Cykelpendla (Malmö-Lund)

Låter som att jag seriöst ska överväga detta :cautious: Vi har ju också småbarn och har pratat om att byta ut vår dubbelvagn till en Thule cykelvagn, och skaffa cykel för att kunna ta oss runt på det sättet i stället för bil. Så finns fler skäl att köpa elcykel :up:

Något större barn kan sen cykla baktill på en liten påhängscykel. Det är roligt!
 
Låter som att jag seriöst ska överväga detta :cautious: Vi har ju också småbarn och har pratat om att byta ut vår dubbelvagn till en Thule cykelvagn, och skaffa cykel för att kunna ta oss runt på det sättet i stället för bil. Så finns fler skäl att köpa elcykel :up:
Vi har ju aldrig de avstånden i götet men vi har på riktigt funderat på att göra oss av med bilen då den aldrig rullar sen vi skaffade elcyklar. Av ren bekvämlighet är den kvar men den dagen den börjar kosta kommer vi nog försöka klara oss med cyklar till vardags och bilpool:) i stan cyklar vi jämt och har en maxgräns på runt milen dit bil är bättre.
 
Inte mer än en timme (om det inte är snö). Det är lätt att hålla runt 25 km/timme men rödljus och sånt tillkommer ju.

Du behöver inte byta om för att cykla elcykel. Det är inte som att träna, mer som att promenera.
Jag vill bara kasta in att det kan vara träning på gott och väl svettnivå - om man vill. Det beror ju på vilken assistansnivå man väljer att använda, och hur snabbt man vill cykla. Det finns en utbredd uppfattning hos bl a motions- och tävlingscyklister att elcykel per definition innebär att glida omkring på vilopuls... och så kan man ju göra, om man vill. :)
(När jag cyklar till jobbet väljer jag oftast att lägga mig på en assistansnivå som ger mig "lagom" träningsintensitet utifrån dagsform och ork, och jag duschar i stort sett alltid när jag kommer till jobbet.)
 
Jag blir också inspirerad att skaffa elcykel. Cyklar redan idag en gång i veckan på min vanliga cykel och skulle gärna skippa kollektivtrafiken helt på sommarhalvåret till jobbet och andra inte jättelånga sträckor, men inser mina egna begränsningar och att det är lite för långt att cykla till jobbet flera dagar i veckan i närtid. Så hoppas jag också kan kapa lite tråden också.

Jag vill ha en ”tantcykel” med upprätt hållning och gärna fotbroms.. ser att de flesta inte verkar ha det. Är det sämre med fotbroms på en elcykel?

Och batterier, får till mig att integrerade är bättre än såna som sitter utanpå, men hur funkar laddningen på de integrerade? På jobbet har vi cykelparkering med möjlighet att ladda, men hemma finns ingen el där cykeln skulle stå parkerad, så då skulle jag behöva ladda i lägenheten. Vad för batteri är bäst då?
 
Och batterier, får till mig att integrerade är bättre än såna som sitter utanpå, men hur funkar laddningen på de integrerade? På jobbet har vi cykelparkering med möjlighet att ladda, men hemma finns ingen el där cykeln skulle stå parkerad, så då skulle jag behöva ladda i lägenheten. Vad för batteri är bäst då?
Just ifråga om batterier skulle jag faktiskt tänka tvärtom. Behöver du byta eller reparera så blir allt väldigt mycket enklare med externt batteri - som ju kan få ha väldigt skiftande form och storlek så länge som det går att fästa på cykeln. Prestanda och kvalitet tror jag man kan säga ganska säkert att det generellt inte skiljer mellan integrerade och "utanpåliggande" batterier.
 
Jag vill ha en ”tantcykel” med upprätt hållning och gärna fotbroms.. ser att de flesta inte verkar ha det. Är det sämre med fotbroms på en elcykel?

Jag tror det beror på vad du har för växelsystem, om det är navväxel eller utanpåliggande växel, de senare kan inte ha fotbroms. Men det kan nog även vara att vanlig fotbroms (trumbroms) inte har lika bra bromsverkan, och att man vill ha skivbroms pga högre hastigheter. Jag har trumbroms både för fotbroms och handbroms på min vanliga cykel, och känner att jag nog hade sett skivbroms på den, då jag väger rätt mycket, och det känns som att jag inte har så bra bromsverkan som jag skulle vilja ha.

Och batterier, får till mig att integrerade är bättre än såna som sitter utanpå, men hur funkar laddningen på de integrerade? På jobbet har vi cykelparkering med möjlighet att ladda, men hemma finns ingen el där cykeln skulle stå parkerad, så då skulle jag behöva ladda i lägenheten. Vad för batteri är bäst då?

Har inte haft/kommit i kontakt med integrerat batteri, men utanpåliggande batterier är lätta att ta med, både för dig och för tjuvar.
 
Jag vill bara kasta in att det kan vara träning på gott och väl svettnivå - om man vill. Det beror ju på vilken assistansnivå man väljer att använda, och hur snabbt man vill cykla. Det finns en utbredd uppfattning hos bl a motions- och tävlingscyklister att elcykel per definition innebär att glida omkring på vilopuls... och så kan man ju göra, om man vill. :)
(När jag cyklar till jobbet väljer jag oftast att lägga mig på en assistansnivå som ger mig "lagom" träningsintensitet utifrån dagsform och ork, och jag duschar i stort sett alltid när jag kommer till jobbet.)
Det vet jag såklart.

Men jag föreställer mig att elcykel, som för mig själv, anväds mer som transportmedel än träningsredskap. Jag cyklar 2-5 mil om dagen ungefär, och jag brukar göra konditionsträning av den sista turen hem för dagen. Jag tycker att det känns alldeles för krångligt att duscha på jobbet, med ombyte osv. Men det är ju en smaksak. Min logistik är mig nästan övermäktig ändå, det går helt enkelt inte.
 
Jag blir också inspirerad att skaffa elcykel. Cyklar redan idag en gång i veckan på min vanliga cykel och skulle gärna skippa kollektivtrafiken helt på sommarhalvåret till jobbet och andra inte jättelånga sträckor, men inser mina egna begränsningar och att det är lite för långt att cykla till jobbet flera dagar i veckan i närtid. Så hoppas jag också kan kapa lite tråden också.

Jag vill ha en ”tantcykel” med upprätt hållning och gärna fotbroms.. ser att de flesta inte verkar ha det. Är det sämre med fotbroms på en elcykel?

Och batterier, får till mig att integrerade är bättre än såna som sitter utanpå, men hur funkar laddningen på de integrerade? På jobbet har vi cykelparkering med möjlighet att ladda, men hemma finns ingen el där cykeln skulle stå parkerad, så då skulle jag behöva ladda i lägenheten. Vad för batteri är bäst då?
Jag slår ett slag igen för den cykeln jag köpte. ;) Den har fotbroms (men för första gången i mitt liv föredrar jag att använda handbromsen) och har en bra placering av batteriet. Min mamma har en elcykel med batteriet i pakethållaren och upplever att tyngdpunkten kan bli lite off då.

Personligen föredrar jag ett batteri som går att ta loss, dels då det är enklare att lösa logistiken med laddning när man bor i lägenhet. Men jag tänker också att om man är noggrann med att ta bort batteriet varje gång man lämnar cykeln så blir den lite mindre stöldbegärlig än en "komplett" elcykel.

Min cykel: https://www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/ambassador/ambassador-axs-m-8-e5/
Det finns lite billigare modeller av samma märke/serie, men då är det inte längre mittmotor.
 
Jag slår ett slag igen för den cykeln jag köpte. ;) Den har fotbroms (men för första gången i mitt liv föredrar jag att använda handbromsen) och har en bra placering av batteriet. Min mamma har en elcykel med batteriet i pakethållaren och upplever att tyngdpunkten kan bli lite off då.

Personligen föredrar jag ett batteri som går att ta loss, dels då det är enklare att lösa logistiken med laddning när man bor i lägenhet. Men jag tänker också att om man är noggrann med att ta bort batteriet varje gång man lämnar cykeln så blir den lite mindre stöldbegärlig än en "komplett" elcykel.

Min cykel: https://www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/ambassador/ambassador-axs-m-8-e5/
Det finns lite billigare modeller av samma märke/serie, men då är det inte längre mittmotor.
Tack för input. Det var en i ambassador-serien som jag mest var sugen på så det verkar ju lovande. Har också förstått att batteriplacering långt ner på ramen är att föredra framför pakethållare just för tyngdpunkten blir bättre. Jag får fundera lite på det där med fotbroms..


Just ifråga om batterier skulle jag faktiskt tänka tvärtom. Behöver du byta eller reparera så blir allt väldigt mycket enklare med externt batteri - som ju kan få ha väldigt skiftande form och storlek så länge som det går att fästa på cykeln. Prestanda och kvalitet tror jag man kan säga ganska säkert att det generellt inte skiljer mellan integrerade och "utanpåliggande" batterier.
Tack! Mycket klok input!


Jag tror det beror på vad du har för växelsystem, om det är navväxel eller utanpåliggande växel, de senare kan inte ha fotbroms. Men det kan nog även vara att vanlig fotbroms (trumbroms) inte har lika bra bromsverkan, och att man vill ha skivbroms pga högre hastigheter. Jag har trumbroms både för fotbroms och handbroms på min vanliga cykel, och känner att jag nog hade sett skivbroms på den, då jag väger rätt mycket, och det känns som att jag inte har så bra bromsverkan som jag skulle vilja ha.



Har inte haft/kommit i kontakt med integrerat batteri, men utanpåliggande batterier är lätta att ta med, både för dig och för tjuvar.
Tack för input! Jag väger inte så mycket och ibland kommer ju cykeln upp i 20-22km/h redan idag och upplever inget problem med bromsen, men det tål att tänkas på och det är viktigt för mig att det känns säkert och bra.

När det gäller batteriet tänker jag att jag får väl i så fall ta med det om jag lämnar cykeln. Hemma blir den inlåst så där är det nog lugnt.
 
Efter att ha tvingats ta kollektivtrafiken till jobbet ett par dagar i början på veckan så blev jag påmind om varför jag så gärna ville ha en elcykel och hur otroligt GLAD jag är för min lilla stålspringare. :love: Igår kunde jag äntligen ta min elcykel till och från jobbet igen, och vilken underbar kontrast det är mot att åka buss.

Ni som fortfarande funderar - sluta fundera! Elcykeln är ett av mina bästa köp någonsin. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp