Har han cushing syndrom?

Sv: Har han cushing syndrom?

Svar ja på Båda frågor !!
Vet sa att Chusing är vanligare än vad man tror på Hästar över 15 år
HfH

KL*

Tänkte lite på det där med lockig päls. Hur ser det ut, är det hela hästen eller bara på speciella ställen?

Blev lite nojig nu fast jag inte direkt känner igen symtomen, men ibland känns det ju som att man känner igen symtom på alla sjukdomar :)

Mitt kallblod fick lockig ( vågig ) päls på ryggen när vinterpälsen kom.

Hela hästen i de klassiska fallen. Går inte att missa så att säga.

Gör en bildsök på google på cushings horse så hittar du massa bilder.

Dock, enligt det jag läst är PPID det enda man vet kan ge hirsutism (den där pälsen). Samtidigt har jag haft en ponny som alltid hade lockig vinterpäls, men inte cushings så jag vet inte jag.

Lång päls lockar sig ju även lättare av väta etc, t ex just på ryggen, men är rak när den är torr och ren.

Men som sagt, googla enl ovan hittar du massa bilder på cushingslockiga hästar (de får ju MER päls än normalt med)

Ok, nu såg jag.

Min har bara vågor runt ryggraden och då oftast vid fuktigt väder.
Tack för svaret!

Det får nog alla med tillräckligt lång/tjock päls tror jag, vågorna vid fuktigt väder, så de behöver du inte alls oroa dig för =)

KL

Kan man ha Cushing/PPID utan karakteristiska symptom som fettansamlingar m.m.?

Tänker på kedjan av störd dopaminfunktion som leder till för hög kortisol/kortison vilket leder till vätskeansamlingar m.m. Den för höga halten av kortison leder väl i sin tur till fånganfall (som inte går/svåra att häva utan medicinering mot PPID).

Ett annat karakteristika är väl den störda ämnesomsättning som blir låg vilket även den leder till fetma?

Jag har medvetet förenklat glukoskortikoider m.m. så det skall vara lätt att förstå:-).

Är det någon som har eller stött på en mager häst med diagnos PPID?

undrar devere

En klassisk cushingshäst är ju en äldre, mage häst med den där lockiga, långa pälsen. Så ja.

Uppdatering. Han har inte svarat på buttabehandlingen när det gäller fånget. I samråd med veterinären ska vi nu göra ett försök med Finadyn. Ikväll har jag äntligen fått hem licenspreparatet Parkotil (Pergolid) mot Cusching. Frågan är om jag kan ge det samtidigt som han medicineras med Finadyne? Vill ju helst börja nu på en gång då det är ont om tid. Veterinären når jag inte förrän imorgon.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 242
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar