddar, jag ar inte dar pa dagtid i alla fall och det kanns helt meningslost att badda med overkast nar jag stiger upp och ta bort det nasta gang jag kommer in i rummet. Om jag reser bort mer an nagra dagar lagger jag dock pa overkastet som dammskydd.

Maken gillar dock bade overkast och prydnads kuddar. Han baddar sangen ordentligt sa nar han ar hemma hanger overkastet, dubbelvikt, over sang gaveln och kuddarna i en av fotoljerna i rummet. Den andra fotoljen innehaller mina klader sa den ger han sjutton i. :p

Inser att sovrumemt funkar olika hos olika människor.
För mig är sovrummet ett privat ställe. Ingen går någonsin in imitt sovrum mer än jag. Jag är inte bekväm med att ha folk inne i sovrummet - oavsett hur välbäddat det skulle vara.
Nr jag bodde i en tvåa hade jag sovrumsdörren stängd om det kom folk.

För mig skulle det känns som överflödigt arbete att bädda och bre ut överkast och ställa dit kuddar i ett rum som jag bara är i när jag ska gå och lägga mig och när jag klär mig. Inte ens jag själv är ju i det rummet mer än för att sova.

Hör ligger sovrummet dessutom en trappa upp och dit har ingen ärende.

Hos de jag känner så har jag ingen insyn i sovrummet. Jag har bekanta som jag känt hela vuxna livet men där jag aldrig sett deras sovrum.

Har man behov av att pynta och städa ett rum som man bara besöker för att sova? Dvs det första man gör på morgonen är att bre ut ett överkast och det sista är att ta av detsamma? Därimellan är man inte där. Eller vistas ni andra i era sovrum?

Jag blir förundrad. Kanske kan någon förklara för mig som inte riktigt begriper?

Jag håller med dig @tanten... Tror att jag skulle tänka annorlunda om jag bodde i en etta kanske. Där är man ju alltid medveten om sängen, och kanske använder man den till och med som soffa på dagen, men i vårt hus ligger sovrummet på andra våningen och det är bara maken och jag som vistas där. Dessutom är ju överkast ofta DYRA, och inget jag känner att jag vill lägga pengar på!

Men har man som ts både hund katt och barn som far runt i huset så är det mer regel än undantag att det hamnar både grus och päls i sängen (och över hela huset). ett överkast är enkelt att slänga över så minskar risken för att behöva sova bland leriga tassavtryck från katten eller hunden som smet in :).

Funderar... Skulle man inte kunna ha en täckeshängare som man har på hästboxar, fast på väggen hemma? Gärna bakom en dörr där den inte stör så mycket dagtid.
Det hjälper ju inte för kuddarna, men åtminstone överkastet borde ju funka att hänga undan där.

Själv har jag överkast och filtar vikta i nederänden av sängen när jag sover, inte så jättesmidigt om jag ska vara ärlig.

@Equilina Några jag känner har en smal bänk som står vid fotändan av sängen. Bänken har max 30 cm:s djup och är egentligen för utomhusbruk. Kanske det skulle få plats hos dig?

Jag tycker att man bara behover overkast om sovrummet ligger sa att det syns nar det kommer folk ... Ligger sovrummet, som har, runt ett horn sa det inte syns finner jag ingen anledning att lagga pa overkast och kuddar, jag ar inte dar pa dagtid i alla fall och det kanns helt meningslost att badda med overkast nar jag stiger upp och ta bort det nasta gang jag kommer in i rummet.

Ungefär likadant här. Överkastet och prydnadskuddar (det är sambon som har sådana) ligger i ett högt hallskåp och tas Bara fram när vi har gäster som kan tänkas använda även sovrummet som sällskapsyta. Annars bäddar vi inte ens. Det fyller ingen funktion när vi ändå bara är i sovrummet när vi sover.
Det är kanske skillnad om man använder sovrummet till annat dagtid?

Eftersom man måste passera mitt sovrum för att komma till toaletten och eftersom jag har hund som gärna sover i sängen, använder jag överkast vid såväl gästbesök som till vardags.

Jag vek länge ihop överkastet och placerade det vid sänggaveln, men nu har jag upptäckt att det är skönt att sova under överkastet - dvs. på täcket och under överkastet. Nu består mitt överkast av 100% bomull, det är kanske inte lika skönt att göra så om överkastet är virkat...;)

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Hemmet Använder ni sängöverkast? Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått. Funderar om jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 447
Senast: Bison
·
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 305
Senast: Krålus
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama