Dagens fånigaste fråga!

Amk

Trådstartare
Ser ni någon nackdel att låta hästen gå med flätad man eller svans i hage?

Mitt sto har jättelångt man som blir ett enda härv, och jag har seriöst börjat fundera på att fläta in den för att hålla den i schack. men funderar på om det är risk att hon fastnar någonstans, eller gör sig illa på annat sätt?

Sv: Dagens fånigaste fråga!

Min tös har lite längre man och hon går flätad i både man och svans under vinterhalvåret.
Flätar manen i ungefär 5 flätor och det sista nere vid manken är lite kortare så det får hänga fritt.
Klart att de kan fastna men som mest har Chili kommit in med en liten björnbärskvist i svansflätan ;)

Om hon kliar sig väldigt mycket mot träd och så eller har bitiga hagkompisar så är det dock större risk att en större tuss eller tom en hel fläta åker av. Har dock aldrig hänt min och hon är både kliig och har bitiga kompisar.:)

Jag flätar min kille för att manen inte ska bli så sliten.Flätar på "frieser" vis.Påminner om knoppar men mycket lösare o då minskar risken för att han ska fastna,fast jag tror risken är ganska liten.Vintertid flätas svansen oxå.Hårda lerklumpar är inte att leka med...

Tror nog inte det är några problem med att fasta. Det blir ju lika stor risk för det om manen är jättetrasslig också, då kan det haka i något och det fastnar, samma som med fläta :) Så fläta är ju bra eftersom det iallafall inte blir trassligt.

Det borde nog inte vara någon större fara!

Jag förutsätter att du menar nu framåt hösten/vintern, på sommaren behöver de ju svansen att vifta bort flugor/insekter med...

Men på vintern har jag oxå svansen (ja hästen alltså ;)) flätad ibland, om hon fått ett bad och jag vill hålla den ren åtminstone till nästa eftermiddag... har en skimmel nämligen. :laugh:

Jag skulle aldrig komma på tanken att fläta hästen i hagen av samma anledning som jag inte klipper varken hovskägg eller örontofsar. Hästen har dessa hår/tagel av en viss anledning.

Vad har de för funktion av manen nu under hösten/vintern?

Jag flätar inte svansen, och på sommaren skulle jag inte röra något utav det. Men nu vet jag inte vad de ska med den till?

Fast fltan sitter ju hårdare än vad en trasselboll gör, etersom hela manen är flätad. Jag gör en inbakad fläta från öronen till manken.

Blir inte en inbakad fläta obekäm för hästen då? Tänker på att de ibland har halsen uppe och då är ju överlinjen kort, men när de käkar från marken är den ju jättelång. En inbakad borde störa på ett elelr annat vis.
Jag skulle nog fläta typ 5 halvlösa flätor.
Har hört någon gång dock att man inte skulle ha dem flätade i hagen eftersom "polarna" kan lättare knipsa av en hel fläta om man har otur :crazy:

jag har alltid flätat svansen till hälften under leriga perioder under höst vinter vår,, på sommaren gör jag nästan aldrig det, det är väl bara fläta på!!!:)

Jag förstår absolut att om man har en häst med lång magnifik man och/eller svans så vill man inte att hästen ska trassla till och smutsa ner sig i hagen och jag är tacksam över att inte ha det "problemet" men tänk ändå; på vintern finns mindre flygfän att jaga bort men dock om hästen känner för att skaka/vifta på sig så blir det mer eller mindre obehagligt av en tjock fläta som dunsar omkring. Sen kanske det inte är alla hästar som känner obehag av det men jag har sett ett par.

På sommaren behöver ju hästen sin man och svans för att vifta bort flugor och annat, så då flätar jag inte. Men höst/vinter flätar jag hellre än att varje dag få reda ut en trasslig svans och man, det sliter mer på svansen att få bort lera och annat än en vanlig fläta. Har aldrig sett att dom haft ont av flätorna (vanliga flätor), eller att dom kliat så mkt att det förstört (har aldrig sett nån annan häst "anfalla" flätorna heller). Jag flätar hellre många små en några stora (eller inbakade) eftersom att jag tror att det är behagligare.

Ja det finns en stor nackdel med flätad svans i hage och det är att fastnar hästen med svansen kan den rycka av halva svansen och skada sig rejält, då flätan blir väldigt stark och därmed sitter fast vesäntligt mycket stadigare än om bara lite tagel fastnar.
skulle aldrig få för mig att ha svansen flätad i hagen av den anledningen.

Manen då? Jag flätar inte svansen, men manen.

Börjar dock stark överväga att göra ful-flätor istället för inbakat, pga. de argument ni haft här.

men vad har ni för grejor i hagen som hästen kan fastna på??
Det låter ju som ett större bekymmer än en fläta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 241
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar