Däckelunderlägg

cowgirl73

Trådstartare
Vad är skillnaden på att ha långt eller kort däckelunderlägg ?

Är det en smaksak eller har det någon funktionell betydelse ?

Olika material, spelar det någon roll ?

Kan man ha ett skydd för gjorden oxå eller glider däckeln då ?
Är det som ett vanligt "sadelgjordsksydd" man kan ha där eller finns det speciellt tillverkat för körselar ?

Var kan man få tag på däckelunderlägg till bra pris och i många färger ?
Har ju sett travhästar kan ha allsköns färger men i butikerna brukar det bara finnas svart, kanske blått.......
Jag vill ha lila :p

Sv: Däckelunderlägg

Om du har en lång däckel så ska du ha ett långt däckelskydd. Har du bara en sån där liten puta till däckel så räcker det med ett kort.
Vi har däckelskydd på våra läderselar för att det ska skyddas mot svett och smuts från hästen. Vi använder oss av sådana där långa svarta i någon sorts plats med andingshål som är lätta att skölja av. (Köpta på Börjes) Vi har även i fårskinn men de är jobbiga att hålla rena. Smutsiga skydd ger lätt skav. Har sett att de har alla möjliga färger på däckelskydd på Börjes men det är sådana där i syntet som de brukar använda på travare. Kan inte just nu komma på om jag har sett lila men jag tror nästan det. Ring till dem och hör. Annars kanske du kan sy ett själv?

Har själv letat med ljus o lyckta efter däckelunderlägg som passar mig o min smak men tycker det är svårt. Travdäckelunderläggen är oftast för smala för en bröstseledäckel, passar typ ponny o shettis men inte våran fullstora. Sen tycker jag att dom andra som finns på marknaden är lite trista i färgerna, som du skriver svart, blått.. Har köpt ett Poly Pad som är snyggt (brunt/beige) funkar bra men tycker att det är kort då det inte täcker hela däckeln.
Mias RS har ju långa och breda underlägg, tror dom heter tömkörningsshabrak eller något liknande men borde ju passa vanlig kördäckel. Dom kan man få i många olika färger. Googla Mias RS så tror jag du hittar några återförsäljare.

Mitt letande slutade med att jag sydde ett däckelunderlägg av ett schabrak, köpte ett enkelt o billigt på rea inga passpoaler eller kantband. Delade det i två delar (tanken var att jag skulle göra två men del 2 ligger fortfarande orörd :angel:) sick-sackade ihop kanten och sydde ihop det så att fyllningen skulle stanna kvar. Flyttade sedan banden, det nedre bandet är samma som man trär sadelgjorden genom och det övre det man fäster runt sadelgjordsstropparna som var med kardborre vilket underlättar när man fäster det i däckeln, som man använder för att fästa det i sadeln så att dom skulle passa selen istället. O voilá ett billigt o enkelt däckelunderlägg som täcker hela däckeln. Passar perfekt till vardagskörningen.
Det enda som var trixigt var att få in allt i symaskinen då det var lite tjockt.
Hoppas du förstå min beskrivning :D

Oj blev en roman...:o

Då är det nog ett långt jag ska ha till quartern och ett kort till shettisen :)

Jag får mäta däckeln då eftersom det verkar finnas både 70 cm och 100 cm som är långa !

Grönt till shettis och lila till quartern hade jag tänkt men får se vad jag hittar.

Själv är jag inte alls förtjust i neopreneliknande material, tycker de blir så svettiga av det.
Men säkert lätt att hålla rent, det tror jag nog.
JAg får kika runt lite och se vad jag kan hitta.....

JAg tror inte jag ska ge mig in på att sy ett själv - det hade nog blivit något underligt av det ;)

Kanske kan be en vännina dock som verkar haj på att sy.

Mias har jag kikat lite på....
Är de tjocka då ??
De ser väldigt tunna ut tycker jag men det kanske inte är tjockleken det kommer an på ??

De kan man få i lila iallafall :)
Men undrar om de passar en shettis ?

Inte helt hundra på hur du menar men på ett ungefär.....

La du tyget dubbelt för att få det tjcokt eller vad hade du för fyllning i det ?

Jag har ett Mias RS däckelunderlägg, jag älskar den! Den är ju tunn som ett schabrak och man kan få den i alla möjliga färger, dock kan man väl inte beställa direkt ifrån Mias tror jag..

Jag har ett Mias RS däckelunderlägg, jag älskar den! Den är ju tunn som ett schabrak och man kan få den i alla möjliga färger, dock kan man väl inte beställa direkt ifrån Mias tror jag..

Ja, de ser fina ut och Mias är ju bra kvalitet.
Köpte ett tunnt ulltäcke för nästan 10 år sedan, det funkar fortfarnade :-)

Nej, man får köpa från återförsäljare och jag vet vilken isåfall så det behöver jag inte fundera på !

Oppp...låter som om din shettis har en dålig sele, kolla gärna upp vad du kör honom med.
Till alla selar hör baksele och svängel, samt draglinor. Har din sele inte det är det en kass sele...

Jag var inne i en travshop och köpte underlägg idag. Passade väldigt bra! :laugh:

La du tyget dubbelt för att få det tjcokt eller vad hade du för fyllning i det ?

Köpte ett tjockare billigt shabrak på Granngården som jag helt enkelt klippte av sen sydde jag bara ihop den öppna delen så att fyllningen inte ska rinna ut :D Var inte särskilt avancerat att sy faktiskt, skulle som sagt sytt ett till men slöade ihop :angel:

Oppp...låter som om din shettis har en dålig sele, kolla gärna upp vad du kör honom med.
Till alla selar hör baksele och svängel, samt draglinor. Har din sele inte det är det en kass sele...

Varför tykcte du lät som jag har dålig sele till shettisen ? För att jag sa det blir kort till honom ??

Jag har köpt ny till honom med allt det där.
Lös brösta, draglinor, baksele och svängel finns på vagnen ;)

Blev ju så illa tvungen efter all info jag fått till mig här och när det nu redan fanns svängel på vagnen så kändes som självklart :)

Har inte mätt ännu men tror kanske det blir en lång till shettisen med, vet ju inte riktigt hur långt ner de skall ligga.
Han är inte så stor själv, runt 90 cm.

Köpte ett tjockare billigt shabrak på Granngården som jag helt enkelt klippte av sen sydde jag bara ihop den öppna delen så att fyllningen inte ska rinna ut :D Var inte särskilt avancerat att sy faktiskt, skulle som sagt sytt ett till men slöade ihop :angel:

Så det räcker med tjockleken schabrak/vojlock ?

Måste inte vara så tjockt som däckelunderlägg är ?

Jag la en vojlock under igår när vi provade köra första gången efter inköp av nya selen......det verkade funka bra det med men gled ju lite lättare runt magen när jag skulle spänna :)

Det schabrak jag använde var riktigt tjock faktiskt men ett däckelunderlägg behöver inte vara så tjockt eg. Det går ju bara bra att använda selen utan däckelunderlägg också, många gör det när det är tävlingsdags ffa i dressyren då det bli betydligt stilrenare. Man använder det mest för att skydda däckeln från smuts etc sen behöver det ju inte vara särskilt tryckutjämnande då däckeln inte utsätter ryggen för så stort tryck. Den ska inte bära mycket vikt om man jämför med en sadel eftersom vagnen bara ska vila i skackelhållarna. Men jag tycker själv att det känns bäst att använda sig av underlägget ffa när vi tränar etc eftersom det som sagt skyddar selen.
Men som sagt till shettisens sele tror jag inte det är något problem med trav-däckelundelägg då däckeln till deras selar är betydligt nättare än till stora hästar, dom är inte så vansinnigt dyra heller om jag inte missminner mig..

Senast ändrad:

Fiskar upp den här tråden lite eftersom mina horn har kommit fram och nu SKA vi igång igen ordentligt.

Men hur har ni med underlägg till bröstan?
Är det neopren eller fårskinn som gäller där?
Såg ett fårskinn på driveout som står att det går att tvätta.

Har ett Poly Pad underlägg till bröstan, känns lättast att tvätta då det blir ganska svettigt där... Men ett underlägg till bröstan är ju inte ett måste, mer som något som är bra när man jobbar hårt o mycket typ maraton då det blir riktigt svettigt. Har det själv mest för att bröstan blir mindre skitig.

Har ett Poly Pad underlägg till bröstan, känns lättast att tvätta då det blir ganska svettigt där... Men ett underlägg till bröstan är ju inte ett måste, mer som något som är bra när man jobbar hårt o mycket typ maraton då det blir riktigt svettigt. Har det själv mest för att bröstan blir mindre skitig.

Ja det var ju det sistnämda jag tänkte på också :angel:
Vart köpte du Poly Pad underlägget?

Köpte det av selar.se är super nöjd. Önskar bara att de fanns i ännu fler färger - köpte det bruna med beige kant. Vill ha i grönt men det verkar vara svårt att få tag i :(

Vi kör med neopren som bara sköljs av efter behov eftersom vår häst svettas kopiöst.
Har använt fårskinn också som är tvättbart i maskin men vi orkade inte tvätta dem efter i sort sett varje användning.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 188
Senast: Niyama
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar