Cykling eller inte?

R8n

Trådstartare
I sommras när jag gick på unghundskurs så tyckte min tränare att jag skulle börja cykla med min tjej (pudel/collie) kommande sommar. 1-2 km tyckte hon skulle vara lagom att börja med, 2-3 gånger i veckan.

Men jag har pratat runt med bekanta och alla säger att dem absolut inte skulle cykla med sina hundar för att det ger så mycket förslitningsskador på hunden.

Så, törs man cykla med hunden eller ska man låta bli?

Jag hade tänkt cykla på grusvägar/efter vägen med hunden springade i dikeskanten.

Sv: Cykling eller inte?

Klart du kan cykla med din hund, använd sunt bondförnuft.

Hunden bör ha vuxit till fullstorlek, titta på hunden hur den ser ut, du lär ju märka om den blir trött. Själv kör jag MTB, då är det ju rakt ut i skogen som gäller, kalas för hunden då jag inte kan köra så fort, men det är ändå snabbare än om jag går. Det är nog bland det roligaste min hund vet.

Cyckla på! men som Blandrastik sa, med förnuft.

Min hund älskar att cyckla och skriker av glädje när han ser cyckeln:) Jag kör mellan 5 och 10 km med min schäfer när vädret tillåter. Men började såklart kortare.

Hur har ni lärt era hundar att springa fint bredvid cykeln utan att dra/stanna då?

Jag cyklar med nosgrimma. 95% av tiden är han fokuserad på att springa men de där sista fem procenten så är det bra nosgrimman, han rycker inte, då hade det känts mindre roligt!

Hur har ni lärt era hundar att springa fint bredvid cykeln utan att dra/stanna då?

Jag la ner ganska mycket tid på att gå med cykeln och lära hunden gå fot på "fel sida". Vi cyklar väldigt lite på väg, men då är han alltid kopplad och springer "fot" innanför cykeln.

Mina stora har inte varit några problem att lära. Dels har jag haft bra vägar utan trafik att lära dem vett på och dessutom hade de inte så himla mycket gas så de tröttnade rätt fort och hittade en bra rytm.
Den lilla jag har nu har jag sakteligen fått inse att jag nog får ha typ någon grimma eller nåt på, trots att det är mot alla mina principer. Bor mitt i stan och måste cykla en bit för att komma från all trafik/folk/hundar/fåglar och det görs med livet som insats... Dessutom är hon inte rädd för cykeln så hon har alldeles för dålig koll på den. Det är väl iofs övergående.

Jag undviker att cykla där han behöver springa på asfalt, men annars cyklar jag gärna. Bra metod att få bättre kondition på honom.

Började med att leda cykeln och lära honom gå nära den men ha respekt så han inte springer framför etc. Sen tog det väl 2 gånger eller så att få honom att inte dra.
Helst har jag sele på honom när vi cyklar så att ev. ryck inte påverkar lika mycket. Han försöker inte sticka nånstans men det händer att han tvärstannar för att kissa eller bajsa. Håller kopplet i handen.

Jag har cyklat med min 11 månaders tik (endast typ 1km om ens det) och jag har haft grimman på henne men hon försökte att dra i början men hon lyssnar väldigt mycket på rösten så sa man till så slutade hon. Jag bytade sen till halsbandet då hon höll ju ändå stöd på kopplet och hon kunde inte öppna munnen så mycket jag tyckte att hon behövde så jag tog på henne halsbandet och då drog hon som in i, men det var att säga till henne om och om igen.
Jag har cyklat på asfalt med henne och har inte märkt något. Men är du rädd för förslitningsskador kan du väll köpa skyddsskor till hunden? Då är det ju ingen risk att hon skadar trampdynorna.

Min hund stannar ibland men då är det bara att tvärnita, jag har bara cyklat med henne 2ggr (fram och tillbaka så ca 2km på rundan) och hon har stannat en gång, sen brukar jag alltid stanna om det blir någon gräsplätt eller så om hon vill göra något. Jag bor mitt inne i stan så ingen möjlighet att låta henne gå vid vägkanten. Men hon har redan från början respekt för hjulet, jag har inte henne 'fast' i cyklen utan cyklar med en hand och om hon kommer lite för nära så visar jag ut henne med kopplet igen. Första gången jag cyklade med henne så mötte vi både gående och cyklister men när en hund var i närheten så gick jag, för att vara på säkra sidan de första gångerna.

Jag håller kopplet så kort så hon inte kan springa framför cyklen och håller koll hela tiden så hon inte springer in i den. Men när jag tar ut cyklen så första gångerna stod hon ju totalt i vägen så jag stannade precis så cyklen nuddar vid henne, bara lite så hon inte får ont och hon flyttar alltid på sig nu när hon lärt sig att hon inte ska vara framför den.
Men hon är inte den hunden som 'säger' emot.

Du ska ju absolut inte cykla med din hund som ev. har problem med höfter/armbågar.

Förslitningsskador = skador i leder, skelett osv, inte skador på tassarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 878
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 703
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka