D-uppsats i historia

Sv: D-uppsats i historia

Jag bor i Danmark faktiskt (Partille) - danska ryttarposten hade posthemman här på sin postväg Danmark-Västsverige-Norge fram till 1813 då svearna ockuperade Norge också, och den kyrka jag är döpt i här i bygden är dansk från början.

Vi höll ut väldigt länge här mot swedification kampanjerna - och det är väldigt inne med Arn och västgötakloster romantiken - men faktum är att allt västerut därifrån och hit ligger i ruiner och därför inte syns lika bra.

Det var första bestraffningen oss ädlingar åkte på här för vår frihetskamp - att först brändes alla borgar från 1200 av några utbölingar från öster för att komma fram till Västerhavet förbi oss - sedan brändes alla andra borgar igen av nästa hatkampanjsvåg från Gustav vasa, osv osv osv.

Vi erkänner fortfarande inte Sverige som vårt land ... faktiskt.

Gustav vasa kunde aldrig legitimera sin makt ..... utan att gifta in sig med en dam från oss - Margareta Leijonhufvud av Loholm, som idag kallas Gräfsnäs och ligger vid Anten sjön bakom Lerum och Floda till.

Loholm var ett säte, och ett bra sådant för där kontrollerades farvägar extremt bra ifrån. Uploo är en annan plats - och så konfiskerade svearna mark från min farfars sida första omgången vid Lerum, drog in mark från oss till svearnas krona -
och så kom våra kinsmen till undsättning från Danmark och några rediga slag haglade som backen hela vägen upp in mot Västergötland. Våra kinsmen låg på Nääs slott i garnison för vidare anfall uppåt.

I Säveån som går här vid mig då och uppåt, har vi även hittat ett svärd - ett tyskt svärd - och det har de på Göteborgs stadsmuseum nu. Under marken hela vägen ligger det många döda, för den strategiska marken som drogs in för farfars sida, användes till att bl a bygga judegravar som de kallade dem, fast det skall vara jutegravar - infanteribakhåll från höjder och blockage. Och svearna har dragit in mer och mer mark från farfars sida varje gång, och skott sig väl på det (om man tittar på all lyx i Stockholm de använt pengarna till)

Så här höll vi väl på till fram på 1500-1600 talet. Västgöta ryttare förlades sedan i Floda trakten - fast det var sveakungens påfund och inte våra (jo, förrädare var de uslingarna som ställde upp i rytteriet mot sina kinsmen ). Danska rytteriposten fick tas upp igen då upp till Oslo, och pågick som sagt till 1813. Utbyteshästhemman på rutten hette de som höll posthästarna.

Det finns spår kvar men svåra att hitta för svearna bestraffade oss så och slog borgar i ruiner och brand - som om de ville utplåna allt synligt att detta land faktiskt aldrig varit deras.

Jag är dubbel blodsbands kinsmen med danskarna, då mamma är dansk från birkerättslänet grevskapet Wedellsborg - som dels är Danmarks enskilt största grevskap och landägare, och som inkluderar delarna i Holstein också.

Men för dessa delar i Sverige som inte var svenska, finns arkiven då i Danmark när det kommer till skattlängder, frälseförmåner och rusthållningsplikt osv för stora tidsperioder.

Vi hade många borgar här i Västerlandet - massor. Några få kan man se på idag som står kvar hur de andra såg ut i arkitekturen - dels Torpa stenhus och Glimminge i syd faktiskt även om Glimminge inte alls är så gammal som våra borgar var, men är byggd på samma sätt.

Låt mig återkomma med länk till Nordeuropas enda vattenborg också - den finns på Fyn, lite senare än de västsvenska borgarna jag talar om men in samma arkitekturform, fast en riktigt vattenborg.
Hammershus på Bornholm är ju bara fööööör supercool också - Europas största borg.

Västergötlands 8 bon finns också man kan studera. En uppdelning av Västergötland gjordes och området delades in i 8 delar som dels underhöll kloster, Arns frugas kloster exempelvis, och dels låg under en huvudgård. Men i bona står vad som ingick i hela boet.

Att bara titta på den östra sidan ger en väldigt fel bild av hur det faktiskt såg ut här i den tid då riddarskapet osv infördes - det var det danska som togs upp i Västergötland. Hertigarnas krig hade ju rasat i Slesvig-Holstein också och det ofta och fram och tillbaka.
Holstein grenarna hade mycket med västra sverige att göra. Och vi var alla fria män och länder. Alltså, Slesvig-Holstein var egna län som inte låg under danska kronan - bara sina egna överhögheter.
Trots det har vi producerat hela danska kungafamiljen, svenska kungafamiljerna, ryska kejsarfamiljerna, polska kejsarfamiljerna och en massa andra kungahus och länder.
Utan oss Slesvig-Holsteinare hade inte Sverige funnits :-)

Unge nygifte länsgreve Wedell är Danmarks rikaste man (endast ärftligt på äldsta sonen än idag). Han var rikaste ungkarlen till 2004, innan en hona fick klorna i honom :-)
Vi är släkt på min mammas sida, han och jag, och han är snål för han skickar mig inga pengar :)
Wedellsborgs kärngård är på VästFyn, med hundratals andra utspridda på Fyn, Jylland och andra ställen då.

Och på Fyn finns just gamla band sedan urtider till Krakow grupperna (arkeologiskt), och Vejle med Jellinge Gorm, Tyra och Harald Blåtand och Lejonstenen finns precis bredvid också. Samma lejon som är på en del tidiga runstenar här i väst och på senare Lejonsarkofagen i Husaby domkyrka (Olof Skötkonung) och där riddarvapnet Göta Lejon kommer ifrån.

Så vi har mycket gamla band till dessa trakterna av Västerlandet, och har utgjort grund för många dynastier och maktfolk här.

Men det skall finnas bra arkiv på just länsgreveskapen med birkerätten eftersom de hade helt fri dömande rätt i både brottmål och civilrätt på dessa länsgrevskap.

Släkten är upptagen i danska adelskalenderna, vet ej med riddarhus, och det finns en hel del holsteiner släktled i svenska adelskalenderna och riddarhuset också, och så i Tyskland då bör de finnas om inte allt sådant förstördes under andra världskriget då när amerikanerna och engelsmännen lade sina bombmattor över norra delarna. Då var mammas familj i den danska motståndsrörelsen mot nazisterna som ockuperade Danmark, och tog emot saker från engelsmännen de flög in på natten och släppte ner, dels sabotageutrustning och dels kodade meddelande om var störtade allierade piloter kunde hämtas upp och när. Nazisterna kom på dem en gång och då satte de ett skott i pannan på gästiveriägare Wedell. Men inte fasen gav *vi* upp frihetskampen för det. Krig dödar. Många. Krig lemlästar. Många. Men cykel och hästar användes då ofta för att transportera någorlunda tyst, och alla ägde inte bilar heller då.

Min far och bror har också vigt hela sina liv åt FN i alla krig efter WWII från Gaza till Bosnien. Korea ambulansen i Korea kriget har vi också krigsveteran medlemmar med i krigsveteranföreningen. En ända från WWI också, men han är bortgången nu. Så av sådana bakgrunder har jag lite svårt för de delar i akademiridning osv som romantiserar den krigiska konsten bakom det hela och har det som ideal. Ingen skulle sitta kvar på hästen om det verkligen smäller, och kissa på sig gör man i början också, samtidigt som man ofta måste kräkas av stressen och allt mänskligt j-velskap man får se.

Men ... för själva kavalleristerna var det ju heller ingen skönhetsridning i fält som ryttarna höll på med - våldtog kvinnor och barn, plundrade för mat eftersom man inte förde provianttross förr i tiden.

En tysk legoknekt här har dock ritat fina teckningar av Oppenstenborgen han var inhyrd mot, men som nu ligger i ruiner. Men legoknektens bilder är det enda vi har som visar hur borgen faktiskt såg ut.

jag skall visa vattenborgen ... återkommer

Nordeuropas enda vattenborg - låt mig presentera Egeskov på Fyn

Egeskov på Fyn
http://www.egeskov.dk/dansk/index.html

Min mammas VästFynska sida Wedellsborgs grevskaps gårdar

Wedellsborg
http://www.wedellsborg.dk/

Bornholms stolthet

Hammershus
http://bornholm.net/byer/hammershus/index.htm

De västsvenska borgarna
Loholm - Gräfsnäs - där Gustav Vasas andra fru kom och som är drottning om mamma till alla kungligheter i halva Europa - Margareta Leijonhufvud
http://wadbring.com/historia/sidor/loholm.htm#erik

det skall gå att klicka runt för att se alla andra borgar vi har här, även om de är ruiner precis som Loholm- Gräfsnäs
längs alla floder från Danmark låg borgar uppland, och man ser en del från dem än idag, och sedan en del borgar inland då

inte bara fornborgarna från 600-800 e.Kr, utan från 1000-1200 e Kr också och det är de senare som är mest intressanta för det var då kvallerigarnisonerna, rusthållningen och riddarvapen togs i bruk

men vattenborgen! - den är cool alltså. På Fyn som är den mest okända ön av hela Danmark och väldigt liten, finns faktiskt flest stormans- och herrgårdar än någon annanstans i Danmark.
Svenskarna var där med och det går en skröna vid Wedellsborg att några märken i naturen vid vattenkanten som vetter mot söderjylland/slesvig delen då, så är de märkerna från när svenskarna gick runt den vägen för att ta sig till Köpenhamn i ett av alla de otaliga krigen vi haft - amfibiehästar de kanske hade då, för det är ganska brett mellan Jyllands kust och Fyns västkust ändå

ja, varsågoda och njut av de fina husen och markerna :-) kanske ger uppslag och idéer

hör på detta :-)

I Bibeln finns hur perserna drog upp sitt anfall i erövringarna av mellanöstern

I dagens tid när vi zoomar in som vi vill med satelliter och i stort sett kan se in i hus om man vill och med allt som finns för strategiupplägg, så har jag varit lite fascinerad av anfallsstrategitekniken då

jag menar, det är ju formidabla riken som fanns innan romarna ens hade uppfunnits

Det står i bibel hur man drar upp en plan - de hade spioner ju i alla som åkte som handlare, ambassadörer, osv - och varje stadsmur hade flera olika portar, så det var ju lätt att skaffa sig information om hur det såg ut

och sedan rita en ritning på lertavlor! Och sedan utifrån det bestämma var de skulle bygga vallar utanför och stormingsramper, och på vilken sida de skulle ha lägren.
Lertavlor, så busenkelt, det tänkte inte jag på alls.

I Egypten hade faraorna efter de anammade hästarna också ritningar på väggarna över kuststäderna i Levanten området - stadsringmuren är med, sedan kanske husen inte är så naturtrogna, men det hade de nog redan koll på insidan ändå.

Det är faktiskt en himla hästtrafik i Bibel - svår att hitta, man måste sålla bort allt det andra :-)

Men det finns en del riktigt poetiskt högstående passager med dynamik i, som rör hästarna i strid, exempelvis från Nahums bok:

Hör piskornas smällar,
vagnshjulens dån,
jagande hästar,
krängande vagnar,
Hästarna stegrar sig,
svärden flammar och spjuten blixtrar,
Överallt stupade, högar av döda,
lik i oändlig mängd,
man snavar över lik

Riktigt rafflande levande dynamik :-) Och det är lååångt innan europeerna började med riddarskapsidéerna, men jag tycker man riktigt kan se styrkorna braka ihop

Strabo läste jag innan, och han var romare så han skrev också skrev mitt under romarrikestiden, och innan Strabo hade jag läst Herodotos, Pythea och Prophyry (och andra).

Strabo gör en observation i Iberien, ganska intressant sådan, och just Iberien kan han väl - och observationen han nämner är om Celtiberna vid norra delen av Tagusfloden, bredvid Baetica och kring Toledo då - där höll de till Celtibererna. Och deras hästar, om dem nämner han att de dels liknar hästarna som Parterna har, och att de även har ett färgfenomen - de är nämligen apelkastade, eller "fläckiga" men ändrar färg när de flyttas ner till södra delen av Iberien. :-)

Mystiskt färgbyte dessa hästar gör :-)

Och om man gillar djur, då är Prophyry den man som man skall läsa - han slår Xenofon et al i sina resonemang om djur överlag i texten "On abstinence from eating food from animals" (ca 234-305 e.Kr).

Han var tyrréen, född i Tyros och Fenicien, och studerade både i Athen och i Rom, och placeras bland nyplatonisterna. Men han hade träffat många buddhister som kom under Greco-Selekuidtiden, bl a en buddhistmunk som kom med i en delegation till Athen och där demonstrade styrkan i den buddhistiska tron, genom att sätta eld på sig (precis som man såg buddhistmunkarna göra under Vietnmankriget). Men Prophyry hade alltså lärt sig något annat om djuren.

ja, by-lines bara, jag bara hittade en massa intressant i bibel om hästerisaker. Egypterna använde bl a ston som vagnhästarna, och inte hingstar :-) Och de var ju framgångsrika stona, med så många länder de erövrade. Har för mig Muhammed krigarna också använde ston.

Skall bara lägga till

Jag har en antologi - Historiska perspektiv på svensk förmedling av det främmande under de senaste tre århundradena

"I andra länder" - red. Magnus Berg & Veronica Trépagny, 1999, Historisk Media

I den finns en höjdartext som jag tycker är riktigt rolig, av fil.dr och forskare Göran Malmstedt (historia). Den är rolig nu, 2005, eftersom jag vet bättre och mer än folk under 1600-talet.

Men texten ger en bra bild om hur man hjärntvättar dels en befolkning, och antagligen adelsmanskapet också för fältherreskap.

Texten:
"Gud bevare oss för papister och turkar - Omvärldsbilder och kollektiv identitet i svenska bönedagsplakat under 1600-talet"

Svenska kungarna utlyste särskilda bot- och bönedagar på året, den som befäste dem var Gustav II Adolf, han behövde ju krigsstöd.

Ingen fick stanna hemma de dagarna - och kungen hade skrivit Nyhetsbrev - Bönedagsplakat - som skickades till alla präster att läsas upp i kyrkorna för folket. Ca 5-6 A4 sidor med dagens mått mätt.
Nyheterna handlade om Sveriges fiender - en del vanliga fiender och de två stora fienderna katolikerna (papisterna) och turkarna.
Och eftersom ingen fick tro på någon annan gud än den kristna guden, så var sådana här landsplågor guds straff för att folket hade syndat- och så blev de stackars männen utskrivna som skatterläggning av adelsmännen till kungen - betalade med människor i dens län, istället för med sina egna pengar.

Just de danska adelsmännen hade hårdare livegenskap än de svenska senare adelsmännen. Slavarméer som andra hade, (ex turkarna tog blodsofferskatt i form av söner som erövrade skattskyldiga länder måste skicka och som blev de grymma elittrupperna sedan), sådana slavarmeéer hade inte vi, däremot utskrivning av livegna under adelsmännen då.

Om korstågen osv, är "Profetens folk", av docent Michael Nordberg i historia, 1998, Tidens förlag - en mycket bra bok.
Den ger bilden från den andres sida som var måltavla för korstågen då, och man kanske förstår de europeiska korstågen bättre, för de brukar bara tolkas och framföras från kristen europeisk sida.
Docent i historia Dick Harrisons bok "Krigarnas och helgonens tid - Västeuropas historia 400-800 e Kr"- den är väldigt bra, lite tidigare i historien men det nordtyska Kürfurstskapet får sin bakgrundsförklaring i den boken, och mycket annat.

Tänkte på det med bildningsresorna av ädlingarnas söner då - för det vanliga folket var kanonmat bara. Den texten är intressant för att se hur de formade folks tankar på den tiden då.

anyway - det är ju trots allt en magisteruppsats :-) Själv har jag bara i stort sett vetenskapligt forskningsbaserade böcker osv och så min egen empiri - och jag hoppas min egna tes om Tanumshedebilderna och Rökstenen kommer omkullkasta tidigare teser :) Det är bara det att man måste läsa en himla massa, och allt är så utspritt över hela världen på tusentals olika museer och institutioner, och alla har inte sina kataloger på nätet :-) Och så kan det bli som det blev i London på fältresa - jag hade aldrig varit där förr och hade fullt upp med att inte bli överkörd av alla som kör på fel sida, och sedan försöka ta mig runt kors och tvärs i den stora staden, på 4 dagar bara. Det primärt viktigaste var att jag skulle ta mig till London Library där de har många gamla originalverk, och titta i dem själv, och det blev så rörigt att när jag väl fick en vägguide med mig, så var det söndag och museet stängt :-)

Och även Gilbert Collection blev ett totalfiasko - först var jag vilse i flera timmar i regnet, enligt kartan skulle en gata som jag skulle till först finnas i det området jag var - men gatan fanns inte - och jag gick runt hela kvartet (stort!) 5 gånger- kartan var nästan helt upplöst av regnet. Till sist stannade en australiensk gentleman och frågade om jag var vilse och jag skrattade. Men han visade mig rätt. När jag väl kom ner till Strand och Somerset House (enorm byggnad!) var jag lika förvirrad där men inne på skridskogården hittade jag en dörr det stod Gilbert Collection på och öppnade den och gick in. Väl inne gick jag i rundgång i samma trappor och hiss, utan att märka det först - jag följde skyltarna bara. Det enda jag kom till hela tiden var Royal Akademin och Nelson museet. När jag väl hittade en dörr på utsidan mot Themsen där Gilbert Collection var, stängde de precis, och så blev jag även haffad av vakten - han undrade hur jag kommit in i byggnaden. Genom dörren på andra sidan från gården sade jag. Det stod ju en skylt där :-) Då hade jag tydligen gjort inbrott för där fick man inte gå in :) Han frågade om det inte stod en vakt där. Nope, sade jag, skulle det göra det :rofl:

Det är det hårda fältforskningslivet det :D

Låt mig återkomma med Brattarna (farfars sida) om hur dessa ädlingarnas bildning osv såg ut. Lite sentida dock men ger en bild av de högre ståndens förmåner. Ryttmästare var de också och kammarherrar och en massa andra titlar. Det kan alltid vara intressant att få en kort insikt i. L'ancient Regime.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar