Sv: Cysta i bakknä.
Jag tycker inte du ska köpa den hästen. Cystor är det ofta dålig prognos på. Jag köpte en treåring som jag röntgade och allt var bra. Superfin häst. Nu knappt 2 år senare tyckte jag hon var lite stel i ena bakbenet och åkte till vet för att kolla, och då hittades cystan. Vad jag menar är att den kan utvecklas. Även om din tilltänkta häst inte har problem nu så kan den utvecklas om 6 månader eller om 3 år, man vet aldrig. Eller vara frisk hela livet kanske. Det bildas ju ett hålrum i skelettet som har kontakt med leden och det kan läcka in ledvätska. Skelettet runt om blir också skörarare och det blir lätt förändringar i leden. Min tränares häst hittade man en cysta på i hoven och den fick hon ta bort då det var risk för splitterfraktur i hovbenet om tex hästen skulle bralla i hagen. Nu är ju visserligen belastningen en helt annan på hoven än bakknät.
Du kan säkert inte försäkra hästen utan reservationer heller. Min häst var endast en grad halt efter böjprov och är behandlad en gång, men ser fortfarande stel ut i det benet. Hon är ohalt på rakt spår och blev bättre när hon vilat 2 veckor, men efter igångsättning kommer det tillbaka. Det är svårt när man hittat en häst man fäst sig vid, men jag lovar, det finns andra! Detta är bara min åsikt, givetvis är det upp till dig att bestämma och känna efter själv vad du vill. Lycka till