cykelhjälm och rida

Badger

Trådstartare
Är det ok för en 2 åring att rida och åka ponny i cykelhjälm?

När vi varit på ponnyridning på 4h hittade jag ingen hjälm som var liten nog och jag skulle egentligen hellre vilja ha med hans cykelhjälm som passar (det var väldigt roligt så vi måste göra om det). Dessutom tänkte jag att han kunde få sitta lite på häst med mig framöver.:laugh: (inte ofta nog att alternavitet köpa miniridhjälm är aktuellt)

Sv: cykelhjälm och rida

Hittade det här i Råd&Rön:

"Den stora skillnaden är om du har hjälm eller inte på huvudet; du behöver inte nödvändigtvis ha exakt rätt hjälm om du vill prova på en ny sport."

Länken:

http://www.radron.se/Guider/Guide-Kop-ratt-hjalm/

Tydligen ställs det högre säkerhetskrav på en ridhjälm än på en cykelhjälm, men det är väl inte meningen att din 2-åring ska ut och "rejsa" än på ett tag?

svar till båda.

Då tror jag att jag kör på cykelhjälmen så långt, men när han får en ny hjälm (det är nog inte långt dit) så ska det vara en heltäckande cykelhjälm/småbarnshjälm (var man nu hittar sådana, inte cykelaffären vad jag sett. Nuvarande är iofs sådan som sitter ovanpå huvudet, men det är inte så mycket huvud att sitta ovanpå så den blir heltäckande, det måste vara bättre än en rejält för stor ridhjälm.).

Det är inget rejsande, men jag vet inte om det gör så stor skillnad, det är väl höjden som spelar roll eg? Det är skritt på ponny med mig hållandes i bredvid, eller 2 cm ifrån (annan leder). Alternativt skritt på häst framför mig med pappa nedanför. (vem vet om vi ägde en snäll shetland kanske vi skulle rejsa, men det gör vi inte så vi är mesiga. Han kanske bara bestämmer sig för att kliva av plötsligt eller ngt, fyllde 2 igår.)

Senast ändrad:

Hur litet huvud pratar vi? Min blivande 3 åring har en jofahjälm som passar henne.

Hockeyhjälm är annrs mer täckande än cykelhjälm *tips*

Finns ju nu även barnridhjälmar som täcker hela spannet av storlekar genom justeringsskruv, vilket ju gör att barnet kan ha den i många år. Så även om det inte blir så många tillfällen just nu så kan det ju vara värt att skaffa en sådan iom att de inte växer ur dem.

Jag hade nog köpt en jofaridhjälm. Den är godkänd för både cykling och ridning. Även om man går precis brevid så kan det ju hända saker som gör att barnet far av och att då ha en bra skyddande hjälm är guld värt. Jofahjälmen är ställbar så han lär kunna ha den i många år om han inte ramlar av i den förstås.

Mina syskonbarn rider typ en gång om året och det är när de besöker mig. I det fallet tycker jag att cykelhjälm är ok. Om barnet skulle rida mera regelbundet skulle jag nog rekommendera en ridhjälm istället. Det finns ju sådana som man kan ändra storleken på så att hjälmen kan växa med barnet under några år. En stallkompis har så till sin dotter.

Han har inte alls litet huvud för sin ålder, precis två, men tydligen litet för ponnyridning på 4H.

Det känns inte alls aktuellt att köpa ridhjälm till honom. De tidigaste småbarnsgrupperna på ridskola börjar inte förrän man är ca 3. Jag har ingen ponny.

Svar ngn annan, hockeyhjälm låter ju lite intressant, men inte åker de väl skridskor vid 2 års ålder. Det borde inte finnas i hans storlek. En sådan cykelhjälm som ngn länkade till ovan verkade perfekt och stadigare än hockeyhjälm. Den såg nästan ut som en ridhjälm.

Senast ändrad:

Mmm vi pratar nog någon gång varannan månad eller så. Jag har ingen ponny, har inte barnvakt med mig när jag åker och rider så jag lär inte ta med honom ofta. Jag vet inte om jag kommer att ha tid på helger för ridlekis mer än ngn enstaka gång i månaden när han är 3 (eller om det kommer att finnas ridlekis då).

Låter praktiskt men tyvärr inte. Släkten skulle tycka att jag var bra knäpp om jag lät honom ha ridhjälm när jag cyklade med honom.

Jag tror att TinyWiny menade en sån ställbar ridhjälm som i princip ser ut som vilken cykelhjälm som helst. Då är det väl inte konstigt att även ha den vid cykling? ;)
Mina kusinbarn kommer och rider hos mig kanske en gång om året (om ens det) och de som är för små för att ha min ridhjälm (ställbar) har haft sina väl anpassade cykelhjälmar. Då är det ändå bara fråga om att åka lite häst medan jag håller i hästen och jag tycker att det är betydligt bättre med en hjälm som passar barnet än att låta dem rida med en ridhjälm som är för stor.

ååååh gud så söt! vitblåsvart camo :)

Den är praktiskt taget redan såld :) (kanske för säkerhets (och mannens) skull ska testa att nuvarande cykelhjälm är för liten först, men om man anstränger sig lite så kan det säkert verka så i alla fall.)

(vi kör rosa blommor på vitt just nu för vi ville inte ha fula monster)

Haken är att den inte har grönt spänne (å andra sidan tycker jag det är läskigt med barn som leker med hjälm oavsett)

Ja visst är den fin :) Jag har sett den i rosa också men det kanske inte finns längre?
Kan man inte byta spänne? Det borde väl gå? Även om jag håller med dej om att barn inte ska leka med hjälm på så går det ju så fort med de små så säkerheten måste ju gå först i alla lägen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka