• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TeamTop
  • Startdatum Startdatum
T

TeamTop

Var med stoet på seminstationen där vet konstaterade att hon hade mkt cystor och att chansen för att hon skulle ta sig var kanske 50%
Någon som har haft liknande problem och hur gick det? Gärna många solskenshistorier tack ;)
Skämt å sido, hur har era ston med cystor tatt sig? Vi hade ett äldre sto med cystor för några år sig som tog sig på första försöket men vet inte om man vågar hoppas på samma tur igen...

Sv: Cystor

Jag hade ett sto med en cysta som såg ut precis som en 17 dagars fosterblåsa, så en duktig veterinär är a och o, för tittade man bara på ultraljudsbilden så var hon alltid dräktig på 17 dygnet.

Mitt sto var lätt att få dräktig de två första åren jag hade henne, men tredje året resorberade hon, då sålde jag henne.

Lite knepigt kan det nog vara, men ge det ett försök. Välj en hingst med låg eller ingen språngavgift, det blir dyrt nog ändå.

Vi har ett sto i stallet, 16 år, som har svårt att ta sig pga cystor. Man får oftast seminiera henne i 3-4 brunster innan hon tar sig, och vissa år blir det sedan försent, nu senast har hon haft föl varannat år ( superstam+förärvning annars hade de slutat försöka tror jag). Blir hon väl dräktigt så har hon ej resorberat (ännu iaf).
Jag känner till ett annat sto, hon tar sig ofta, men resorberar sedan pga cystorna, har nu ej haft något föl de senaste 3 åren, så det blir nog inga fler (18 år nu).
Tyvärr inga riktiga solskenshistorier, lycka till ändå.

Jag undrar själv lite om ärftligheten, nu har de visat sig att en avkomma till det ena stoet också har cystor (8 år gammal). Det verkar också bli fler cystor med åren.

Mitt ena sto är 19 år i år och bär på sitt 11e föl. Hon har rätt mkt cystor men har alltid (med ett undantag) tagit sig på första brunsten. Vad jag vet har hon resorberat en gång. Däremot har hon lite svårt att komma i brunst (de senaste två åren).

Jag antar dock att cystorna, eller problemen med dem, förvärras med åren. Livmodern blir ju mer och mer sliten för varje föl.

Nu har jag val en hingst med språngavgift i år, kanske inte så bra men jag håller tummar och tår och hoppas att hon tar sig.

Obs också, som Sassiball skriver, att man informerar seminveterinären!

Mitt sto har mycket cystor. Har haft ett föl tidigare. Hon tog sig på första, med tvillingar! Men de var sedan för stora för att man skulle kunna klämma den ena. Fick ta bort båda. Nästa brunst tog hon sig igen, med tvillingar igen!!! När de skulle klämma denna gång så gick det inte pga att det minsta embryot "gömde" sig i livmodern, bakom cystor osv. Så de fick ta bort båda igen, pga att de inte ville göra fler försök, var rädda att förstöra tarmen. Sista semineringen så släppte hon bara ett ägg och konstaterades dräktig på 16 dygn, nu är hon på 296 dygn och mår prima :)

Så mitt sto kan man väl säga är en solskenshistoria tycker jag. Hon var det mest fertila stoet på stationen förra säsongen enligt K.D. :laugh:
Stoet är 16 år och hade inte varit dräktig på 12 år!

Qalle är hon högdräktig med nu. På stationen sa det att det var lite otur att vi valt honom, som har så bra fertilitet. Normalt sett så tycker de att det är bra att ett så pass gammalt sto som inte varit dräktig på länge släpper 2 st ägg/brunst, finns större chans till dräktighet då, yngre ville de inte ha det pga risken för just tgvillingdräktighet. De trodde hon skulle vara svår att få dräktig från början med cystor och allt. Men andra brunsten så seminerade de bara en gång och ca 2 dagar innan hon släppte äggen, blev 2 ändå. Han hade för bra sperma tillsammans med hennes ovanligt höga fertilitet. De rekomenderade henne på fryst nästa gång ;)

Vårt gamla sto, 23 år, tog sig också direkt förra året, trots nån cysta och att hon inte haft föl på flera år. Hon är också superfertil. Tror hon släppte 3 ägg samtidigt :p men bara ett tog sig.

Jag har ju seminerat henne med Biggles, just för att han inte har ngn språngavgift utan allt betalas på 45 dygn och sedan gäller fosterförsäkringen som ingår i avgiften. Började dessutom tidigt för att hinna med så många brunster som möjligt innan det är för sent. Veterinären på stationen hade 90% dräktighet på semineringar förra säsongen inklusive fryst, så jag tror inte man kan betvivla att hon får bästa möjliga chans att ta sig!
Hon ska kollas den 15:e på 16 dygn så får vi se vad det visar...
Håller tummarna så jag tror de ska gå av! Vill verkligen ha denna fölisen...

Haha- Vi har exakt samma historia bägge två typ.. Min tog sig direkt på första försöket trots över 20 år...
De valde Qalle i "onödan" på min också!

Haha, de skick vi fick från Qalle var helt superbra sa vår seminveterinär! Tur att vi inte följde rådet från en annan seminveterinär i trakten, som sa att vi skuolle betäcka med vad som helst i princip, bara det var naturligt, annars fanns det väldigt liten chans att få henne dräktig :crazy:

Men vi valde annan vet och valde en mycket fertil hingst (som även passade såklart). Funderade först på att köra henne till hingsten för bästa semin men vet sa att det inte behövdes på den hingsten. Och det hade h*n ju rätt i kan man säga :D Rekomenderade fryst till stoet nästa år :D

Hej!

Hur många ägg är "vanligt" att ett sto har under samma brunst?

Försökte få mitt sto dräktigt i fjol och hon skulle ha ngn eller ett par cystor och hade "hur mycket" ägg som helst... Blev kallad höna:D Men, tog sig inte ändå, blev sent betäckt och det var dålig sommar då med dåliga brunser. Försöker nog i år igen.

Men, blir det inget då så ger jag nog upp:crazy:

Hon har haft föl 04 & 05 utan cystor och andra problem.

Seminvet sa att när det gäller äldre ston/ston som är svåra att få dräktiga ston, så ser de gärna att de släpper 2 st ägg, då det är lättare att få stoet dräktigt. Gäller alltså inte normalfall... Jag är inte så kunnig när det gäller detta utan sa bara vad vet sagt till mig. H*n är dessutom en av de ledande inom forskning osv så jag förlitar mig på h*n helt när det gäller seminering av mitt sto.

Kollade mitt sto i torsdags och hon var inte dräktig (naturligtvis)
Nu seminerades hon idag och ska kolla om hon har släppt ägg till imorgon och sedan börjar 16 dagars väntan igen...

Hur många gånger skulle ni försöka innan ni gav upp? Jag har ju börjat tidigt på säsongen så man skulle ju hinna med ganska många försök men får ju då betala extra men det kanske det är värt?

MVH Martina

Jag skulle försöka säsongen ut. Du behöver väl inte betala mycket mer än för skicken och uppstallning på stationen och ev mediciner? Eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka