Cushings syndrom????

Sv: Cushings syndrom????

Kan hästar få cushing? Min mamma är opererad för cushing och hennes symptom var: Lätt att få blåmärken, samlar på sig fett snabbt (oavsett diet/matintag), för högt kortisolvärde, trötthet, diarréer och allmänt dåligt allmäntillstånd. Hon hade även så kallad tjurnacke och var alltid högröd i ansiktet, mycket acne.

Jag antar att man kan ta kortisolprover/hormonprover på hästen för att utesluta/ta reda på om den har cushing eller inte. Oftast beror ju cushingen på en för hög nivå av kortisol i kroppen, oftast beroende på en tumör som producerar detta.

Om det är cushing och de hittar tumören brukar de ju bara operera bort den och sedan brukar personen i fråga bli bra, kanske behöver de lite tillskott i form av medicin med kortisol bara.

Usch, stackars dej. Det är såå jobbigt med den där ovissheten. Med att ha läst igenom diverse trådar lite snabbt hade jag nog också gissat på cushing tyvärr.. Hur gammal är din häst och har du någon bild så man kan få se henne i nuvarande (sjukt) skick?

*tröstkramar*

Ja, hästar kan få cushing och allt det andra du säger stämmer bra. Men om det alltid är så lätt att få bort tumören hos hästar är jag skeptiskt till. Mig veterligen sitter den ibland (oftast?!?) i hypofysen och det verkar ju inte så simpelt.
Diagnosen cushing på häst är kanske inte det man vill ha..

Hon är född -93 alltså 14 år.

Kan inte lägga in bilder för datorn har gått sönder (använder laptoppen nu)

Tack för kramen, den behövs.

Jag känner mej precis tom just nu, klarar inte ens av att gå ut i stallet:(

Min dotters häst´s gnäggande efter min älskling skär i mig, och jag bara gråter:cry:

Ja, jag förstår att det är hemskt.. verkligen.. Men samtidigt ska man ju kanske inte hoppas på FÖR mycket.. Det bästa är nog att försöka vara ganska likgiltig och inte tänka så mycket.. För det första är det i sort sett onödigt och för det andra känner man sig för jävlig när man försöker komma undan genom att göra så :(

Vad ar det for sjukdom? Varfor star den pa Skara och inte HLB djursjukhus. Dom ar ju mycket battre dar.

Jag har ca 7 mil till Skara. Jag skulle aldrig åka dit. Då skulle jag välja en annan klinik. Jag tycker dom är kass där. Jag har aldrig varit nöjd med dom.
Undea om inte Ludde menar Helsingborg.?

Vet inte säkert om jag förstår hur du menar?

Jag har varit ute i stallet nu, det känns bättre...

Dotterns stackars häst är det ju faktiskt mer synd om, hans kompis försvann ju bara:(

Jag vet ju iallafall var hon är och varför...

Jag känner ju att vi står nära slutet tyvärr:cry:

Så jag hoppas inte att de ska utföra under, men jag vill veta vad felet är så att jag kan fatta ett riktigt beslut med hennes bästa framför ögonen.

Har bestämt mig för att gråta när jag vill och därimellan hitta på andra saker som kan skingra tankarna.

Önskar verkligen att du snart får veta.. Som sagt, ovissheten är värst!

Lycka till med allting och skriv så snart du vet mer!

Angående klinik har jag inte heller hört så många positiva åsikter ang. Skara, men har dock aldrig själv haft häst där så jag törs inget säga...

Vet inte säkert om jag förstår hur du menar?

Jag har varit ute i stallet nu, det känns bättre...

Dotterns stackars häst är det ju faktiskt mer synd om, hans kompis försvann ju bara:(

Jag vet ju iallafall var hon är och varför...

Jag känner ju att vi står nära slutet tyvärr:cry:

Så jag hoppas inte att de ska utföra under, men jag vill veta vad felet är så att jag kan fatta ett riktigt beslut med hennes bästa framför ögonen.

Har bestämt mig för att gråta när jag vill och därimellan hitta på andra saker som kan skingra tankarna.

Ge inte upp!!!!
Det finns medicin att ge hästar med Cushing och om dom svarar bra på den så lever dom ett bra liv, förhoppningsvis länge.
Visserligen är medicinen dyr men det är det värt!

Jag har fått jättebra hjälp i Skara!

Hoppas det reder sig och attdu får visshet då kommer det att kännas bättre!

Många kramar!!!

Tröstkramar på dig, vi är många som förstår hur du har det! Men du, det löser sig. Även om det känns som att världen faller i bitar just nu, så kommer allt att ordna sig till det bästa till slut. Du kommer göra det bästa för dig och din häst, ta dagen som den kommer, tänk inte så mycket.

Allt kommer bli bra. Jag lovar dig.

Kl
Har pratat med vet nu.

Hon har hovbens sänkning i bägge fram.

Hon har ingen infektion i kroppen, men var svullen i halsen:confused:

De ska ta cushing test idag, spruta med kortison och ta nästa test i morgon.

De ska göra ridprov i eftermiddag.

Får förhoppningsvis hämta henne imorgon:love:

Sen är det bara att vänta på alla provsvar...

Tack alla för kramar och stöttning:love: ni är underbara!

Tack för uppdatering!

Skönt att de börjar hitta felen nu!

Tycker tyvärr dock att det fortfarande tyder på cushing, men vi får se vad resultaten säger...

Ger er lyckosparkar i massor!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 179
Senast: Jadzia
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Vi ska testa vår gamla ponny om den eventuellt har PPID, Cushings. Är där några här inne som har äldre hästar som har detta och som...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 778
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka