D som inte får hända vid lastning..

Sv: D som inte får hända vid lastning..

Om du tar för vana att köra fram bilen en liten bit, så vet du att den är fastsatt ordentligt.

Vet en häst som var i släpet när det välte på sidan o hon blev liggande i flera timmar i diket innan det fanns något fordon som lyckades få upp dem. Hon går på 9ggr av 10. Den tionde gånger räcker det med att knäppa fast longerlinan i sidan på transporten så knatar hon på. Men vill inte stå still i transporten och vänta, annars är det inga problem alls.

Och du ser, din häst gör ju jättefina framsteg som går upp på rampen!!! Fortsätt så så kommer allting att lösa sig gallant.

Nu knatar hon på som vanligt, det har hon gjort nu i 4 dagar. är lugn som en filbunke både in och ut :) hon har fått sin kvällsmat där nu varje kväll tänkte fortsätta i någa kvällar till. Idag när hon såg att jag kopplade på släpet så sprang hon till grinden o väntade, jag tog ut henne, gick mot transporten. bad henne stanna framför och backa något steg för att ta det lugnt in, hon tittade hon på mig som -men låt mig gå in då. Sen när hon hade ätit upp passade jag på att rykta henne där inne. hon får stå lös med rampen nere. men är inte intresserad att gå ut innan jag ber henne. Så nu har jag en häst som tillomed tycker det är roligare nu ä innan :rofl:

Om du tar för vana att köra fram bilen en liten bit, så vet du att den är fastsatt ordentligt.

Hjälper inte alltid tyvärr... (min far har tappat ett släp efter 5 km, DÅ kom han på att han nog inte hade tryckt ner kulhandsken ordentligt. Tur att släpet hade kanonbra bromsar, stannade rakt och snyggt på vägbanan)

Har själv för vana att alltid kliva upp på dragstången och smågunga när jag kopplat på, för att verkligen trycka ner kulhandsken ordentligt (har boggiesläp, enaxlade hoppar på lättare har jag märkt)

Man måste smörja kulan o handskens innehåll.
när släpet är svårt att få av- man hissar upp även bilen:mad: är det riktigt nödvändigt.

Men, mitt boggiesläp har sin jämvikt såpass att jag inte behöver ha stödhjulet nere på det när det står på plan backe, kulhandsken håller sig ändå "på plats" i rätt nivå. Det i kombination med att min dragbil är relativt låg, gör att jag måste gunga ner släpet för att få det att koppla på. När jag ska koppla av räcker det oftast att lossa handsken, utan att hissa upp på stödhjulet, så lossar släpet.

Är alltid noga med att smörja samtliga rörliga delar på mitt släp.

För att svara på din fråga....(menade absolut inte att anklaga med mitt förra inlägg, tyckte bara att den som skrev inlägget jag svarade på va lite för snabb med att döma transporttillverkaren)

Jag tycker att du verkar ha så bra koll på det här med lastning....Har du och din häst ett bra förtroende och tillit till varandra kommer det att gå som en dans att komma över det här....:)

Det där med att leka runt transporten tänkte jag testa på min unghäst också.:idea:

//Domino_s

*KL*

Jag vet hur det känns, och vad paff man blir när transporten tippar! Som tur var är min ponny "Superfilbunke" och kollade bara lite konstigt på transporten och gick sedan in igen...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 143
Senast: palle
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 145
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar