Cushings syndrom

skjona

Trådstartare
Skulle vilja veta allt ni vet om cushing,har googlat men jag måste veta mera!
Vår ena ponny har troligen fått det och jag är så fruktansvärt ledsen och bekymrad över honom!
Går inte att testa i detta aktiva skede av fång eller vad det är han har åkt på nu säger vetrinären,måste vänta till han blir bra-om han nu blir det.
Har fått hovbölder upprepade gånger och nu vet de inte om han har fång eller hovbölder eller tryck eller vad det är.
Kan knappt gå i alla fall och har en vecka gått på Meta cam utan förbättring-tvärtom.Omskodd på klinik med special skor utan förbättring.Röntgen visar ingen rotation däremot sulsänkning.Nu går han på Fenylbutazon och verkar lite smärtlindrad i alla fall.
Har i över ett år stått på kolhydratreducerd kost,inget kraftfoder,inget betfor,ingen stärkelse.Enbart grövre hösilag med lågt energiinnehåll och högre protein.Har gett olja som energikälla istället.
Har tillfört Microbalans för att stabilisera tarmfloran,gett en näve luzern att blanda mineralerna i bara.Han är inte tjock utan i lagom hull och har blivit riden i de perioder han varit fräsch.

Sv: Cushings syndrom

Min kusins häst skall till trappalanda inom kort pga samma sak. Han har fått hovbensrotation o går även han på smärtstillande nu med specialskor. Han har troligtvis gått med de lättare symptomen i flera år utan att det märkts. Men nu är det för sent för hans skull... Hästens välmående får ju gå före våra känslor.

Jag har själv en överviktig(grov) häst och har så länge jag haft honom haft sjukdomen i bakhuvudet även om jag inte visste om det här med att hovarna drabbas så illa! Min häst är lite sen med pälsfällning nämnligen så jag har allt varit orolig. Men pälsen blir väl lite krullig oxå va? Inte bara sen att fällas?

Det stämmer det där med pälsen. Jag har sett en islandshäst med cushing och hon såg ut som en highland cattle ungefär. Grymt lång päls och alldeles lockig. Hon blev ganska gammal, men hon dog av en annan orsak.

Shettisen som gick ihop med mina hästar några år hade förmodligen också cushing. Han hade nästan konstant fångkänning hela somrarna. Lockig päls och fällde aldrig klart. Han blev 21 år. Tyvärr visste nog ägaren inte att han led av cushings. Hon trodde det endast var fång.

Till TS: prata med din veterinär, det finns medicin som dämpar sjukdomen och hästen kan leva ett ganska normalt liv. Det är nog fångtendenserna som är värst.

Hoppas det löser sig för dig.

Hakar på tråden,hade ut vet till vår shettis i dag pga fång,det började i okt,fick beh och var på klinik för röntgen.Hon har 4 graders rotation i v fram och 1 grad i höger.Har varit "skaplig" fram tills i förrgårkväll,kunde då helt plötsligt inte gå.Ska nu få butta i en v,vet inte vad som händer sen,vetkontakt nu på torsdag igen.Han nämnde just cushings syndrom,men jag är inte så påläst på det.Hoppas din häst piggar på sig.

Sussie

Men pälsen blir väl lite krullig oxå va? Inte bara sen att fällas?

Min ponnys päls var inte krullig. Bara lång och tjock.

Jag har en lång gammal tråd om min ponny som hade Cushing. Borde gå att hitta med sökfunktionen. Annars kan jag leta reda på den.

Min kusins häst skall till trappalanda inom kort pga samma sak. Han har fått hovbensrotation o går även han på smärtstillande nu med specialskor. Han har troligtvis gått med de lättare symptomen i flera år utan att det märkts. Men nu är det för sent för hans skull... Hästens välmående får ju gå före våra känslor.

Jag har själv en överviktig(grov) häst och har så länge jag haft honom haft sjukdomen i bakhuvudet även om jag inte visste om det här med att hovarna drabbas så illa! Min häst är lite sen med pälsfällning nämnligen så jag har allt varit orolig. Men pälsen blir väl lite krullig oxå va? Inte bara sen att fällas?

Nej, den behöver inte bli lockig. Bara lång och fälls inte av när den ska. De kan få fettansamlingar också, runt skapet, i nacken, samt även över ögonen tror jag.

Samt rinnande ögon, eller andra symtom från ögonen.

Min förra häst som jag avlivade 5 september 2008 hade cushings syndrom..

Hon hade bulor ovanför ögonen, tjurnacke, lång päls som inte släppte, bukig, hovbölder, fång med 7-8mm rotering

Hon stod i boxvila i 1 månad. Fick Fenylbutazon och började medicineras med Pergolida.
Friskförklarades från sin hovbensrotering 30 April 2008. Hade pyttipytt rotering i högerfram kunde vara halt upp till ett år.

Men sista veckan innan jag tog bort henne så var hon halt pga hovbölder och hon hade ont i höger fram.

Hade hon fått sin diagnos och medicin i tidigare skede hade hon levt idag!
5 veterinärer såg inte detta och därför fel diagnoserade dem henne medans på klinik han vi inte in innanför dörren innan vi fick diagnos.

När man gör prov för Cushings syndrom är ett vanligt blodprov.

De symptomen du beskriver stämmer precis med den lille shettisen jag skrev om. Särskilt bulorna över ögonen och den långa pälsen. Han var också väldigt bukig men samtidigt gick han inte upp i hull. Han hade en väl uträknad foderstat men hade lite svårt att få i sig allt han fick. Det berodde visserligen på en dålig tandstatus också, (tidigare ägare hade inte skött hans tänder) men trots lucerngröt som han älskade gick han inte upp i vikt.

Finns det någon chans att en ponny kan leva vidare och fortsätta sin karriär som tävlingshäst med cushings om man sköter det?
Hur sköter man det,med medecinering eller med speciell foderstat?
(Kör redan med stärkelse/kolhydratreducerad kost)
Går medecinerna på försäkringen?

man får väl inte tävla en medicinerad häst?! :crazy:

dom kan leva länga med rätt foder, hovvård och ev medicinering.

Men vad innebär "rätt" foder ? Vad ska uteslutas eller läggas till?Redan nu kör jag som sagt på stärkelse och kolhydratreducerad kost +Microbalans för en bra tarmflora.Det finns en teori om att dessa hästar ska ha extra mycket mineraler,speciellt kalcium,stämmer det tror ni?
Hovvård gör man ju alltid,på vilket sätt ska det förändras?Nu går han fångskodd (bakoframvända skor)och skos om var fjortonde dag.Vad tror ni om det?
Vilken slags medecinering handlar det om?Livstid eller för en begränsad tid?
Vad gäller tävlandet ligger det givetvis nere nu,skulle aldrig drömma om att tävla en häst som har ont......Men frågan är ju om han kommer att bli bra nog för att kunna ta upp tävlandet igen.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som står under behandling på Atg klinik,men ingen bättring syns. Verkar som om vetrinärerna inte vet vart felet ligger och...
Svar
15
· Visningar
4 508
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka