Cykelfråga till hurtbullar

Elina8

Trådstartare
Jag har inte cyklat på flera år, och innan dess cyklade jag oftast bara typ 500 meter, max 2 km (till och från bussen/skolan). Nu har jag fått ärva en cykel och funderar på om jag kanske kan cykla till stallet så småningom.
Jag har astma och har aldrig orkat springa/cykla och liknande, men i somras fick jag medicin för första gången och har lyckats komma upp i väldigt blygsam jogg. Lufsar fram i blandad gång och jogg 3-4 km på 30 min. Så jag är långt ifrån någon atlet :p
Till stallet är det ganska exakt 1 mil, hyfsat plan väg. Vad tror ni, är det mission impossible?
Hur långt "brukar" man orka cykla i lugnt tempo om man har värdelös kondis? Tänker att man kan gå en bit om det blir för jobbigt, men samtidigt vill jag ju gärna komma fram samma dag :o

Sv: Cykelfråga till hurtbullar

Jag har samma sträcka till stallet och har cyklat det, men det ska erkännas att det är tufft. Så nu ska jag skaffa mig en elcykel istället :) Det tar mig 35 min att cykla 9 km på den skånska slätten. Är alltså inte heller någon atlet :D

Jisses, det lät snabbt! Jag hade förväntat mig mer en timma typ. :p

Elcykel hade ju varit optimalt, men eftersom skatteåterbäringen inte precis var till min fördel i år (jäkla jobb som dragit fel skatt) så får jag helt enkelt ta bilen om jag inte orkar.

Har ju på nåt sätt lyckats få en sån där idyllisk bild av att susa fram i slow motion också med håret och klänningen fladdrande i vinden en härlig sommardag.
Men.... för det första kommer jag ju inte att ha nån vit sommarklänning när jag ska till stallet, och för det andra kommer jag ju inte att sväva fram så där obehindrat utan snarare flåsa och tjippa efter andan som en halvdöd fisk.
Får nog börja med att cykla typ till mina föräldrar första gången, (max 1km). :angel:

Jag har nyligen fått för mig att börja cykla till stan (ca 8-9 km, beroende vart man ska), och mitt enda tips är att vara förberedd. Se till att du har möjlighet till vatten (antingen med dig eller på destinationen) och börja inte cykla en dag med 15 m/s i byarna.

Det jag själv mest lidit av är backarna häromkring, så om du har möjlighet att cykla en plan väg, så ska det säkert gå bra. Jag är snarare motsatsen till atlet, och kunde cykla 9 km enkel väg på ca 35 min. Men att börja försiktigt är aldrig en dum idé. Och glöm inte stretcha när du kommer fram!

Jag kan inte jogga två kilometer ens (inte byggd för det) men cyklar utan problem tre mil så det där är inga problem. Tycker att det är lätt att få upp kondition när det gäller cykling, blir man trött kan man ju "vila" genom att cykla långsamt. ;)
Börja med att cykla en kortare sträcka och öka därefter. Otränad tar det kanske 30-50 minuter att cykla en mil. Största problemet i början är extremt ont i baken, men det går över. :p

Jag är absolut inte vältränad, men en mil på cykel är inget problem. Oftast blir det närmare två mil när jag beger mig ut på cykeltur. Dock har jag ju ingen astma eller liknande som gör det besvärligare för mig.. För mig tar en mil ungefär 40 minuter men då är det mestadels grusvägar här också, har man asfaltväg går det enklare och fortare. Medan jag sysslade med hästar hade jag en mil till stallet och cyklade ibland sommartid. Visst blir det ett ordentligt träningspass med både ridning och tur och returresa på cykel, men oftast hinner man ju "pausa" lite i stallet också och göra något som inte är fysiskt ansträngande. Så bara du vänjer dig vid cyklandet och börjar lite lugnare tror jag inte att det ska bli något problem att cykla till stallet :)

Vad duktiga alla är, man blir ju så grymt peppad!! :D

Jag har kollat ut en liten runda på 2 km här hemma, tänkte att den kan bli lagom testrunda (när jag klarat mig till och från mina föräldrar utan att bli blå).
Jag bor ju vid kusten, så det får definitivt bli en vindstilla dag. Minns när jag cyklade till bussen när Gudrun kom, hade brand nerförsbacke från huset men kom ingenstans trots att jag trampade. Trodde jag skulle dö! haha

Du kommer definitivt fram samma dag :). Mitt råd är att testa, helt enkelt! Jag har cyklat för mycket och på för bra cyklar för att veta vad som är normalt, men en mil tror jag ändå att alla med hyfsad kondis klarar (vilket du verkar ha om du rider och är ute och småjoggar).

Jag kan inte jogga ens 3km i sträck utan tusen promenadpauser. Cyklar ändå med lätthet över en mil och jag har INTE någon racingcykel utan en tung, vanlig damcykel med inte allt för många växlar.

Jag har nångång cyklat till och från jobbet (1,8 eller 1,6 mil enkelväg beroende på om man tar en genväg genom en skog) vägen hem är full av uppförsbackar och världens krokigaste väg typ! Går fint, förutom att man kanske är lite svettig efter alla uppförsbackar! Första gången jag cyklade hem så hade jag inte cyklat på x antal månader överhuvudtaget så nog går det :)

Det är väl bara att testa någon dag när du har gott om tid och en kompis på standby som kan plocka upp dig om något skiter sig? Se till att cykeln är fräsch, att hjulen inte är skeva och att däcken är pumpade så är det nog inga problem.

Själv skulle jag inte vilja vara beroende av att cykla till stallet om det var så långt, men man kan ju cykla när man har tid och vädret är fint.

Jag tror det är mission very possible. Ditt största problem lär bli att vänja in rumpan om du inte är van att cykla mer än max två kilometer, men i övrigt vågar jag lova att det inte är några problem. Som tidigare talare sagt ska du se till att cykeln är i bra skick och däcken välpumpade. Försök också att köra på lite lättare växlar och trampa lite fortare fort istället för tvärtom, det sparar på knäna. Har du hjärta och lungor för att jogga en halvtimme klarar du lätt att cykla en mil, du kommer bara behöva några gånger för att vänja in kroppen.

Som de andra sagt är det nog inga problem alls. Ta det lugnt i början (starta i tid och stressa inte). Du kommer märka ganska snart att kondisen blir betydligt bättre när du cyklat ett par gånger.

Min far fick astma som vuxen och fick till slut en bra medicin som hjälpte dock märker han att börjar det närma sig tidpunkten för medicinering så gör sig astman påmind vid hård ansträngning. Han tränar landsvägcykling (racer).

Tack för svar allihopa! Så fort den förbannade förkylningen har gett med sig ska jag dra med mig min mamma (som köpt ny cykel så jag får ärva hennes gamla) och testa en liten runda. Tänkte börja som med springningen, väldigt lugnt tempo med pauser och kör på så länge det känns bra.
Hade varit kul att kunna cykla till stallet i sommar när det är fint väder, mest för att utmana mig själv lite och för att jobba på konditionen. Men jag kommer troligtvis att ta bilen för det mesta även om jag skulle klara av sträckan.

Alltså var det plant och hyfsat vindstilla (eller medvind :love:) så tyckte jag att det var okej att cykla men för min del sög det hårt när det blåste mycket och var motvind. Mina 6 km kändes då som 400 mil och fan alltså vad jag brukade svära.

Jag brukade cykla till mitt förra stall ibland, var ca 1,2 mil och smyglutade uppåt ungefär halva vägen. När jag börjat hade jag inte cyklat alls på 5-6 år men det gick! Efter några gånger får man bättre flås och fina benmuskler ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ramona
·
Äldre Jag har insett att bensin är dyrt. Kör 1,5 mil fram och tillbaka till stallet varje dag, plus att jag nästan alltid kör bil till jobbet...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Isolfur
·
Kropp & Själ I morse när jag körde bil på väg mot Kusten, så mötte jag på tre olika platser efter landsvägen joggare och detta med joggande tycker...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 453
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?