Dag för vårtvätt av skimmel!

A

Alizon

Hur gör ni för att era skimlar ska bli riktigt vita? Har hört om jodopax men hur använder man det?
Och hur får man lättast bort gödselfläckar på haserna?
(det beror ej på dålig mockning men hon grisar ner nåt fruktansvärt på nätterna)

Så kom med era bästa skimmeltips!

Mvh Alizon

Visst finns det väl någon sorts (typ sten, fast ändå inte en vanlig sten) i hästaffärerna som man kan gno bort det gula med? jodopax späder man väl ut med vatten och gnor som en sate... :)Och sköljer riktigt noga. Lycka till!

Jag har ingen skimmel men en fux med vita ben och jag brukar bara tvätta med grönsåpa så blir det vitt och fint. Ska också bada idag :)

lycka till

Jag tycker att ekols hästshampoo fungerar bra! Inte så dyrt heller.

Jodopax? Har aldrig hört talas om att tvätta med jodopax. Blir inte hästen gul av det? Jag brukar bli väldigt gul om fingrarna då jag tvättat sår med det.

Rekommenderar en ryktsten eller tvätt med såpa, till riktigt svåra fläckar tar jag diskmedel. Brukar annars använda ett schampo som gör hästen glänsande, kommer inte ihåg vad det heter. I ridsportaffärerna brukar det finnas speciella skimmel-schampon.

//Palten :bump:

Låter lite extremt att tvätta med jodopax, det är ju rätt starkt o kan inte vara bra för huden att tvätta med.

Späd ut vanlig såpa, o skölj ordentligt efter tvätten så blir nog även vita hästar fina :)

Använd shampo för skimmlar eller varför inte "Silver" shampo för människor. Matrix har ett shampo som heter "So silver", som fungerar alldeles utmärkt. Equality Line har shampot till häst. Det är dyrt, kostar drygt 200 kronor-det är därför du kan kolla vad lika stor mängd (tror 475 ml)kostar till människor för hästen blir lika vit med detta! Sen finns det ju torrshampo för skimmlar oxå-finns i välsorterade hästsportbutiker! Lycka till!!/Pernilla

Glömde tipsa om potatismjöl....utmärkt för att ta bort mindre gula fläckar, snabbt och enkelt. Ta först bort det värsta med vatten och strö på potatismjöl och låt torka, borsta sedan bort och hästen är jättefin!!

Barnängens schampo (den utan parfym). Det använder jag till min häst och jag har använt detta schampo till alla mina hästar. Det var en veterinär som rekomenderade det. Det är milt och tvättar rent, men det torkar inte ut hårbotten. Även balsamet (utan parfym) funkar bra i tex man och svans.

Tack för bra tips! :)
Jag hade oxå funderingar om detta, då jag har både en skimmel och en skäck med mycket vitt.

Nu ska det tvättas!! :D

Jodopax är väl bra att tvätta fuxar med, för då får dom fin lyster i pälsen. Jag tvättar med vanligt hästschampo och vid utställningar eller tävlingar så använder jag Quick Silver schampo.

Lätt som en plätt!
Kika i köket och under diskbänken så har du allt du behöver.
Grönsåpa, diskmedel (Yes) och potatismjöl och SIMSALABIM hästen är rent, blank o fin!

:banana: :banana: :banana:

PS: Avsluta med en rejäl dos pälsglans för att inte mer smuts ska fastna i den rena fina pälsen....

Jag tvättar mina vita ben (ja, hästens vita ben då..) med vatten och lactacyd-tvål, funkar kanonbra. Tvålen är ju mild också..

hej, använd skimmelshampoo,eller torrshampoo till gödselfläckarna,kram :)

hejsan.. jag har oxå hört om dom som använder jodopax, men jag tycker inte man ska använda det, det är väl till för att användas på sår, inte på hela kroppen, det kan inte vara nyttigt!
Grönsåpa å vatten funkar dessutom tio ggr bättre.. ta en svamp o gnussa med så är de bara å skölja av sen! Kram

Ja grön Yes är nog det bästa till en skimmel. Och på gula fläckar blöter du fläcken och gnor in lite potatis mjöl och sen e det bara att borsta karnske funkar på hela hästen med det har jag inte testat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 712
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Anders
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka