cantaro

Trådstartare
Jag har precis varit och köpt mej en mountainbike, har bara hunnit pröva den en gång än så länge, är mest intresserad av att cykla i skogen på stigar osv.. Tänkte att det skulle va roligt att ha något mer att pyssla med än hästarna ;)

Är det några andra här som håller på med MTB eller annan cykling? :)
 
Sv: Cykling!

Roligt att det finns fler!

Hur ofta hinner ni ut och cykla? Tävlar ni något också?

Jag tyckte det va svårt att hitta en cykel som passade, har letat till och från i ett år ungefär. Men nu blev det en Trek tillslut i alla fall. Vad har ni för cyklar?
 
Sv: Cykling!

Jag kör landsvägscykel. Är en glad nybörjare med en alldeles för dyr cykel för min låga nivå, en Nishiki Flow som jag är oförskämt nöjd med.
 
Sv: Cykling!

Jag har ett helt lag som jag är ledare för, så jag är på tävling varje vecka, men lite högre nivå än vad jag själv skulle kunna tävla i:-)
Utöver det har jag varit elitcyklist för en evighet sen och kör just nu ca 4 dagar i veckan för motionen och hjärnans skull. Det blir ca två dagar landsväg och två dagar cykelcross. Har en Specialized Secteur med skivbromsar, en cross alltså.

485455_4230761666211_1819742664_n.jpg


På tävling med grabbarna!
 
Sv: Cykling!

Jag kör landsvägscykel. Är en glad nybörjare med en alldeles för dyr cykel för min låga nivå, en Nishiki Flow som jag är oförskämt nöjd med.

Härligt att du är nöjd, jag hoppas att jag med kommer va det med min. Hur långa rundor brukar det bli att du cyklar? :)
 
Sv: Cykling!

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Jag ska köra vätternrundan nästa år är planen. Vad ska man då ha för cykel (helst inte en jättedyr men som ändå är hyfsat bra)? Jag har nu en mtb men vad jag hört är den typen alldeles för tungkörd för landsväg. Hilfe tack :)
 
Sv: Cykling!

Gabbi- Härliga bilder! Det verkar super roligt att kunna hålla på med cyklingen på den nivån!
Cykelcross låter spännande, jag är inte så insatt i det men verkar roligt men också väldigt tufft, har ni några speciella banor där ni kan träna det? eller har du hittat egna vägar? :p:)..
 
Sv: Cykling!

Gabbi- Härliga bilder! Det verkar super roligt att kunna hålla på med cyklingen på den nivån!
Cykelcross låter spännande, jag är inte så insatt i det men verkar roligt men också väldigt tufft, har ni några speciella banor där ni kan träna det? eller har du hittat egna vägar? :p:)..

Vi kör mest på en i Sköndal (Sthlm) just nu. Där finns det en snitslad och uppklippt bana.
 
Sv: Cykling!

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Jag ska köra vätternrundan nästa år är planen. Vad ska man då ha för cykel (helst inte en jättedyr men som ändå är hyfsat bra)? Jag har nu en mtb men vad jag hört är den typen alldeles för tungkörd för landsväg. Hilfe tack :)

En mtb går bra på landsväg om man byter däck till slicks. Men jag tror du kommer tycka att både träningen innan och under vättern blir roligare med en landsvägscykel.
Jag tycker du ska skaffa dig en racer. Det är så mycket roligare att träna på en sån tycker jag. Lättare, kvickare, bättre sittställning(ger mindre luftmotstånd).

Jag vet inte va du har för budget. Men du får en helt OK cykel för 7000-10000 kr med shimanos 105 växelsystem. När det gäller växlar skulle jag inte gå under Tiagra. Går du upp till ca 15000 finns det cyklar med kolfiberram. Om man vill ha det där lilla extra :)
 
Sv: Cykling!

Oj oj är detta svenska ord du använder? :p Skulle du kunna förklara det här med växelsystem och växlar lite mer? :)
 
Sv: Cykling!

haha, nja shimano är ju japanskt så ;)

Shimano har ju flera olika växelsystem för racercyklar. Dessa är claris, sora, tiagra, 105, ultegra och dura-ace. Där claris är den billigaste och dura-ace den dyraste som eliten använder. Sen finns det även elektroniska växlar från ultegra och uppåt.

I alla fall om du vill ha en budget cykel tycker jag du ska satsa på minst Tiagra. Tiagra har 10-delat växelsystem. Vilket är bra för större valmöjligheter i backarna. Sen har dom ett smidigare sätt att växla än sora och claris. Går du upp till 105 får du en lite finare cykel, dvs växelvajrarna går under styret, lite bättre komponenter överlag. Går du upp på ultegra och dura-ace får då ändå mer distinkt växling och "lite" lättare cykel överlag. Men inte värt det om du inte ska tävla :) Det handlar om ett par 100 gram.
 
Senast ändrad:
Sv: Cykling!

Viktigast av allt är dock att få en cykel i rätt storlek. Ta hjälp av personal i butik och titta på cykeltillverkarens hemsida för storlekar efter dina mått.
 
Sv: Cykling!

Åh jag blir så sugen på att åka och kolla efter en cykel som passar ihop med mina knän. Men hur sjutton får man hem den om man inte har dragkrok på bilen (och därmed inte kan sätta dit en cykelhållare)?
 
Sv: Cykling!

Har du takräcke? Finns billiga cykelhållare för takräcke på biltema (kvalitemässigt går det att hitta myyycket bättre)
 
Sv: Cykling!

För övrigt cyklar jag landsvägsracer och kommer i framtiden troligtvis skaffa mtb eller en cx för lite offroad-åkning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp