Däckeln är av

_Runaway_

Trådstartare
Hur gör man då? om järnet i däckeln (heter det så enkelt som däckeljärn..?), kan en sadelmakare laga det, eller måste man köpa ny däckel?

Sv: Däckeln är av

Hej.

Jag tillverkar selar och jag tror att det tyvärr blir svårt att enbart byta däckeljärnet. Det beror litegranna hur däckeln är uppbyggd.
Vad är det för märke på selen och modell?

Om det skulle gå beror på hur infästningen av käkhållaren ser ut samt vad det är för material i bossorna. Ibland, om det är en billigare sele så är det en slags torr skumgummi och bara smular om man försöker lossa på den. En dyrare sele har en oljebehandlad sensaten i sig som man eventuellt kan lossa på. De flesta däckeljärn är även fastnitade och då bedömer jag det som väldigt svårt att enbart byta järnet.

Jag har en Racing tack-sele och den går enkelt att få bort däckeljärnet på. Jag vet för mitt har gått av och det var bara att skruva bort ringarna för tömmarna och några småskruvar så var den lös. Hör med någon återförsäljare av din sele om de har reservdelar.

Jag är sadelmakare och av den åsikten att det mesta går att fixa. Självklart beror det på vilken typ av däckel det är. Allt material är ju ersättningsbart. Jag menar om bossorna består av gammalt torkat "skumgummi" går det att byta ut. Antingen mot samma typ av stoppning eller något annat material. Använder du selet till träning eller är det ett rent tävlingssele? Det kanske finns en möjlighet att göra en bra däckel av 2-3 stycken som är trasiga på olika sätt?
Det hänger ju på hur mycket du är villig att spendera. Eftersom renovering av seldon är ett hantverksjobb så kostar det därefter. :idea:

Det är en wahlsten remsele, äldre men inte gammal. Helt i läder.
Men ni verkar ju vara rätt eniga om att chansen finns att få den lagad, kan ta den till en sadelmakare i närheten och se vad h*n säger då, och vad det kan kosta.

Jag håller med dig om att allting GÅR att fixa. ;)

Sedan blir det ju i princip samma jobb som att göra en ny däckel så då kostar det också därefter.

Hej!
På min Wahlsten sele gick också däckeljärnet av. Jag mailade till Wahlsten och fick ett nytt däckeljärn hemskickat. Gratis!

Sen lagade sadelmakarn det, kostade mig 300 kr.

:banana:Lycka till

Har bytt ut 2 st däckeljärn utan bekymmer.
Det en på en racing-tack sele som idag är 23 år(!!!) men funkar som om den var ny.

Den andra är en amerikansk sele Lite-N-Tuff sele, gamla sortens snabbsele. Selarna kostade mig ca 300:- st men det var det värt.

Allt går att fixa, bara man är kvalifiserad och har viljan.:D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Nebraska
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Lingon
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka