Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.
Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?
Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.
När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte.
Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.
Jag kan inte svara på frågan om hur förhållandena för cykling är mellan Malmö och Lund, men övrigt kan jag svara på. Jag har nu arbetat i cykelbranschen i 17 år och de senaste 7 år har jag arbetat mot verkstad och service med framförallt elcyklar och MTB.
Jag skulle vilja säga att det är fullt möjligt att cykla två mil enkel väg året runt med en elcykel. Dubbdäck på och varma kläder så kan inte ens vindarna i Skåne stoppa en. Däremot skulle jag inte rekommendera att göra det med en elcykel i de lägre prislägena, dvs 20 000 kr eller under. En sådan elcykel är lagom att ha i husbil eller som sommarcykel, men kommer inte vara så roligt till det du sak ha den. Varför?
Motor - de flesta cyklar i den prislassen har hjulmotorer, fram eller bak. Enkla, billiga saker som förvisso inte har så mycket avancerad teknik som kan gå sönder men de har också en begränsad livslängd. Som du ska köra kan du räkna med ca 5 år. De är ofta pigga med en kul acceleration, men den accelerationen får man passa sig lite för på vintern för de kan sladda vi star och i kurvor om man inte ser upp. Man får rulla igenom kurvorna och inte trampa. Man kan också köra sönder motorn. En framhjulsmotor styrs av en enkel pedalsensor som bara känner av om pedalerna rör sig oavsett hur mycket eller lite man trampar. Man kan alltså i princip bara följa med med pedalerna runt och cykeln driver. Jättebekvämt, men på några år har man bränt motorn. De tål inte den behandlingen. Man måste komma ihåg att trampa som på en vanlig cykel och använda växlarna.
Motorn är också känsligare för intrång av vatten och salt. De ska därför servas varje år om man kör året runt.
Batteri - en billig elcykel har troligen ett batteri med lägre watt/amperetimmar dvs kort räckvidd. Alla elcyklar tar sig minst 4 mil, så fram och tillbaka kommer du oavsett men det man ska ta med i beräkningen här är batteriets livslängd. Pakethållarbatterier från exempelvis Bafang eller Crescent har en livslängd på ca 800 laddningscykler. En laddningscykel är från tomt till fullt och inte antalet laddningar. Har du gjort av med 25% batteri och laddar har du alltså gjort av med 25% av en laddningscykel. Kör du nästan fyra mil om dagen kommer du då på 800 arbetsdagar ha gjort slut på batteriet. Det ger dig ca 4-5 år med batteriet där det sista året kommer ha sjunkande kapacitet och därmed bränna fler laddcykler. Nytt batteri ligger mellan 4500-6500 kr beroende på märke.
Övrig kvalitet på cykeln - kablar, displayer osv är inte de bästa. Fuktproblem var vanligare förr men förekommer fortfarande bland budgetcyklar.
Tillgång på reservdelar - ju billigare cykel desto sämre tillgång. Se till att den cykel du köper har en service för eftermarknaden. Till exempel så kan man ofta inte få tag på batteri till Biltemas elcyklar så går det sönder efter två år är cykeln körd. Det har hänt mer än en gång.
Överlag skulle jag rekommendera att du tittar på en cykel med mittmotor och gärna elsystem från Bosch eller Shimano. Promovec och Yamaha är också okej.
Integrerat batteri är att föredra med tanke på att de är svåra att stjäla, men bra räckvidd finns även i pakethållarbatterier från dessa märken.
Själv gillar jag holländska Gazelle om vi ska prata cykelmärken. Holländarna är överlag duktiga på att göra elcyklar. Danska Winther och Svenska Ecoride gör också trevliga cyklar. En rimlig prisbild för en sådan cykel är 30-35 000 kr.