C

Casa

Funderar på det här med bete. Många vill inte ha sin häst på det heltid och hästen står inne nattetid-men..ute och äter gräs datid. Vore det isf inte bättre att låta hästen släppas ut sen em/tidig kväll och tas in morgon/fm istället om dom bara få gå halva dygnet fritt och halva dygnet stå i box..? Då slipper dom ju alla otäcka bitande insekter..:confused:

Sv: Dagbete

Det beror ju på vad för insekter man har och varför man inte vill att hästen ska gå ute hela dygnet.

Knott är värst på kväll/förnatt medans blinningar är värst på dagtid.

En häst äter mest på sen natten/morgonen och vill man inte att hästen ska äta så mycket är det kanske enda alternativ att stalla in på natten då man kan styra fodergivan.

Våra hästar går t.ex på bete på dagen (8-23) och i grushage på natten innan midsommar, vi har valt det eftersom de blir alldeles för feta om de går på bete dygnet runt och grushagen blir för varm på dagen.

Våra hästar tycker om att vara ute (hade gärna haft lösdrift) och skulle inte bli glada över att få stå inne på sommaren så då har vi valt den lösningen.

Mina hästar betar bara ca 2-3 timmar/dygn pga av fångrisk
Om det blir en jäkligt het dag med mycket insekter, så tar jag ut
dom redan vid 6,

Annars går dom i en naturhage med minimalt med gräs att pilla med .

De andra hästarna får beta 9-16.00, då vill dom in !
Hej från hambo

Beror juh lite på hur man bor o vad det finns för insekter... Hos oss har vi väldigt lite flugor o bitande insekter på dagarna men på kvällen/natten kommer knotten som kan vara hemska... Därför går våra ute på dagen o står inne om nätterna... Hästarna visar de ganska tydligt oxå när de vill in då de aldrig står vid grindarna dagtid men vid 21-22 kan de börja komma o ställa sig där o visa att de vill in.

Mycket klok reflektion!
Fast då riskerar man ju Buketrådar i stil med "Vanvård? Hästarna får aldrig gå ut- ska jag anmäla?" :p

När jag hade hästen uppstallad precis vid skogsgränsen ett par mil ifrån havet så var det verkligen knott ÖVERALLT och att ha hästarna ute i det hade varit djurplågeri.
Vi tog in de mellan 16 och 18 och släppte ut efter 22. Då det även var en hel del blinningar en period kunde de få stå inne mitt på dagen med.

Nu har jag häst precis vid havet och även om det finns insekter där så är det lindrigt. Knappt så flughuva behövs på min tjej så de går ute dygnet runt. Men blir det riktigt fuktigt och regnigt ett par dagar nu och sedan varmt så får man ta in mitt på dagen så de slipper bli sönderbitna av blinningar, hästflugor och bromsar.

Min går ute 24 timmar om det inte är regnar i 24 timmar då min häst är väldigt känslig. om det är 25+ så får han vara inne dagtid och släpper ut på kvällen. Men tycker att det skulle vara super om man kunde ha hästarna ute på natten och inne i stallet dagtid om man måste ha hästen inne

Jag har min häst på bete men han får vara inne på nätterna. Nu när det varit så varmt och mycket broms så har de ändrat på det och hästarna har varit inne på dagen och ute på kvällar/nätter. Det är toppen tycker jag att ha hästen på ett ställe där de anpassar sig efter vädret och insekterna.

Min häst går ute dygnet runt. Vi har inte så mkt flugor och skit men tillräkligt för att damen ska svulna upp i ögonen om hon inte har flug huva.

Vi har det värst på kvällen, men det är inte att gemföra med längre upp i landet. :crazy:

Men det är nog en smaksak och lite efter var man bor om man vill ha inne på natt elr dag elr ute hela dygnet! :)

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024