Cykelhjälm?

Det finns ju faktiskt ridhjälmar som ser ut som cykelhjälmar fast med svart sammet på...

Min pojkvän har en ridhjälm som ser precis ut som en cykelhjälm, men det ÄR faktiskt en ridhjälm! :D

Cykelhjälmar har kanske lite sämre stötupptagning i skalet?
Tycker även att de verkar ha sämre passform, men det kanske beror på att folk inte är så noga med att hjälmen sitter bra, bara den "är med"... :smirk:

Hmm... täcker inte en ridhjälm mera av huvudet? Har inte superkoll på cykelhjälmar (trots att jag borde, "yrkescyklist" som jag är :D), men cykelhjälmar sitter väl mera "uppe på huvudet" så att säga, och går inte ner lika långt på sidorna? Tycker inte att de borde skydda lika bra.

Min pappa vill nämligen rida med sin cykelhjälm och jag vill ha argument MOT detta. Vill inte att han ska rida runt på ridskolan med sin cykelhjälm :crazy:

Det finns ju olika krav på oika hjälmar, har för mig att det är hårdare krav på ridhjälmar än cykelhjälmar...

Jo, jag har också för mig att det är hårdare krav.
Hos oss får man bara rida med en godkänd ridhjälm, man får inte heller ha "haksak"...

Olika sorters hjälmar är utprovade för olika aktiviteter. Att ridhjälmen ser ut som den gör är för att motsvara kraven för vad som behövs då man ramlar av en häst. Men ramlar inte på samma sätt då man vurpar med cykeln. Hockeyhjälmen är utformad för hockey-olyckor osv.

Det enklaste argumentat är ju att en cykelhjälm inte är en godkänd ridhjälm, och på de flesta ridskolor är det krav på godkänd ridhjälm. :)

kan, kan man väl...
men frågan e ju hur smart d e...

en cyckelhjälm har inte samma passform som en ridhjälm. även d cyckel-hjälms-liknande ridhjälmarna ser annorlunda och sitter annorlunda än en vanlig cyckelhjälm...

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 118
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter en ny ridhjälm då den jag har nu har alldeles för dålig ventilation! Min upplevelse är att många...
Svar
3
· Visningar
485
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Blyger
·
Utrustning Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna...
Svar
18
· Visningar
893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar