Cushingstest - hur lång tid tar svaret?

T

tussa

Ja, precis som rubriken säger: Hur lång tid måste man vänta på provsvaret av ett cushingtest? Veterinärerna var här och tog blodprov onsdag och torsdag för 1,5 vecka sedan. Jag väntar otåligt. Ni som har varit med om detta, hur länge fick ni vänta på besked?

Sv: Cushingstest - hur lång tid tar svaret?

Om det är ett Dexametason screeningtest som skickas till SLU klinisk kemi brukar man ha svaret på 1-2 dygn. Jag fick svaret dagen efter provet skickades på fax.

oj då! Vet sa att de får svaret samtidigt som jag, så det är väl ingen idé att ringa o tjata tyvärr. Jag vet inte vart de skickade proverna. Får vänta lite till o se.

Jag fick svar genast när min häst kom in genom dörren på Strömsholm..

Hon hade vissligen alla symtom på Cushing syndrom.

t87239_1202226411.jpg
t21229_1202226447.jpg
t90231_1202231687.jpg
t34833_1202231783.jpg
+ Fång..

Vi tog även blodprov för att för att kolla värdena. Fick svar nästa gång jag kom dit visserligen.
Hon hade det högsta värdet dem någonsin sätt på en häst.
Vanliga Cushing hästar ligger runt 50. Hon lågg på 800 i värde på cushing..

Nu för att hon ska fortsätta få leva får hon Parkotil, kostar runt 3000:- för 100 tabletter..
Detta ska hon ha resten av sitt liv.

/ R

Senast ändrad:

Cushings symdrom kan uppstå när kroppen under en längre tid utsätts för en förhöjd produktion av kortilsol från binjurarna. Hos hund (jag kan inte vad som händer med häst) leder det till att hunden blir bukig, får tunn päls och mörkpigmenterad hud. Ökad törst och trötthet, tappar muskler. Drabbar medelålders och äldre hundar. Orsaken är i de flesta fall en ökad insöndring av ACTH från hypofysen. Cushing kan även orsakas av medicinering med kortison. Hunden kan behandlas med ett cellgift.

vad är cushing? de låter verkligen HEMSKT!!

Cushing syndrom är en ovanligsjukdom som oftast drabbar äldre hästar från 18 år och uppåt, men det kan även drabba yngre hästar i ovanliga fall.
Min häst har haft Cushing syndrom redan innan jag köpte henne december -06 då hon hade päls som hon ej släppte.. (Hon var 19 år är nu 21 år.) Men utvecklade alla andra symtom under sommaren, vätskefyllda bulor övanför ögonen, bukmage, tjurnacke och så fick hon två fånganfall på raken.

Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.

Fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom

/R

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 860
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka