Cv för tonåringens sommarjobb

Lena Furberg

Trådstartare
Tonåringen (18 till sommaren) ska söka sommarjobb. Inget jätteavancerat, ICA Maxi typ. Men behöver skriva ett cv. Det blir lite svårt då hen fortfarande går i skola och bara haft ett sommarjobb, tre veckor som ordnats av kommunen.

Hur avancerat bör ett cv vara för ett första riktigt sommarjobb?

CV: är ju bara en förteckning av det man gjort, så precis i början är det ju av naturliga skäl inte så innehållsrikt. Uppgifter om utbildningen (startår-pågående) och det tidigare sommarjobbet, + kontaktuppgifter räcker. Behöver inte lulla ut det. Däremot går det ju bra att slå ihop CV och personligt brev i samma dokument i det här fallet, typ PB på framsida och CV på baksida, om man vill känna att det är lite ”matigare” i formatet :)

CV: är ju bara en förteckning av det man gjort, så precis i början är det ju av naturliga skäl inte så innehållsrikt. Uppgifter om utbildningen (startår-pågående) och det tidigare sommarjobbet, + kontaktuppgifter räcker. Behöver inte lulla ut det. Däremot går det ju bra att slå ihop CV och personligt brev i samma dokument i det här fallet, typ PB på framsida och CV på baksida, om man vill känna att det är lite ”matigare” i formatet :)
Vad bra! Tack! Det kändes lite omöjligt att fylla upp flera sidor när man går andra året på gymnasiet och bara haft ett sommarjobb tidigare.

Om han har haft någon form av föreningsengagemang eller liknande kan han ju skriva med det. Sonen skrev tex att han var kamratstödjare och aktiv i elevkåren på sin gymnasieskola och att han var engagerad som tränare till yngre pojkar i sin idrottsklubb. Inget jobb förvisso men ändå en typ av merit.

Tonåringen (18 till sommaren) ska söka sommarjobb. Inget jätteavancerat, ICA Maxi typ. Men behöver skriva ett cv. Det blir lite svårt då hen fortfarande går i skola och bara haft ett sommarjobb, tre veckor som ordnats av kommunen.

Hur avancerat bör ett cv vara för ett första riktigt sommarjobb?
Inte så avancerat, men är det en fråga som man som förälder bör engagera sig i? Vi har en bra bit till den åldern för våra och jag har all förståelse för att det är svårt att "släppa taget" men en artonåring är vuxen tycker jag.
:)

Inte så avancerat, men är det en fråga som man som förälder bör engagera sig i? Vi har en bra bit till den åldern för våra och jag har all förståelse för att det är svårt att "släppa taget" men en artonåring är vuxen tycker jag.
Men det är väll perfekt att fråga på ett sånt här forum om man som förälder är nyfiken? Jag har sett i alla fall en användare som sitter och har rekryterad människor så hen kanske skulle tänkas svara i en sån här tråd.

Fast det är väl klart att man hjälper sin tonåring att skriva sitt allra första CV. Varför inte liksom? :confused: Jag hjälper min man med hans också, och har hjälpt min syster och hennes man. Vad är skillnaden?

Fast det är väl klart att man hjälper sin tonåring att skriva sitt allra första CV. Varför inte liksom? :confused: Jag hjälper min man med hans också, och har hjälpt min syster och hennes man. Vad är skillnaden?
Ja, jag har hjälpt min syster, min man och hans syster. Det är så vi med socialt kapital slår ut resten, för att vara krass. De flesta av mina yngre vänner har fått massor av praktisk hjälp av sina föräldrar i liknande sammanhang.

Därmed inte sagt att man tar över och skriver hela texten åt någon så att hen inte ens lär sig något. Men man kan ju titta på utkast, diskutera innehållet och hjälpas åt att förbättra det.

Jag har vänner och kollegor och professorer som läser igenom både CV och ansökningsmaterial till det jag söker. Det är väl bra att man lär sig tidigt att få tips från personer runtomkring en? De skriver definitivt inte materialet, men ser grejer som jag missat och ger tips på förbättringar man kanske inte tänkt på själv. Jag gör liknande till folk.

Det var längesedan jag sökte något utan att någon tog en titt på materialet innan (man kan ju bli nekad att komma till intervju stadie för att man missat något grammatiskt som man inte såg själv t.ex.).

Som sagt är det ju naturligt att CVt inte är så välfyllt från början. Då kan man stötta upp med referenser, gärna skriftligt från tidigare arbetsplats (eller en styrelsemedlem om man varit ideellt engagerad) som man kan skicka tillsammans med CVt.

Exakt. Jag har haft bollblank för mitt CV i vuxen ålder, av folk som mer eller mindre är proffs på det (kompisar som bla jobbar som rekryterare och inom layout). Jag har också hjälpt andra att se över deras CV, det är alltid bra om någon annan kollar igenom det.

Jag skulle då aldrig klara att skriva ett CV eller PB själv, jag är 21.
Sambon fick hjälp av min mor att skriva båda, han är 25. Visserligen från England och behöver mer stöd men jag är säker att han frågat sin mor om det handlade om ett jobb i England.

Vilken löjlig kommentar från dig.

Håller med om att lägga till eventuella ideella erfarenheter, det borde ju vara väldigt meriterande för en 17-18-åring!
Och om hen har något fritidsintresse som ger eller visar på något en arbetsgivare kan vara intresserad av (typ tar ansvar, jobbar bra i grupp, är en bra ledare, är organiserad etc etc) så skulle jag absolut ta upp det i personliga brevet, men inte skriva med det i cvt.

Hon är 17..... Inte för att det spelar nån roll.

Jag förstår hur du menar men nu skrev hon cv:t själv sedan vi pratat om hur det bör läggas upp etc. Min brittiske man är förvånad över att det inte är nåt man lär ut i skolorna här, han fick lära sig det när han gick i skolan. Det är ju en värdefull konst att kunna. Även om man givetvis numera kan googla fram info.

Hon är 17..... Inte för att det spelar nån roll.

Jag förstår hur du menar men nu skrev hon cv:t själv sedan vi pratat om hur det bör läggas upp etc. Min brittiske man är förvånad över att det inte är nåt man lär ut i skolorna här, han fick lära sig det när han gick i skolan. Det är ju en värdefull konst att kunna. Även om man givetvis numera kan googla fram info.

Jag fick lära mig det i skolan! Flera gånger till och med. I mellanstadiet fick vi skriva "cv" efter vår första praodag, inklusive att be om skriftlig referens från där vi praoade. I högstadiet var det lite mer strukturerat och efter en mall, och i gymnasiet fick vi skriva riktigt cv + pb och gå på "anställningsintervju" med lärare. Helt som på riktigt. Tyckte det var väldigt bra att få repetera flera gånger och träna :up:

Det finns ingen manual eller några "bör" för hur man bäst lotsar sitt barn på vägen mot ett självständigt vuxenliv. Jag hjälper mina tonåringar med sånt jag har erfarenhet av och de hjälper mig med sånt de kan bättre än jag. Prestige och måsten i relation till andra människor är trist.

@Lena Furberg
När min tonåring sökte sitt första jobb som femtonåring skrev hon ett personligt brev (enligt mall som vi letade upp på nätet) samt använde prao-platser och föreningsengagemang i sitt cv. Hon hade också klippt gräs en sommar hos en familj i närheten och det använde hon också som referens. Vi gick också igenom hur hon skulle göra rent praktiskt. Hon gick till caféet som det var frågan om, frågade efter ägaren och lämnade över brevet och sedan ringde hon upp efter några dagar för att höra om ägaren haft tid att läsa.

Jag tänker att den personliga delen är viktigast i en sådan ansökan, för meriter har de ju inte mkt av i regel. Så jag hade lagt fokus på den. Typ varför ska de ge just henne jobbet/varför vill hon ha just det jobbet.
Jag tror på det personliga jag :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka