Cysta i bakknä.

J

jennyida

Hästen jag planerar att köpa (Eng. fullblod, född 99.) har en cysta. Hon har aldrig haft besvär av den men jag vill ändå ha lite synpunkter. Vilka bekymmer behöver jag oroa mig för? Jag kommer inte att ta föl efter henne och siktar inte på en storslagen tävlingskarriär utan är en dressyrinriktad fritidsryttare. Tacksam för svar!

Sv: Cysta i bakknä.

Eventuell ärftlighet är ju nåt att tänka på om du tar föl...
Även om hon inte besväras av den kan ju nästa generation eventuellt få något som är större eller sitter tokigt.
Bara en tanke...

Jag har ett fullblod med en cysta i ett framknä. Hon är helt oridbar pågrund av den. Men den är inte ärftlig så hon kan användas som aveslsto.
Så även om din tilltänkta häst inte har obehag av sin så kolla upp ordentligt om den växer. Sedan så ska priset vara där efter också.

Den här är ärftlig men jag har som sagt inga planer på att använda henne i avel så det gör ingenting. Det viktiga är att hon inte lider av den och att den, som du säger, inte växer. Hur kollar man det, röntgen? Och vilket pris bör jag räkna med om jag gör en grundligare besiktning med röntgen? Hon är inte igång för tillfället, pga. ägarens rygg, så jag får ha henne på prov i tre månader innan köp och tänkte göra en besiktning innan jag tar hem henne och en efter tre månader innan köp då jag satt igång henne. När bör hon röntgas tycker du, för säkrast resultat? Vid första eller andra besiktningen?

Jag tycker inte du ska köpa den hästen. Cystor är det ofta dålig prognos på. Jag köpte en treåring som jag röntgade och allt var bra. Superfin häst. Nu knappt 2 år senare tyckte jag hon var lite stel i ena bakbenet och åkte till vet för att kolla, och då hittades cystan. Vad jag menar är att den kan utvecklas. Även om din tilltänkta häst inte har problem nu så kan den utvecklas om 6 månader eller om 3 år, man vet aldrig. Eller vara frisk hela livet kanske. Det bildas ju ett hålrum i skelettet som har kontakt med leden och det kan läcka in ledvätska. Skelettet runt om blir också skörarare och det blir lätt förändringar i leden. Min tränares häst hittade man en cysta på i hoven och den fick hon ta bort då det var risk för splitterfraktur i hovbenet om tex hästen skulle bralla i hagen. Nu är ju visserligen belastningen en helt annan på hoven än bakknät.
Du kan säkert inte försäkra hästen utan reservationer heller. Min häst var endast en grad halt efter böjprov och är behandlad en gång, men ser fortfarande stel ut i det benet. Hon är ohalt på rakt spår och blev bättre när hon vilat 2 veckor, men efter igångsättning kommer det tillbaka. Det är svårt när man hittat en häst man fäst sig vid, men jag lovar, det finns andra! Detta är bara min åsikt, givetvis är det upp till dig att bestämma och känna efter själv vad du vill. Lycka till

Fick ta bort min älskling pga cysta i bakknä och när de upptäckte den sa det att han kan ju funka många år till men förr eller senare måste jag ta bort honom.Gick ett halvår och sedan var det tvärslut.
Det är inte värt att köpa sig en häst och gå igenom det helvetet jag gick igenom.
AVLA ALDRIG på en häst med cysta.

Jag köpte ett arabsto för några år sedan som vid vet besiktningen visade hälta av 3:e graden bak vid böjprovet (visste inte då att hon hade en cysta..), dock sa vet att hon skulle hålla till lättare ridning.Jag red henne mest i skogen på westernvis, inget krävande.

Det tog drygt ett år sen hade hon kotledsinflammation nästan runt om.Hältutredning, röntgen som visade en cysta v bak.Inget kul alls.:cry: Avlivning var det enda att göra.
Man ska inte avla på dessa hästar! I dom flesta fall är ju detta ärftligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 722
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 015
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 995
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 341
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka