Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

carrro_lina

Trådstartare
Det är säkrare för cyklister att cykla i bredd eftersom bilister då hindras från att köra om när dom får möte. Omkörningarna går även snabbare när dom väl kan ske.

Var nyligen på cykelsemester och det var massor av bilar som körde förbi nära oss i höga hastigheter samtidigt som dom fick möte eftersom dom inte orkade vänta tills det var fritt. Kan lova att det var sjukt obehagligt.

Antagligen är kor och myror inte så pålästa på trafiksäkerhet.
 
Det är säkrare för cyklister att cykla i bredd eftersom bilister då hindras från att köra om när dom får möte. Omkörningarna går även snabbare när dom väl kan ske.

Var nyligen på cykelsemester och det var massor av bilar som körde förbi nära oss i höga hastigheter samtidigt som dom fick möte eftersom dom inte orkade vänta tills det var fritt. Kan lova att det var sjukt obehagligt.

Antagligen är kor och myror inte så pålästa på trafiksäkerhet.
Inte memils heller.
 
Antagligen är kor och myror inte så pålästa på trafiksäkerhet.
Just kor är ett rätt dåligt exempel eftersom dom inte nödvändigtvis går på rad i trafiken 😁. Två-tre cyklister i bredd måste ju vara lättare att ta sig förbi än detta. Korna behöver nog ta efter cyklisterna och inte tvärt om 😉

1721126454041.jpeg
 
Det är säkrare för cyklister att cykla i bredd eftersom bilister då hindras från att köra om när dom får möte. Omkörningarna går även snabbare när dom väl kan ske.

Var nyligen på cykelsemester och det var massor av bilar som körde förbi nära oss i höga hastigheter samtidigt som dom fick möte eftersom dom inte orkade vänta tills det var fritt. Kan lova att det var sjukt obehagligt.

Antagligen är kor och myror inte så pålästa på trafiksäkerhet.
Fast någonstans måste det ju vara en del av säkerheten att inte bygga upp frustration i sina medtrafikanter och bilda kö också? Jag är både cyklist och bilist och kan bli riktigt upprörd över cyklistgrupper som "äger vägen". Jag tror aldrig jag sett ett enda exempel på att de likt andra långsamgående fordon väljer att svänga in på en parkering eller lämplig mötesplats för att släppa förbi en kö heller.
Tycker det är en legit kritik av väldigt många sportcyklister.
 
Fast någonstans måste det ju vara en del av säkerheten att inte bygga upp frustration i sina medtrafikanter och bilda kö också? Jag är både cyklist och bilist och kan bli riktigt upprörd över cyklistgrupper som "äger vägen". Jag tror aldrig jag sett ett enda exempel på att de likt andra långsamgående fordon väljer att svänga in på en parkering eller lämplig mötesplats för att släppa förbi en kö heller.
Tycker det är en legit kritik av väldigt många sportcyklister.
Det går snabbare för bilarna att köra om ifall cyklisterna cyklar i bredd. Cyklar dom på led tar omkörningarna längre tid och är osäkrare för både bilister och cyklister.
 
Det går snabbare för bilarna att köra om ifall cyklisterna cyklar i bredd. Cyklar dom på led tar omkörningarna längre tid och är osäkrare för både bilister och cyklister.
Nu blir det här förstås väldigt OT, men det beror helt på hur körbanan ser ut. På många landsvägar finns det gott om utrymme för en bil att köra om en singelcyklist även med mötande bilar så länge cyklisten håller ut och bilföraren tar hänsyn.
Här omkring är det så mycket cyklister att det finns ett eget utmålat fält för dem på vägen - där de ska hålla sig och som anvisar hur mycket utrymme bilföraren ska ge. Det är helt verkningslöst när cyklisterna envisas med att fara i klunga.

edit: ofta rör det sig ju inte heller om bara två cyklister i klunga/bredd utan en drös.
 
Nu blir det här förstås väldigt OT, men det beror helt på hur körbanan ser ut. På många landsvägar finns det gott om utrymme för en bil att köra om en singelcyklist även med mötande bilar så länge cyklisten håller ut och bilföraren tar hänsyn.
Här omkring är det så mycket cyklister att det finns ett eget utmålat fält för dem på vägen - där de ska hålla sig och som anvisar hur mycket utrymme bilföraren ska ge. Det är helt verkningslöst när cyklisterna envisas med att fara i klunga.

edit: ofta rör det sig ju inte heller om bara två cyklister i klunga/bredd utan en drös.
Jag pratade om tiden det tar att genomföra omkörningen. En cyklist är väl ungefär 1 meter lång. Har du två cyklister på rad så blir det en sträcka på 2 meter, cyklar dom i bredd så är sträckan istället 1 meter. Omkörningen kommer därmed gå snabbare när dom cyklar i bredd helt enkelt eftersom sträckan är kortare.

Men ja, det här är väldigt mycket OT.
 
Jag pratade om tiden det tar att genomföra omkörningen. En cyklist är väl ungefär 1 meter lång. Har du två cyklister på rad så blir det en sträcka på 2 meter, cyklar dom i bredd så är sträckan istället 1 meter. Omkörningen kommer därmed gå snabbare när dom cyklar i bredd helt enkelt eftersom sträckan är kortare.

Men ja, det här är väldigt mycket OT.
Jag har rapporterat mig själv och bett om en utbrytning. :)
 
Jag pratade om tiden det tar att genomföra omkörningen. En cyklist är väl ungefär 1 meter lång. Har du två cyklister på rad så blir det en sträcka på 2 meter, cyklar dom i bredd så är sträckan istället 1 meter. Omkörningen kommer därmed gå snabbare när dom cyklar i bredd helt enkelt eftersom sträckan är kortare.

Men ja, det här är väldigt mycket OT.
Det vore en väldigt kort cyklist längsmed vägen :D Jag skulle vilja säga att ett cykelekipage är två eller mer, så säg fyra meter att köra om.
Jag förstår vad du menar och det är väl legit om det handlar om två eller kanske fyra cyklister... men när vi börjar prata om åtta eller tolv eller fler (som det ofta handlar om) blir det riktigt besvärligt att ta sig förbi om de kör i dubbelfil. Är det enkelfil kan en ta sig förbi trots möten på en landsväg - kör cyklarna dubbelt är du fast som bilist och jag förstår att frustrationen byggs upp tills folk istället blir fräcka så att det blir farligt ändå.
 
Så här ser Transportstyrelsen på saken:


https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Så här ser trafikförordningen ut:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Utklippt därifrån:

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped​


Gemensamma bestämmelser​


1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

I praktiken betyder det att cyklister ska underlätta omkörning, genom att färdas på led när det finns bilar bakom, och dessutom göra luckor i ledet så att snabbare fordon kan köra förbi på säkert sätt.

Dessutom står det på annat håll att cyklister ska använda vägrenen där sådan finns.

Det här följs inte så ofta av grupper med motionscyklister...
 
Så här ser Transportstyrelsen på saken:


https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Så här ser trafikförordningen ut:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Utklippt därifrån:

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped​


Gemensamma bestämmelser​


1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

I praktiken betyder det att cyklister ska underlätta omkörning, genom att färdas på led när det finns bilar bakom, och dessutom göra luckor i ledet så att snabbare fordon kan köra förbi på säkert sätt.

Dessutom står det på annat håll att cyklister ska använda vägrenen där sådan finns.

Det här följs inte så ofta av grupper med motionscyklister...

Jo så är det ju. Tyvärr utgår ju lagstiftningen från att bilisters intresse går först och att alla andra ska anpassa sig.

Jag har aldrig landsvägscyklat och än mindre i klunga. Men jag tycker det är smått skrattretande hur mycket bilister ondgör sig över och hånar motionscyklister i allmänhet och manliga sådana i synnerhet. De irritationsmoment och besvärligheter denna grupp orsakar sina medtrafikanter är ju något pyttemikroskopiskt i jämförelse med vad bilismen orsakar samhället.
 
Det motionscyklas frekvent på vägarna här omkring, lyckligtvis tycks de flesta motionscyklister här ha landat i att två i bredd är rimligt. Visst kan det bli bredare ibland men oftast bara två vilket jag tycker funkar rätt bra ihop med övriga trafikanter, då går det att hitta säkra omkörningstillfällen rimligt fort.
 
Så här ser Transportstyrelsen på saken:


https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Så här ser trafikförordningen ut:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Utklippt därifrån:

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped​


Gemensamma bestämmelser​


1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

I praktiken betyder det att cyklister ska underlätta omkörning, genom att färdas på led när det finns bilar bakom, och dessutom göra luckor i ledet så att snabbare fordon kan köra förbi på säkert sätt.

Dessutom står det på annat håll att cyklister ska använda vägrenen där sådan finns.

Det här följs inte så ofta av grupper med motionscyklister...
Flera andra länder har ändrat reglerna och tillåter cyklister att cykla i bredd just eftersom forskning visar att det är säkrare.

Transportstyrelsen utredde dom svenska reglerna men valde att ignorera senaste forskningen.
 
Jo så är det ju. Tyvärr utgår ju lagstiftningen från att bilisters intresse går först och att alla andra ska anpassa sig.

Jag har aldrig landsvägscyklat och än mindre i klunga. Men jag tycker det är smått skrattretande hur mycket bilister ondgör sig över och hånar motionscyklister i allmänhet och manliga sådana i synnerhet. De irritationsmoment och besvärligheter denna grupp orsakar sina medtrafikanter är ju något pyttemikroskopiskt i jämförelse med vad bilismen orsakar samhället.
Bilismen är en del av samhället. Vi bor i ett litet land med mycket landsbygd. Till och med våra största städer är som små fjuttiga byar jämfört med medelstora städer i andra länder, det är ofrånkomligt att biltrafik blir det vanligaste transportmedlet när vi bor som vi bor.

Jag kan irritera mig mer på det här att jag skulle vara en bilist, som att det på något sätt skulle vara del av min identitet eller vem jag är. Jag är totalt ointresserad av bilar, det kostar bara en jävla massa pengar. Men det är som vinterkläder, eller boende, eller elräkningen, en del av livet helt enkelt. Det är ett nödvändigt ont, jag måste ha bil för att ta mig till jobbet, för att handla osv. Lokaltrafik är inte ett alternativ, cykel är för långt. Jag orsakar inte samhället någonting, jag är del av det.

Vägar är främst ett transportled. För varor att färdas på, människor att ta sig till och från sina jobb osv, det är inte en motionsled. Självklart blir vägarna anpassade för bilar eftersom det är de största, snabbaste och tyngsta fordonen. Skulle dessa behöva anpassa sig efter mindre långsamtgående fordon skulle det bli trafikkaos.
 
Det vore en väldigt kort cyklist längsmed vägen :D Jag skulle vilja säga att ett cykelekipage är två eller mer, så säg fyra meter att köra om.
Jag förstår vad du menar och det är väl legit om det handlar om två eller kanske fyra cyklister... men när vi börjar prata om åtta eller tolv eller fler (som det ofta handlar om) blir det riktigt besvärligt att ta sig förbi om de kör i dubbelfil. Är det enkelfil kan en ta sig förbi trots möten på en landsväg - kör cyklarna dubbelt är du fast som bilist och jag förstår att frustrationen byggs upp tills folk istället blir fräcka så att det blir farligt ändå.
Jag och min kompis när vi var på cykelsemester ☺️ De flesta jag ser cykla häromkring är max 2 st, stora klungor med 8-12 cyklister har jag sett att fåtal gånger. Så jag tänker att det inte kan vara ett speciellt vanligt problem.
 
Så här ser Transportstyrelsen på saken:


https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Så här ser trafikförordningen ut:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Utklippt därifrån:

"6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped​


Gemensamma bestämmelser​


1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

I praktiken betyder det att cyklister ska underlätta omkörning, genom att färdas på led när det finns bilar bakom, och dessutom göra luckor i ledet så att snabbare fordon kan köra förbi på säkert sätt.

Dessutom står det på annat håll att cyklister ska använda vägrenen där sådan finns.

Det här följs inte så ofta av grupper med motionscyklister...
Jag kan meddela att jag är glad att de cyklar i bredd på vägarna häromkring. Annars hade man väl aldrig kommit om dem på vissa av vägarna här, om man nu inte vill riskera att köra på dem om de vinglar till dvs. Smala vägar och få omkörningstillfällen.
 
Jag och min kompis när vi var på cykelsemester ☺️ De flesta jag ser cykla häromkring är max 2 st, stora klungor med 8-12 cyklister har jag sett att fåtal gånger. Så jag tänker att det inte kan vara ett speciellt vanligt problem.
Det måste bero på var man vistas någonstans, på vägen till min häst kör jag på en slingrig väg med smal vägren som är populär hos cyklister. Stora klungor på sex pers och uppåt är inte ovanligt. I förra veckan mötte jag en på tolv personer. Den skulle inte gå att köra om p g a få omkörningstillfällen och många mötande bilar.
 
Jag och min kompis när vi var på cykelsemester ☺️ De flesta jag ser cykla häromkring är max 2 st, stora klungor med 8-12 cyklister har jag sett att fåtal gånger. Så jag tänker att det inte kan vara ett speciellt vanligt problem.
Det beror helt och hållet på var man bor, vi bor längs en sträcka där två till tre olika föreningar har sina träningar, 4-5 dagar i veckan och utöver det är det folk som övar på egen hand. Sen har vi mountain bike gängen som använder vägen som transport sträcka och de vanliga cyklisterna som tar sig från punt a till b. Jag har vant mig, ligger bakom i lugn och ro de sträckor jag vet är skymda.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp