Däckeln för trång??

milly

Trådstartare
Kan man stoppa om den så den blir bättre? Eller vad gör jag?

Köpte en ny (begagnad) bröstsele till min unga (2,5år) nordsvensk genom en annons på blocket... Den är, vad jag förstått, i typen som en maratonsele. Den hade användts till en Dölehäst så både jag o säljaren gissade på att den skulle passa bra även på min bruksnordis (150cm och iaf inte ännu särskilt kraftig). Men när jag prövade så tyckte jag att däckeln tryckte åt på sidorna av magen lite väl hårt! Vid manken satt den bra men längre ner gick den liksom "inåt för tidigt" om ni förstår hur jag menar?

Jag tycker det verkar som den skulle passa till en MYCKET smäckrare häst som inte är så rund över rygg/bröstkorg och inte så stort bröstdjup...
Dölen som hade haft den kan knappats passa in i den bilden! Den må vara något smäckrare än min nordis men inte sådär mycket....

Sv: Däckeln för trång??

Jag förstår precis hur du menar med att den trycker vid magen.
Jag hade en Ideal Harness däckel (och en annan brösta) till min gamla nordsvensk, den passade knappt, den var lite för trång.

På min nuvarande köksbord passar den inte för fem öre, som en tvättklämma sitter den. Det enda som funkar är bågdäckel.
Så IH däckeln får hänga och damma.

Så ditt tips är att bara byta däckeln till en annan? Kan man köpa bara en däckel? Har du nåt tips var jag kan köpa en?

Selar.se eller driveout. Ring till dem och berätta om ditt problem så kan de kanske komma på en bra lösning ;)

Ja, men det kan vara svårt att få det att funka med bågdäckel och brösta. Det passar liksom inte riktigt. Så jag köpte mig en hel loksele i stället för bara en däckel.

Men det var en bra idé som ovanstående sa, att kolla med någon butik och de kan komma på något.
Båda är jättebra.

Antingen letar du efter en stilettdäckel som är bredare eller så tar du det smidigaste alternativet och köper en bågdäckel. Jag vet inte om det finns bågdäcklar som passar till bröstsele men det borde en duktig sadelmakare klara av. Dock så är det oftast så att loksele passar våra nordsvenskar mycket bättre och dessutom tycker jag det är en bättre "nybörjarsele" för hästen eftersom den är mer logisk att dra med. Hästen är dessutom starkare i lokselen. Och med den vagnen du har så har det ingen betydelse vilken sele egentligen. Om du vill ha en lite nättare sele så är finnlokor att rekomendera. De finns inte att köpa nya men dyker upp rätt som det är på beg. marknaden.

Tack för alla era tips! :) Ska kolla upp med de ovannämnda Och/eller annan sadelmakare...

fjordtokan - jag förstår att lokselen passar oftast bättre till en nordsvensk men eftersom denna börstsele medföljde vagnen som jag köpte så tänkte jag åtminstone pröva det. Gillar brsötselen också av den anledningen att den är lättare, lokselar är så tunga o otympliga!
Min Herkules är inte särskilt bred över ryggen men så klart bredare än en varmblodig häst... Jag kan dock inte riktigt förstå hur denna däckel i fråga har passat dölen på bilden i annonsen... den ser ut att va ungefär som Herkules... kanske något smäckrare, som sagt var.

Det kanske slutar med att jag får köpa en loksele istället men jag har inte råd att köpa en NY för 7-8000 som de kostar MINST. Får kolla efter lätt begagnade... men det är inte lätt att hitta...

Förresten. När jag kollar på hemsidorna som jag tipsades om och ser på däcklar av olika slag så undrar jag hur man ska veta att en däckel är tillräckligt BRED över ryggen/runt magen och inte som min nuvarande... ? Är det bara de som finns i X-full som jag kan titta på då?

Idealdäcklarna går inte att stoppa om, de är syntetstoppade (gummi). Jag tycker att om du ska byta däckel, så satsa på en ullstoppad istället. Bågdäckel är inte nödvändigt, du bör kunna hitta en bröstseledäckel som passar utan problem.
Ullstoppade däcklar är bättre än syntetstoppade, de formar sig efter hästryggen och går dessutom att stoppa om. Att en däckel är för trång är ett ganska ovanligt problem, men just Ideal Harness maratondäckeln kan upplevas som ganska smal.
Det kan skilja en del i vidd mellan olika däcklar, men oftast är järnet i dom (sitter längst upp i däckeln) ganska lika i vidd, men beroende på hur däckeln är gjord i övrigt och hur och med vad den är stoppad, så kan slutresultatet bli att vidderna upplevs olika.
En däckel som är vid och som ofta ligger bra på hästar med lite platta ryggar är t.ex.Zilco Tedex däckeln. Den har dessutom flyttbar stoppning på undersidan så att man kan "ställa in" den efter hästens rygg.

Senast ändrad:

Jag kan hålla med dig om att bröstselen är smidigare att sela med men tycker ändå lokselen har mkt fördelar. Om du letar lite finns det nog breda stilettdäcklar också. Mamma hittade en riktigt bred till sin fjording så omöjligt är det inte alls.

KL

Hm.. Jag har fått för mig att de flesta silett/vagnsdäcklar är för smala för de riktiga köksborden som drar sadlar i 120+ graders vidd? Är verkligen Zilco så pass bred att det funkar? Vilka andra ska man annars titta efter.

Polisen säger: S i lettdäckel heter det ; )

Hehe har alltid sagt stilettdäckel men ingen har rättat mig så trodde det hette det. Men nu vet jag då :)

Ja egentligen har det ju ingen betydelse, bara man fattar vad som menas.
Tänkte bara jag kunde lika gärna berätta när jag såg det ;)

Idealdäcklarna går inte att stoppa om, de är syntetstoppade (gummi). Jag tycker att om du ska byta däckel, så satsa på en ullstoppad istället. Bågdäckel är inte nödvändigt, du bör kunna hitta en bröstseledäckel som passar utan problem.
Ullstoppade däcklar är bättre än syntetstoppade, de formar sig efter hästryggen och går dessutom att stoppa om. Att en däckel är för trång är ett ganska ovanligt problem, men just Ideal Harness maratondäckeln kan upplevas som ganska smal.
Det kan skilja en del i vidd mellan olika däcklar, men oftast är järnet i dom (sitter längst upp i däckeln) ganska lika i vidd, men beroende på hur däckeln är gjord i övrigt och hur och med vad den är stoppad, så kan slutresultatet bli att vidderna upplevs olika.
En däckel som är vid och som ofta ligger bra på hästar med lite platta ryggar är t.ex.Zilco Tedex däckeln. Den har dessutom flyttbar stoppning på undersidan så att man kan "ställa in" den efter hästens rygg.

TACK för informationen!! :bow: Vet dock inte vad min däckel är för märke eller typ... men i annonsen stod det "typ maratonsele".

Bild från annonsen på selen och hästen den användts på innan:
3932882790-1.jpg

Bild på min häst så ni ser att han är inte särskilt kraftig/rund över ryggen för att vara en bruksnordis och ser väl inte ut att vara mycket kraftigare än Dölen på annonsbilden?:
7dec09014.jpg

Jag kan hålla med dig om att bröstselen är smidigare att sela med men tycker ändå lokselen har mkt fördelar. Om du letar lite finns det nog breda stilettdäcklar också. Mamma hittade en riktigt bred till sin fjording så omöjligt är det inte alls.

Okej! Ja jag ska, som sagt, ringa o höra lite med sånna som kan detta så får vi se hur det hela löser sig...

Selen på bilden är nog inte en maratonsele utan en "vanlig" bröstsele. En maratonsele är kraftigare än den på bilden.
Så länge den ligger bra över manken, så tror jag inte att det är någon fara om den klämmer åt lite runt själva bröstkorgen. På bilderna så tycker jag också att det ser ut som om din häst och den på bilden ser ganska lika ut i kroppen.
Om däckeln är ullstoppad, så har den oftast små "knappar" på undersidan för att hålla stoppningen på plats. Det har inte en däckel med syntetstoppning. Så det kan du titta efter om du är osäker på vilken stoppning den har.

Vi har en Zilco sele och en Ideal Harness (maraton modell) sele och flera nordsvenskar varav en med köksbord till rygg, men båda våra däcklar passar till dem. Det enda som inte passar alla är vår tömkörningsgjord men det är ju inste så farligt eftersom det inte är någon direkt belastning på den.

Håller med solstrimma att det är säkert ingen fara så länge inte däckeln trycker på manken.

Ja men ska jag ha på däckeln så får jag pressa ner den, det går inte ens att få ner den så den ligger an bredvid manken där den ska, utan det är nog 1 dm kvar. Och då klämmer den ganska hårt i sidorna.

Alltså en IH, ej maraton utan en vanlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka