Cushings syndrom?

T

Thora

Hur märker man att hästen har cushings syndrom? Har hört talas om att pälsen kan blir lockig och att den inte fäller normalt. Hur behandlar man det i så fall? Kan valackar drabbas? Har hört att det är mest ston.
Misstänker nämligen att den lille shettisen hemma har detta. ( OBS han är inte min )
Visserligen är det en valack, 22 år, men han blir grymt lockig när det regnar, och han fäller dåligt. Han lider av fång och har en-två anfall/sommar. Hullet är mycket under normalt, ökar inte vikt trots i stort sett fri tillgång på hö + proteintillskott och lucernhack. Vill inte äta så mycket som han får. Finns det gräs ratar han allt hö. Gnager på det lilla han får i sig av gräset. Vet. tycker att han har bra hull för en fångponny. Tänderna kollas varje år och de är inte de bästa tyvärr. Hans tänder sköttes inte i yngre år, innan han kom till oss.

Sv: Cushings syndrom?

min vännina hade ett shettis sto som hade cushings, och även fång. hon va inte lockig men väldigt långhårig och hon svettades ofta och onormalt, det va den jobbigaste biten. hon togs bort (17 år gammal)pga. att hon fick ett fånganfall och hade svår kvickdrag (denna vintern va inte snäll, trots lösdrift och hösilage).

min egen gamla (36 år) fick sin diagnos i början av året när vi va inne på kliniken och fixade tänderna. hon är oxå jättelånghårig och har extemt tjock päls. hon är även lockig, blir hon blöt så liknar hon en oklippt pudel. men det är dom enda "symtom" hon har, aldrig haft fång eller svettningar. har även mkt. bra hull.

det finns en medicin att ge, men den är väldigt dyr. minns jag inte tokigt nu så va det runt 700 kr/mån. för beh. och den skulle dom ha jämt.

Jag kan inte tänka mig att ägaren lägger ner några pengar på den här lille. Han ska eventuellt avlivas i år, beroende på om hans hälsa förövrigt går neråt. Han har under några år andats väldigt konstigt. Flåsar för minsta ansträngning och blír lätt svettig om han blir upprörd. Han arbetar inte något och har inte gjort det de sista 5 åren. En och annan promenad med vagnen om det är fint väder och lusten infinner sig.:crazy:
Det låter som om det skulle vara cushings, efter det jag läst mig till här på buke. Ska diskutera det med ägaren så får jag se vad som händer.
Vad är cushings egentligen? Har sökt på nätet, och fick bara fram att det var en njursjukdom hos människor om fattade saken rätt.

jag vet väldigt lite jag med, men veterinären pratade något om hormoner och jag har hittat annan info. här om att det kan bero på tumör i hypofysen eller något i den stilen :crazy:

min lilla har troligen haft det i flera år och det ända som märks är just den lockiga, långa och tjocka pälsen samt problem i pälsfällningen. hon är inte medicinerad, det va inte min vänninas ponny heller.

att ponnyn andas tungt och lätt blir ansträngd kan ju beropå tex. kvickdrag.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 663
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 865
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Phadrah
·
R
Hästvård Har haft min 26-åriga islandsvalack i nästan 14 år. Förutom att han har bronkit som man inte märker mer än att han kan hosta till i...
2
Svar
27
· Visningar
7 106
Senast: Raggsocksponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka