D - Day "dög" ej för danskarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 14 081
Sv: D - Day "dög" ej för danskarna...

Förra året godkände dom en W-hingst vi kastade ut pga något med benen,tror den hette wilkens
Så det går nog upp o ner där precis som här.iår har dom ochså godkänt Bellisimo sonen vi kastade ut för några veckor sedan (honom ratade dom förra året):confused:

Skulle kunna tänka mig att det kan handla om hur han har förärvt sig också. Han har ju numera en del år på nacken vilket han inte hade när han visades hos oss. Han har väl inte gjort något större avtryck i avelsvärlden.

Det var lite så jag kände också...
Och då är vi ju där igen - om det är så klokt att låta de unga , orutinerade hingstarna ska få betäcka obegränsat med ston...?

Jag har inte sett motiveringen till varför de ratade honom i Danmark, skulle vara intressant att höra anledningen.

Det var lite så jag kände också...
Och då är vi ju där igen - om det är så klokt att låta de unga , orutinerade hingstarna ska få betäcka obegränsat med ston...?
Det har ju varit några såna hingstar de senaste decennierna, man får väl hoppas att det göre en utvärdering av utfallet av dessa mängder med betäckningar med unga oprövade hingstar. Kanske kan vi få en förändring till stånd?

Iofs är väl MSV dressyr och St georg inte så högt, men det finns just nu en del D-Day hästar som går dem klasserna med placeringar och som är på väg upp i klasserna. Även en som går 130 hoppningar här i krokarna.

Kanske är det så att dem tar lite lång tid på sig i utbildningen, jag vet inte.

Frågan är bara hur stor andel av alla hans avkommor som verkligen har kommit till start och tagit sig vidare uppåt i klasserna?
Just uppgifter om avkommornas resultat i de olika klasserna saknar jag på blup.se. Jag menar, att ett stort antal avkommor (av hur många? hur stor andel av det totala antalet avkommor?)har startat lätt dressyr är väl ingen större merit om de sen inte tagit sig vidare upp i klasserna.

Just uppgifter om avkommornas resultat i de olika klasserna saknar jag på blup.se.
Det saknar jag också på hingstarna. .

Jag vill inte enbart veta hur det gått för avkommorna i olika unghästtester utan tvärtom jag vill hellre veta vilka hingstar som producerar/produucerat flest avkommor för svår klass sett till antalet betäckta ston eller födda föl. :bow:

Iofs är väl MSV dressyr och St georg inte så högt, men det finns just nu en del D-Day hästar som går dem klasserna med placeringar och som är på väg upp i klasserna. Även en som går 130 hoppningar här i krokarna.

Kanske är det så att dem tar lite lång tid på sig i utbildningen, jag vet inte.

Jag har ett sto e.D-Day och hon var väldigt omogen som unghäst och jag har hört att avkommor efter honom oftast är lite omogna som unga. Jag gav henne tid att utvecklas och började inte tävla henne på allvar förrän hon var uppåt 7-8 år och då helt i hennes takt. Jag vet många hästar med olika pappor som varit väldigt omogna, men som mognat med tiden och som blivit riktigt fina sedan.

Jag känner också till avkommor efter D-Day som går högt i dressyr men som även går 1,30 hoppning. :idea: Wilma har bara gått LA/LA men hon har potential till att gå mycket högre än så.

Men LA/LA är ju dessvärre inga större meriter, det gör ju många av landets ridskolehästar med mediokra ryttare, tycker inte att det säger någonting om individen själv eller hingstensförärvning...

Senast ändrad:

Eller som min gamla mentor brukade säga:
LA ska vilken j*vla välriden kossa som helst kunna ta sig igenom...:rofl:

Jag är ju inte så insatt i dressyrandet.
Vad har D - Day själv presterat ?
Det är ju också intressant, även om avkommornas resultat talar för mkt såklart...

KL
Och ärligt talat, hur många ston hade D-day fått om inte han haft den ryttarinna på ryggen som han då hade?
Många trodde att hon skulle ta honom till höjderna i dressyrsammanhang och betäckte lite av den anledningen.

Frågan är bara hur stor andel av alla hans avkommor som verkligen har kommit till start och tagit sig vidare uppåt i klasserna?
Just uppgifter om avkommornas resultat i de olika klasserna saknar jag på blup.se. Jag menar, att ett stort antal avkommor (av hur många? hur stor andel av det totala antalet avkommor?)har startat lätt dressyr är väl ingen större merit om de sen inte tagit sig vidare upp i klasserna.

Ja, jag förstår frågan och tanken, jag vet inte hur många ston han betäckte faktiskt. Men det är konstigt att dessa avkommors meriter inte finns med på blupen, och dessa hästar är bara i mina krokar.

Jag menar att det inte är så vanligt att en hingst har flera avkommor i samma tävling i dessa klasser. Ska kolla lite på de jag tänker på och hur det ser ut på blupen.

På "mina" hästar stämmer den över huvud taget inte.

Eller som min gamla mentor brukade säga:
LA ska vilken j*vla välriden kossa som helst kunna ta sig igenom...:rofl:

Jag är ju inte så insatt i dressyrandet.
Vad har D - Day själv presterat ?
Det är ju också intressant, även om avkommornas resultat talar för mkt såklart...

Jag har inte koll på hans egna meriter, men håller med om att LA/LA är ingen merit i sig, det klarar alla hästar, dem som kommer vidare är hästar som har begåvats med en ryttare som kan ta till vara på deras talanger, och det är väl där skon klämmer.

hej
Med tanke på vad din mentor sagt .. kossa kan gå LA så undrar jag däremot om det finns så många som kan rida en LA hopp/dressyr,det är lätt att vara duktig ryttare vid datorn. Vilket tråkigt sätt som din mentor uttrycker sig. Däremot har jag ingen åsikt angående den hingst ni pratar om då jag inte känner till något om detta.
Så ut och rid med er alla som sitter vid datorn lite LA dressyr/hoppning det kan ju vilken kossa och ridskoleelev som helst klara av??????:confused:

hej
Med tanke på vad din mentor sagt .. kossa kan gå LA så undrar jag däremot om det finns så många som kan rida en LA hopp/dressyr,det är lätt att vara duktig ryttare vid datorn.

Haha, det var MYCKET bra skrivet. Det hade varit kul om dessa gamla godingarna här ville visa mig när de rider ett LA program på vilken häst som helst och sedan hoppar en LA bana felfritt.. på vilken häst som helst. :angel:

Nej, det är inte fel att påstå det.. men det är helt klart fel att mena det. ;) Wilma kan t ex göra byte i vart tredje (..okej, nu var det snart 11 månader sedan vi gjorde det, men ändå) och hon har visat att hon kan göra rörelser till MSV, så med lite träning och en bättre ryttare i sadeln kan hon gå.. oändligt långt. Det är inte bara jag som har påstått utan flera andra.

Tanken är att hon ska tävla vidare efter sitt andra föl, som hon så får 2009. Det hade varit kul om hon kunde starta en MSV om ett par år. Mål och drömmar är alltid bra att ha.. :d

Jag var i Falsterbo en sommar för ett par år sedan och i 6-års dressyren var det hela 5 hästar e.D-Day 935. De gick alla igenom banan hur fint som helst och alla rörde sig kalasfint. De hästar jag sett efter honom har varit vrålsnygga att titta på, haft oerhört mjukt och fint steg, samt haft en "jädra-i-namma" inställning till arbete. Visst, det är en viss typ utav ryttare som klarar av så pass svåra hästar men det var som min förra tränare sa, som ridit svår dressyr sa; DET ÄR DOM LITE PERSONLIGA OCH "SVÅRA" HÄSTARNA SOM ÄR DE BÄSTA HÄSTARNA, ALLTSÅ DE SOM NÅR TOPPEN

Nu har Danmark redan hamnat på kartan med sin avel genom bla Don Schufro, vars avkommor briljerar med sina goda gångarter, energiskt gott temperament och bra exteriör. De anser sig kanske inte behöva D-days knepiga lynne som hela Avelssverige har en åsikt om. Det är i alla fall min känsla. De ratade väl don primero också, har jag för mig? Även om jag såg ett championföl till honom förra året.

Ja, aveln ser ju olika ut i olika länder, men jag tycker det är fel att döma en häst till skiten, bara för att den är si eller så. Det finns en ryttare för varje slags häst. Det är fel i min åsikt, att snacka sönder en hingst så pass mycket. Jag älskar min lilla häst efter honom och jag får ofta mail ifrån andra med hästar efter honom som älskar sina hästar lika mycket som jag älskar min, bara för att de är så personliga och fantastiska.

Jag förstår sedan varför vissa avlar på snälla, lugna och trevliga "ridskolehästar" (alltså hästar som kan ridas av alla) men riktigt bra tävlingshästar ska eller kan inte ridas av alla.. de har en och samma ryttare och det är en ryttare som verkligen kan rida. Ta Briar och Jan Brink t ex. Jag tror inte ens Lussan hade ridit honom så bra som Jan gör och knappast någon utav oss som sitter här och kraxar. :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det är mycket besynnerligt att fyra ryttare från fyra nationer har använt samma förbjudna preparat. Det indikerar att...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det danska dressyrlaget nämnde inte något om medaljchans när laget höll presskonferens på tisdagen. - Min häst Don Schufro...
Svar
0
· Visningar
685
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
771
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
752
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka