• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TeamTop
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cystor

I stations/veterinäravgiften ingår bara tre undersökningar med ultraljud, sedan kostar det extra för varje gång plus naturligtvis uppstallning etc.

Nu har hon varit en vända på stationen igen och såg tydligen bättre ut enligt veterinären. En del av cystorna hade försvunnit så jag antar att de var vätskeblåsor då?
Nu är hon seminerad i tisdags och hade då 3 stora ägg så förhoppningsvis blir det åtminstone ett som fastnar, eller så tar alla tre så blirr det bara pannkaka av det :crazy:

Vet ni hur det fungerar som när man på Tullstorp betalar hingsten först på 45 dygn, om man har fritt antal försök då (vid språngavgift har man ju normalt sett försök i tre brunster)?

Tack för alla svar!

Hej!

Har mitt sto på seminstationen nu och enligt denna veterinär så har hon INGA cystor:confused:

Hmm och ifjol så hade hon många enligt den veterinären:confused:

Ja ja, hoppas att det är så att hon inte har några.

Jag hörde att det är nytt från jordbruksverket i år, veterinärdelen man betalar omfattar endast tre försök sedan får man betala på nytt igen. Fler som hört detta?

Men jordbruksverkaet kan väl knappast lägga sig i hur privatarna väljer att fakturera sina kunder?

Nej, men en del kanske använder sig av distriktsveterinärstationer? Jag tror att min seminstation gör det.

Detta är en privatpraktiserande veterinär... Men jag förstår iofs tanken med att begränsa, normalt sett ingår ju bara tre försök (seminering i tre brunster) på en hingst som har språngavgift så det är väl så de tänker?
De vill ju åxå tjäna pengar och inte göra jobb gratis...
Behöver inte betala helt ny vet.avgift men tror det är 350+moms per UL sedan på min station!

Jaha, då var hon kollad på 16 dygn igen och det fanns en sannolikhet att hon var dräktig men de kunde inte avgöra säkert för det kunde vara en cysta också men ingen ny brunst var på g så man började ju hoppas så smått!

Nu kollade de henne igen och det var en cysta, fasen också!!! :cry:

Hon ska lämna ett baktprov och sedan ska de seminera igen men nu börjar det kosta såpass mycket att jag funderar på att bara ge henne detta tredje försöket och lägga ner sedan. Eller hur hade ni gjort? Känns ju hopplöst nu när inget av tre fins ägg tog sig...

*vältrar mig i pessimism*

Jag har haft tur med mitt sto som också har många cystor.
2006 blev hon dräktig på semin men resorberade sedan under hösten.
Betäckte henne naturligt (Szkopul) i somras och hon tog sig på andra brunsten och i natt föddes en fin hingstunge!
Hon hade lite problem med infektioner men tack vare kunniga och kompetenta hingstägare och bra veterinär så gick det bra!:banana:
Stoet i fråga var 24 år vid betäckningstillfället.
Hälsningar
Elizabet

Knapplån!
Jag köpte ett sto -06 som då hade föl vid sidan.(inte mitt)
Hon hade inte tagit sig -06 med föl vid sidan så jag började tidigt -07. Åkte till DP hemstation för att öka möjligheterna o det tog direkt. Fick ett stoföl i år.
När jag skriver till förra ägaren o berättar detta så får jag till svar att vilken tur att vi inte slaktade henne då.
Hon hade kostat dem multum i betäckningskostnader.
Ändå skrev hon "sto för avel" i annonsen.
De hade betäckt henne
-03 tog inte
-04 tog inte
-05 fick hingstföl -06
-06 tog inte.

Av detta nämndes ingeting till mig när jag köpte henne.
Jag var bara lycklig att jag fått köpa ett så fint sto till så bra pris.
Nu har vi seminerat henne en brunst o det tog inte...
Hon hade flera cystor varav 2 riktigt stora.
Direkt efter brunsten fick jag sammandragande sprutor att ge 2 dygn i rad. Men inte hjälpte det. Hon är sköljd o bakt prov taget.
Hon är ju dessutom caslick op pga rätt stor lutning på vulvan. Men har inga infektioner nu iaf. O inte förra året heller.
Är så lycklig för detta stoföl jag fick e DP.
Stoet är 18 år i år o det kanske inte blir så många fler chanser.
Hade tänkt betäcka med Hampton men nu blev det Friendship istället då man inte betalar förrän vid 20dygns dräktighet.
Blir dyrt ändå.

måste fråga, om man använder sig av naturlig betäckning, hur mycket mindre är chansen för dräktighet kontra vid inseminering?

Knapplån med samma undran :)

Jag undrar dessutom en annan sak.
Har ett 18-årigt lånesto som ska betäckas i år, haft 3 avkommor den senaste född
2007, detta blir första gången för mig.
Enligt uppgift har det aldrig varit några problem, om jag förstått det rätt
har hon tagit sig på första försöket alla tre gånger.
Men nu är hon ju äldre, ej haft föl på 3 år och ska ev betäckas naturligt i år,
bör man göra någon undersökning först eller kör man bara på och gör en undersökning
om några problem dyker upp?
Hur hade ni gjort?

Jag skulle åkt till seminstationen första brunsten så de fick kolla henne och även ta ett bakterieprov .
Så att hon är färdig till nästa brunst eller om det är läge att seminera henne redan då .

Mia

Och jag skulle börjat med att betäcka en brunst.
Sen åka och ultraljuda för dräktighetskoll 16-17 dagar senare.
Är hon då tom, är det läge att ta baktprov och åka tillbaka till hingsten. Eventuellt med medicinering.

Ja det skulle jag med gjort missade att hon skulle betäckas naturligt .

Tänkte bara att hon skulle semineras och då kollar man ju ändå och måste erkänna att jag då inte förstog problemet ;) När hon ändå skulle semineras och då blir kollad :o

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka