Cykelpendla (Malmö-Lund)

Caoimhe

Trådstartare
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.
 
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.

Jag kan inte svara på frågan om hur förhållandena för cykling är mellan Malmö och Lund, men övrigt kan jag svara på. Jag har nu arbetat i cykelbranschen i 17 år och de senaste 7 år har jag arbetat mot verkstad och service med framförallt elcyklar och MTB.

Jag skulle vilja säga att det är fullt möjligt att cykla två mil enkel väg året runt med en elcykel. Dubbdäck på och varma kläder så kan inte ens vindarna i Skåne stoppa en. Däremot skulle jag inte rekommendera att göra det med en elcykel i de lägre prislägena, dvs 20 000 kr eller under. En sådan elcykel är lagom att ha i husbil eller som sommarcykel, men kommer inte vara så roligt till det du sak ha den. Varför?

Motor - de flesta cyklar i den prislassen har hjulmotorer, fram eller bak. Enkla, billiga saker som förvisso inte har så mycket avancerad teknik som kan gå sönder men de har också en begränsad livslängd. Som du ska köra kan du räkna med ca 5 år. De är ofta pigga med en kul acceleration, men den accelerationen får man passa sig lite för på vintern för de kan sladda vi star och i kurvor om man inte ser upp. Man får rulla igenom kurvorna och inte trampa. Man kan också köra sönder motorn. En framhjulsmotor styrs av en enkel pedalsensor som bara känner av om pedalerna rör sig oavsett hur mycket eller lite man trampar. Man kan alltså i princip bara följa med med pedalerna runt och cykeln driver. Jättebekvämt, men på några år har man bränt motorn. De tål inte den behandlingen. Man måste komma ihåg att trampa som på en vanlig cykel och använda växlarna.
Motorn är också känsligare för intrång av vatten och salt. De ska därför servas varje år om man kör året runt.

Batteri - en billig elcykel har troligen ett batteri med lägre watt/amperetimmar dvs kort räckvidd. Alla elcyklar tar sig minst 4 mil, så fram och tillbaka kommer du oavsett men det man ska ta med i beräkningen här är batteriets livslängd. Pakethållarbatterier från exempelvis Bafang eller Crescent har en livslängd på ca 800 laddningscykler. En laddningscykel är från tomt till fullt och inte antalet laddningar. Har du gjort av med 25% batteri och laddar har du alltså gjort av med 25% av en laddningscykel. Kör du nästan fyra mil om dagen kommer du då på 800 arbetsdagar ha gjort slut på batteriet. Det ger dig ca 4-5 år med batteriet där det sista året kommer ha sjunkande kapacitet och därmed bränna fler laddcykler. Nytt batteri ligger mellan 4500-6500 kr beroende på märke.

Övrig kvalitet på cykeln - kablar, displayer osv är inte de bästa. Fuktproblem var vanligare förr men förekommer fortfarande bland budgetcyklar.

Tillgång på reservdelar - ju billigare cykel desto sämre tillgång. Se till att den cykel du köper har en service för eftermarknaden. Till exempel så kan man ofta inte få tag på batteri till Biltemas elcyklar så går det sönder efter två år är cykeln körd. Det har hänt mer än en gång.

Överlag skulle jag rekommendera att du tittar på en cykel med mittmotor och gärna elsystem från Bosch eller Shimano. Promovec och Yamaha är också okej.
Integrerat batteri är att föredra med tanke på att de är svåra att stjäla, men bra räckvidd finns även i pakethållarbatterier från dessa märken.

Själv gillar jag holländska Gazelle om vi ska prata cykelmärken. Holländarna är överlag duktiga på att göra elcyklar. Danska Winther och Svenska Ecoride gör också trevliga cyklar. En rimlig prisbild för en sådan cykel är 30-35 000 kr.
 
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.

Nu har jag inte bott i de kvarteren pa maaanga ar, men redan pa tidigt 2000-tal fanns det en helt ok cykelbanan lund-malmo via smabyarna hjarup, akarp och burlov. Lite korsta gatan har o dar, men overlag en upplyst, asfalterad och separerad cykelbana. Jag cykelpendlade 15km om dagen aret rum som 15 aring pa "vanlig" cykel, sa gorbart ar det, om inte alltid helt trevligt
 
Jag har hört talas om flera som pendlat Malmö-Lund på cykel eftersom det ska vara bra cykelväg. Tror absolut det är görbart på bra elcykel! Hade absolut gjort det om du känner att du vill!

Hade en kollega som pendlade Dalby-Lund året om i alla väder i stort sett. Vet inte exakt hur långt det är, men med bra kläder och bra cykel är det ju inte omöjligt även på "vintern".
 
Jag har hört talas om flera som pendlat Malmö-Lund på cykel eftersom det ska vara bra cykelväg. Tror absolut det är görbart på bra elcykel! Hade absolut gjort det om du känner att du vill!

Hade en kollega som pendlade Dalby-Lund året om i alla väder i stort sett. Vet inte exakt hur långt det är, men med bra kläder och bra cykel är det ju inte omöjligt även på "vintern".
Det är bara knappt en mil, beroende på var du startar/avslutar.
Det värsta med Dalby-Lund är att det är ett riktigt blåshål och att backen upp mot centrum är seg som fan. Mvh född i Dalby.
 
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.
Jag tror det blir bra med elcykel. När jag flyttade från Lund till Malmö cyklade jag dit cykeln(vanlig cykel) :D Nu har jag inte cyklat sträckan på länge men det är ju öppet och blåsigt men blir ju inte alls samma motstånd med elcykel som med en vanlig. När det stormar och regnar mycket är det kanske inte helt optimalt att cykla.
Det har ju varit uppe länge att göra sträckan till en "supercykelväg" men det har ännu inte hänt så vad jag förstår är det fortfarande en del övergångar där cykelvägen byter sida och man måste korsa bilvägen.
Cykelvägarna brukar vara det första som görs vid på vintern och det är ju oftast inte så många veckor det är vinterväglag. Cykelbanorna är dessutom prioriterade när det gäller vinterunderhåll.
 
Jag kan inte svara på frågan om hur förhållandena för cykling är mellan Malmö och Lund, men övrigt kan jag svara på. Jag har nu arbetat i cykelbranschen i 17 år och de senaste 7 år har jag arbetat mot verkstad och service med framförallt elcyklar och MTB.

Jag skulle vilja säga att det är fullt möjligt att cykla två mil enkel väg året runt med en elcykel. Dubbdäck på och varma kläder så kan inte ens vindarna i Skåne stoppa en. Däremot skulle jag inte rekommendera att göra det med en elcykel i de lägre prislägena, dvs 20 000 kr eller under. En sådan elcykel är lagom att ha i husbil eller som sommarcykel, men kommer inte vara så roligt till det du sak ha den. Varför?

Motor - de flesta cyklar i den prislassen har hjulmotorer, fram eller bak. Enkla, billiga saker som förvisso inte har så mycket avancerad teknik som kan gå sönder men de har också en begränsad livslängd. Som du ska köra kan du räkna med ca 5 år. De är ofta pigga med en kul acceleration, men den accelerationen får man passa sig lite för på vintern för de kan sladda vi star och i kurvor om man inte ser upp. Man får rulla igenom kurvorna och inte trampa. Man kan också köra sönder motorn. En framhjulsmotor styrs av en enkel pedalsensor som bara känner av om pedalerna rör sig oavsett hur mycket eller lite man trampar. Man kan alltså i princip bara följa med med pedalerna runt och cykeln driver. Jättebekvämt, men på några år har man bränt motorn. De tål inte den behandlingen. Man måste komma ihåg att trampa som på en vanlig cykel och använda växlarna.
Motorn är också känsligare för intrång av vatten och salt. De ska därför servas varje år om man kör året runt.

Batteri - en billig elcykel har troligen ett batteri med lägre watt/amperetimmar dvs kort räckvidd. Alla elcyklar tar sig minst 4 mil, så fram och tillbaka kommer du oavsett men det man ska ta med i beräkningen här är batteriets livslängd. Pakethållarbatterier från exempelvis Bafang eller Crescent har en livslängd på ca 800 laddningscykler. En laddningscykel är från tomt till fullt och inte antalet laddningar. Har du gjort av med 25% batteri och laddar har du alltså gjort av med 25% av en laddningscykel. Kör du nästan fyra mil om dagen kommer du då på 800 arbetsdagar ha gjort slut på batteriet. Det ger dig ca 4-5 år med batteriet där det sista året kommer ha sjunkande kapacitet och därmed bränna fler laddcykler. Nytt batteri ligger mellan 4500-6500 kr beroende på märke.

Övrig kvalitet på cykeln - kablar, displayer osv är inte de bästa. Fuktproblem var vanligare förr men förekommer fortfarande bland budgetcyklar.

Tillgång på reservdelar - ju billigare cykel desto sämre tillgång. Se till att den cykel du köper har en service för eftermarknaden. Till exempel så kan man ofta inte få tag på batteri till Biltemas elcyklar så går det sönder efter två år är cykeln körd. Det har hänt mer än en gång.

Överlag skulle jag rekommendera att du tittar på en cykel med mittmotor och gärna elsystem från Bosch eller Shimano. Promovec och Yamaha är också okej.
Integrerat batteri är att föredra med tanke på att de är svåra att stjäla, men bra räckvidd finns även i pakethållarbatterier från dessa märken.

Själv gillar jag holländska Gazelle om vi ska prata cykelmärken. Holländarna är överlag duktiga på att göra elcyklar. Danska Winther och Svenska Ecoride gör också trevliga cyklar. En rimlig prisbild för en sådan cykel är 30-35 000 kr.
Wow! Tack för ett så ingående svar. Jag hade egentligen satt siktet på en Crescent Elina, men den har ju motorn fram. I cykelaffären jag var i idag rekommenderade de inte heller den i relation till vad jag önskar ha ut från den. Synd, för den är verkligen estetiskt tilltalande! Jag provcyklade en Elora (också jättefin) men den kändes inte helt 100 för mig.

Jag fick testa en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5000 som kändes väldigt trevlig. Mittmotor och elsystem från Shimano, om jag förstår det hela rätt?
 
Wow! Tack för ett så ingående svar. Jag hade egentligen satt siktet på en Crescent Elina, men den har ju motorn fram. I cykelaffären jag var i idag rekommenderade de inte heller den i relation till vad jag önskar ha ut från den. Synd, för den är verkligen estetiskt tilltalande! Jag provcyklade en Elora (också jättefin) men den kändes inte helt 100 för mig.

Jag fick testa en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5000 som kändes väldigt trevlig. Mittmotor och elsystem från Shimano, om jag förstår det hela rätt?
Det stämmer. Den har Shimanos Steps 5000 och det är ett bra elsystem för en pendlarcykel. Också mer driftsäker än både Elina och Elora. Jag hade valt Ecoride.
 
Jag är ju inte helt vettig, så jag såg till att kunna lösa ut en elcykel. 🙈 Från och med imorgon är jag officiellt en cykelpendlare mellan Malmö-Lund. :bump:

Kolla vad fin!
IMG_20240526_130631.webp
 
Vet inget om den efterfrågade cykelvägen, däremot är jag nöjd med min Crescent Elly, gillar att man har en lite mer aggressiv sittställning än på en mer traditionell tantcykel. Jag gillar att trampa på - fort ska det gå! Däremot saknar jag dämpning på framgafflarna så skulle jag ha köpt en cykel idag hade det blivit en Crescent Elda.

Jag valde bort integrerade batterier då jag vill kunna ta med det in i värmen på kontoret, men jag bort i Norra Norrland och vi har minusgrader typ jämt!
 
Vet inget om den efterfrågade cykelvägen, däremot är jag nöjd med min Crescent Elly, gillar att man har en lite mer aggressiv sittställning än på en mer traditionell tantcykel. Jag gillar att trampa på - fort ska det gå! Däremot saknar jag dämpning på framgafflarna så skulle jag ha köpt en cykel idag hade det blivit en Crescent Elda.

Jag valde bort integrerade batterier då jag vill kunna ta med det i värmen på kontoret, men jag bort i Norra Norrland och vi har minusgrader typ jämt!
 
Ja, Malmö - Lund är bra cykelväg som funkar fint året om!! Investera i lite bra kläder så är du redo för cykling hela vintern. Lyxigt är det till och med, jag är avundsjuk som "bara" har drygt fem km cykelväg till mitt jobb.
 
Nu har jag fått testa på cykelvägen med min nya cykel, och jag kan meddela att sträckan mellan Malmö och Lund var alldeles utmärkt! Vinden var ganska intensiv stundtals, men med en motor på cykeln så var det inga som helst problem. 😍 Jag hade verkligen inte velat vara utan motorn, för då hade jag legat i fosterställning vid vägkanten efter ett par kilometer. 😂
 
Nu har jag fått testa på cykelvägen med min nya cykel, och jag kan meddela att sträckan mellan Malmö och Lund var alldeles utmärkt! Vinden var ganska intensiv stundtals, men med en motor på cykeln så var det inga som helst problem. 😍 Jag hade verkligen inte velat vara utan motorn, för då hade jag legat i fosterställning vid vägkanten efter ett par kilometer. 😂

Vad roligt! Bra jobbat! 😃
 
Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en tusenlapp varje månad för att stå som en packad sill på en överfull buss. Jag jobbar på kontoret 3 dagar i veckan och hemifrån resterande jobbdagar.

Frågan jag har är hur cykelpendligen ser ut mellan Malmö och Lund? Jag har fått för mig att den ska vara ganska bra (men har aldrig testat själv p.g.a. cykel som aldrig fungerar som den ska och extremt dålig kondis). Det skulle för mig innebära en resa på strax under 2 mil enkel väg. Är det rimligt med hjälp av en elcykel?
Hur funkar det på vintern? Om man har bra med kläder och dubbdäck på cykeln, är det genomförbart även då?

Förr i tiden cyklade jag till dåvarande jobbet, men då bodde jag betydligt närmare och vägde ganska många kilo färre... Nu önskar jag en hälsosammare livsstil där jag inte behöver vara beroende av kollektivtrafiken. Att spendera ca 1 h cyklandes i friska luften känns mer värdefullt än att sitta på en buss för mig.

När vi ändå pratar elcyklar så undrar jag också vilka modeller av elcyklar ni har och om ni rekommenderar dem eller inte. 😁 Jag skulle kunna tänka mig att lägga max 20.000 kronor.

Min sambo cyklar året runt, 18 km enkel väg, på elcykel. Han har en Specialized Turbo Vado SL-någonting som han är jättenöjd med. Dubbdäck på vintern. Det man ska tänka på är att delar slits fort och att det krävs lite service och pyssel med cykeln. Han är jättenöjd med att slippa bussar, t-bana och pendeltåg med alla förseningar m.m samtidigt som vardagsmotionen görs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp