Sv: D-uppsats i historia
Jag bor i Danmark faktiskt (Partille) - danska ryttarposten hade posthemman här på sin postväg Danmark-Västsverige-Norge fram till 1813 då svearna ockuperade Norge också, och den kyrka jag är döpt i här i bygden är dansk från början.
Vi höll ut väldigt länge här mot swedification kampanjerna - och det är väldigt inne med Arn och västgötakloster romantiken - men faktum är att allt västerut därifrån och hit ligger i ruiner och därför inte syns lika bra.
Det var första bestraffningen oss ädlingar åkte på här för vår frihetskamp - att först brändes alla borgar från 1200 av några utbölingar från öster för att komma fram till Västerhavet förbi oss - sedan brändes alla andra borgar igen av nästa hatkampanjsvåg från Gustav vasa, osv osv osv.
Vi erkänner fortfarande inte Sverige som vårt land ... faktiskt.
Gustav vasa kunde aldrig legitimera sin makt ..... utan att gifta in sig med en dam från oss - Margareta Leijonhufvud av Loholm, som idag kallas Gräfsnäs och ligger vid Anten sjön bakom Lerum och Floda till.
Loholm var ett säte, och ett bra sådant för där kontrollerades farvägar extremt bra ifrån. Uploo är en annan plats - och så konfiskerade svearna mark från min farfars sida första omgången vid Lerum, drog in mark från oss till svearnas krona -
och så kom våra kinsmen till undsättning från Danmark och några rediga slag haglade som backen hela vägen upp in mot Västergötland. Våra kinsmen låg på Nääs slott i garnison för vidare anfall uppåt.
I Säveån som går här vid mig då och uppåt, har vi även hittat ett svärd - ett tyskt svärd - och det har de på Göteborgs stadsmuseum nu. Under marken hela vägen ligger det många döda, för den strategiska marken som drogs in för farfars sida, användes till att bl a bygga judegravar som de kallade dem, fast det skall vara jutegravar - infanteribakhåll från höjder och blockage. Och svearna har dragit in mer och mer mark från farfars sida varje gång, och skott sig väl på det (om man tittar på all lyx i Stockholm de använt pengarna till)
Så här höll vi väl på till fram på 1500-1600 talet. Västgöta ryttare förlades sedan i Floda trakten - fast det var sveakungens påfund och inte våra (jo, förrädare var de uslingarna som ställde upp i rytteriet mot sina kinsmen ). Danska rytteriposten fick tas upp igen då upp till Oslo, och pågick som sagt till 1813. Utbyteshästhemman på rutten hette de som höll posthästarna.
Det finns spår kvar men svåra att hitta för svearna bestraffade oss så och slog borgar i ruiner och brand - som om de ville utplåna allt synligt att detta land faktiskt aldrig varit deras.
Jag är dubbel blodsbands kinsmen med danskarna, då mamma är dansk från birkerättslänet grevskapet Wedellsborg - som dels är Danmarks enskilt största grevskap och landägare, och som inkluderar delarna i Holstein också.
Men för dessa delar i Sverige som inte var svenska, finns arkiven då i Danmark när det kommer till skattlängder, frälseförmåner och rusthållningsplikt osv för stora tidsperioder.
Vi hade många borgar här i Västerlandet - massor. Några få kan man se på idag som står kvar hur de andra såg ut i arkitekturen - dels Torpa stenhus och Glimminge i syd faktiskt även om Glimminge inte alls är så gammal som våra borgar var, men är byggd på samma sätt.
Låt mig återkomma med länk till Nordeuropas enda vattenborg också - den finns på Fyn, lite senare än de västsvenska borgarna jag talar om men in samma arkitekturform, fast en riktigt vattenborg.
Hammershus på Bornholm är ju bara fööööör supercool också - Europas största borg.
Västergötlands 8
bon finns också man kan studera. En uppdelning av Västergötland gjordes och området delades in i 8 delar som dels underhöll kloster, Arns frugas kloster exempelvis, och dels låg under en huvudgård. Men i
bona står vad som ingick i hela boet.
Att bara titta på den östra sidan ger en väldigt fel bild av hur det faktiskt såg ut här i den tid då riddarskapet osv infördes - det var det danska som togs upp i Västergötland. Hertigarnas krig hade ju rasat i Slesvig-Holstein också och det ofta och fram och tillbaka.
Holstein grenarna hade mycket med västra sverige att göra. Och vi var alla fria män och länder. Alltså, Slesvig-Holstein var egna län som inte låg under danska kronan - bara sina egna överhögheter.
Trots det har vi producerat hela danska kungafamiljen, svenska kungafamiljerna, ryska kejsarfamiljerna, polska kejsarfamiljerna och en massa andra kungahus och länder.
Utan oss Slesvig-Holsteinare hade inte Sverige funnits :-)
Unge nygifte länsgreve Wedell är Danmarks rikaste man (
endast ärftligt på äldsta sonen än idag). Han var rikaste ungkarlen till 2004, innan en hona fick klorna i honom :-)
Vi är släkt på min mammas sida, han och jag, och han är snål för han skickar mig inga pengar
Wedellsborgs kärngård är på VästFyn, med hundratals andra utspridda på Fyn, Jylland och andra ställen då.
Och på Fyn finns just gamla band sedan urtider till Krakow grupperna (arkeologiskt), och Vejle med Jellinge Gorm, Tyra och Harald Blåtand och Lejonstenen finns precis bredvid också. Samma lejon som är på en del tidiga runstenar här i väst och på senare Lejonsarkofagen i Husaby domkyrka (Olof Skötkonung) och där riddarvapnet Göta Lejon kommer ifrån.
Så vi har mycket gamla band till dessa trakterna av Västerlandet, och har utgjort grund för många dynastier och maktfolk här.
Men det skall finnas bra arkiv på just länsgreveskapen med birkerätten eftersom de hade helt fri dömande rätt i både brottmål och civilrätt på dessa länsgrevskap.
Släkten är upptagen i danska adelskalenderna, vet ej med riddarhus, och det finns en hel del holsteiner släktled i svenska adelskalenderna och riddarhuset också, och så i Tyskland då bör de finnas om inte allt sådant förstördes under andra världskriget då när amerikanerna och engelsmännen lade sina bombmattor över norra delarna. Då var mammas familj i den danska motståndsrörelsen mot nazisterna som ockuperade Danmark, och tog emot saker från engelsmännen de flög in på natten och släppte ner, dels sabotageutrustning och dels kodade meddelande om var störtade allierade piloter kunde hämtas upp och när. Nazisterna kom på dem en gång och då satte de ett skott i pannan på gästiveriägare Wedell. Men inte fasen gav *vi* upp frihetskampen för det. Krig dödar. Många. Krig lemlästar. Många. Men cykel och hästar användes då ofta för att transportera någorlunda tyst, och alla ägde inte bilar heller då.
Min far och bror har också vigt hela sina liv åt FN i alla krig efter WWII från Gaza till Bosnien. Korea ambulansen i Korea kriget har vi också krigsveteran medlemmar med i krigsveteranföreningen. En ända från WWI också, men han är bortgången nu. Så av sådana bakgrunder har jag lite svårt för de delar i akademiridning osv som romantiserar den krigiska konsten bakom det hela och har det som ideal. Ingen skulle sitta kvar på hästen om det verkligen smäller, och kissa på sig gör man i början också, samtidigt som man ofta måste kräkas av stressen och allt mänskligt j-velskap man får se.
Men ... för själva kavalleristerna var det ju heller ingen skönhetsridning i fält som ryttarna höll på med - våldtog kvinnor och barn, plundrade för mat eftersom man inte förde provianttross förr i tiden.
En tysk legoknekt här har dock ritat fina teckningar av Oppenstenborgen han var inhyrd mot, men som nu ligger i ruiner. Men legoknektens bilder är det enda vi har som visar hur borgen faktiskt såg ut.
jag skall visa vattenborgen ... återkommer