Cushing syndrom

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Jag undrar om det är någon mer som har en häst med cushing syndrom som klarat sig, eftersom det är en tuff sjukdom och det är inte alla som vill ta sig egenom den.

"En del hästar lägger sig på ryggen och benen i vädret och inte vill leva längre" Sa Mikael Westberg från strömsholm vid sista återbesöket på Strömsholm, som var förvånad att hon är så stark och ändå har ett väldigt bra självförtroende trots hon var så illa sjuk.

Min dam på 21 år, har en ganska taskig bakgrund endel kanske har läst om henne i "Ridsport" nummer 8 som gavs ut 26 april-08 artikeln "Kvinnan som hyrde Symfoni fälld för djurplågeri" som sedans såldes vidare December 2006 till en tjej (mig) i Eskilstuna.

Hon blev som sagt vanvårdad -06 kom till mig December -06 hon fungerade fint tills oktober -07 då hon fick fång fram första gången den 9 Oktober -07 och sedan återfall 16 November -07 trots butta..

Sundbyholm och röntgade hovarna 10 December -07 då han gubben på Sundbyholm ville avliva på engång då hennes hovben roterat 7-8mm, men det vägrade vi. Åkte hem igen och ringde då istället Strömsholms hästklinik fick tid 16 december -07 där hon fick diagnosen cushing syndrom innan hon änns hann komma in egenom dörren till hovslageriet på Strömsholm.
(Vi hade haft ut 7 olika veterinärer tidigare och inte en av dem hade sett att hon hade cushing syndrom, hon hade precis alla tecken på att ha cushing.. Och dem på kliniken såg det på engång.)

Hon hade det högsta värdet som setts på cushing syndrom hos häst, vanliga hästar som får cushing syndrom ligger runt 100-200 men hon hade 850 i värde för cushing syndrom.

Efter flera återbesök och medicinering mot cushing syndrom är hon frisk förklarad april-08 med vänster fram är helt återställd och höger fram har en liten, alltså jätte liten rotation kvar men den kommer troligen aldrig räta upp sig och hon kommer ömma upp till ett år men fungera att rida som "promenad häst" vilket jag hade henne som innan hon vart sjuk.

Lite bilder på henne.
http://www.pixbox.se/pic_show_id21941988.html

Min fråga är till er som har lyckats kämpat sig egenom cushing syndrom,
  • Blev dem återställda helt?
  • Hur fungerar dem idag?
  • Hade eran något fång anfall?
  • Upptäckte ni cushing i tid?
  • Var det någon tid ni hade lust att ge upp under resans gång?

Senast ändrad:
Sv: Cushing syndrom

Va är de för problem ??? Har aldrig hört detta :crazy:

RebeccaSymfoni;10948610Min fråga är till er som har lyckats kämpat sig egenom cushing syndrom skrev:
[*] Blev de återställda helt?
[*]Hur fungerar de idag?
[*] Hade eran något fång anfall?
[*] Upptäckte ni cushing i tid?
[*]Var det någon tid ni hade lust att ge upp under resans gång?[/LIST]

Min då 31-åriga "gammeltant" diagnosticerades med cushings (också på Stömsholm) förra sommaren. Hon hade ACTH 134 om jag minns rätt. Efter några månaders medicinering med först Permax och sedan Parkotil (när Permax slutade tillverkas) togs ett nytt prov, denna gång på Ultuna eftersom det är betydligt närmare för oss. Då var ACTH nere i 15 tror jag. Långt under "nedre gränsen" i alla fall. Hon har mått prima hela vintern, men nu under sommaren har jag fått öka till 1½ tablett/dag eftersom hon mått lite sämre igen (cushings är ju "säsongsberoende" och detta är den värsta tiden).

Min dam har aldrig i hela sitt nu 32-åriga liv haft fång, vilket jag är oändligt tacksam över! Hos henne satte sig sjukdomen inte i hovarna utan främst i ögonen, vilket i och för sig inte heller är så kul. Det var när hon "gjorde illa ögonen" flera gånger varje sommar som vi började fundera på om det inte kunde vara något som kom inifrån, och så var det.

Man kan väl säga att vi upptäckte sjukdomen i tid, eftersom hon faktiskt lever än ... Men med facit i hand så förstår jag ju att hon varit sjuk ett tag, och det är inte så kul att veta. Men jag är i alla fall glad att hon mår bra NU och att vi fått reda på vad alla ögonsåren berodde på så att hon slipper ha ont! Dessutom har hon nu tunnare och mjukare päls, och den kliar inte som den gjorde tidigare. Det är också skönt att se!

Jag har aldrig velat ge upp egentligen, men det beror också mycket på att min lilla "tant" är en riktig liten fighter. Hon VILL leva. Hon har även överlevt 3 ormbett på 5 år (vid 27, 31 och 32 års ålder). Men jag har aldrig sett det som vissa säger "h*n har gett upp, det finns ingen livsgnista längre". Som sagt, hon VILL leva. Så nu har jag döpt om henne från Stålmormor till Diamant-tanten. :love: Hon är visserligen "bara" pensionär numera, men mår bra med medicinering och verkar trivas med sitt liv, och jag är så tacksam att jag får ge henne en lycklig ålderdom! :love:

Kan cushing vara medfött? Min ponny har alltid varit överviktig. Som unghäst hade hon ständigt diaree.
Från att ha varit en pigg och alert ponny till att åldrats och blivit seg ponny att rida. Det är inte kul. "Åldrandet" kom när hon fick sitt föl för nio år sen. Jag har haft henne på djursjukhus för utredning utan resultat. Ville att vet skulle ta ett Cushing test för två år sedan men vet tyckte inte hon hade symtomen.
Har märkt sista tiden att hon går väldigt lågt med huvudet. Är det ytterligare ett tecken?
Eftersom plånboken inte är för fet så vill jag ju inte ta ut vet i onödan.

Va är de för problem ??? Har aldrig hört detta :crazy:

Cushing syndrom är en godartad canser som sitter på binjuren som styr kortisonen och insulinhalten i hästens kropp. Människor kan även få cushing.

Denna canser stör kortison och insulinet vilket kan resultera som i mitt hjärtas fall med fång.

Cushing syndrom är som sagt en godartad canser och går att medicinera.

Tecken på cushing är bl a; Tjurnacke, bukmage, vätskefyllda bulor övanför ögonen, extrem päls, mycket hänging, dricker mycket, kissar mycket mer än "vanliga" hästar, fång, mer kliande päls.

Det är dem tecken jag känner igen på min häst.

Hur lång är behandlingen? Går det att rida dom under behandlingen?

Min då 31-åriga "gammeltant" diagnosticerades med cushings (också på Stömsholm) förra sommaren. Hon hade ACTH 134 om jag minns rätt. Efter några månaders medicinering med först Permax och sedan Parkotil (när Permax slutade tillverkas) togs ett nytt prov, denna gång på Ultuna eftersom det är betydligt närmare för oss. Då var ACTH nere i 15 tror jag. Långt under "nedre gränsen" i alla fall. Hon har mått prima hela vintern, men nu under sommaren har jag fått öka till 1½ tablett/dag eftersom hon mått lite sämre igen (cushings är ju "säsongsberoende" och detta är den värsta tiden).

Min dam har aldrig i hela sitt nu 32-åriga liv haft fång, vilket jag är oändligt tacksam över! Hos henne satte sig sjukdomen inte i hovarna utan främst i ögonen, vilket i och för sig inte heller är så kul. Det var när hon "gjorde illa ögonen" flera gånger varje sommar som vi började fundera på om det inte kunde vara något som kom inifrån, och så var det.

Man kan väl säga att vi upptäckte sjukdomen i tid, eftersom hon faktiskt lever än ... Men med facit i hand så förstår jag ju att hon varit sjuk ett tag, och det är inte så kul att veta. Men jag är i alla fall glad att hon mår bra NU och att vi fått reda på vad alla ögonsåren berodde på så att hon slipper ha ont! Dessutom har hon nu tunnare och mjukare päls, och den kliar inte som den gjorde tidigare. Det är också skönt att se!

Jag har aldrig velat ge upp egentligen, men det beror också mycket på att min lilla "tant" är en riktig liten fighter. Hon VILL leva. Hon har även överlevt 3 ormbett på 5 år (vid 27, 31 och 32 års ålder). Men jag har aldrig sett det som vissa säger "h*n har gett upp, det finns ingen livsgnista längre". Som sagt, hon VILL leva. Så nu har jag döpt om henne från Stålmormor till Diamant-tanten. :love: Hon är visserligen "bara" pensionär numera, men mår bra med medicinering och verkar trivas med sitt liv, och jag är så tacksam att jag får ge henne en lycklig ålderdom! :love:

Det låter ju fint. :)
Min dam har fått Parkotil, jag vet inte hur apoteket har fått det till Parkotil då hon skulle ha peparatet som heter "Pergolida"..
Vilket Parkotil var dyrare för plånboken nästan 3000:- medans Pargolida ligger på nästan 1500:-.

Har det hänt att din fått stå utan medicin pga Apoteket eller så?
Min har fått stå utan 6 dagar nu och precis börjat igång igen nu har hon fått medicin 6 dagar och är vädigt seg och har ont.. :(
Hon ska ha 1,5 tablett om dagen.

Hur lång är behandlingen? Går det att rida dom under behandlingen?

Jag vet faktist inte, min är under behandling hon har ätit medicin sedan december och hon är fortanfarande inte helt frisk.
Det tar tid.

äter dem medicin mot Cushing så är det livs lång behandling och dem ska äta medicinen tills dem dör.

Men om det är livslång behandling så borde man ju kunna rida dom. På vilket sätt märker du att sjukdomen fortfarande påverkar henne? Hörde att testet ska tas med 12 timmars mellanrum. Hur går det till får vet komma på jourtiden då och det ett av testerna? När började du känna att allt inte stod rätt till med din häst?

Hej! Sök på "cushing" eller "cushings" här i hästvårdsforumet så får du upp flera trådar med en massa information, bl.a. från en veterinärstudent. Där fanns även inlägg från någon vars häst tränades och tävlades trots sin sjukdom.

Min "tant" svarade på medicineringen på bara ett par dagar, men enligt veterinären tar det oftast längre tid. Om hästen som TS häst varit vanvårdad tar det säkerligen ännu längre tid än för ett "normalfall".

Ett mysko symptom som min lilla tant fick var att hon fick mjölk i juvret! Det försvann när hon började äta medicinen.

Cushings beror alltså på en godartad tumör på hypofysen, som påverkar hästens kortisonproduktion. Även insulinet kan påverkas. Min "tant" hade vad jag förstår bra insulinvärden. De testade det i samband med ACTH (det hormon som ökar vid cushings).

Det är viktigt att cushingshästar inte utsätts för stress. Regelbundna tider för utfodring är också viktigt samt rätt sorts foder. Cushingshästar är som diabetiker sa veterinären på Strömsholm. De ska ha en kolhydratfattig och fiberrik diet och inte en massa socker. Min lilla tant är ju ingen ungdom längre, så vi fixar och trixar med det som hennes tänder tycker är OK också. Uppblötta lusernpellets, uppblött och ursköljd betfor (inget socker, bara de fina fibrerna kvar) och hö på vintern, gärna klippt så att det inte fastnar mellan tänderna. Detta är alltså vår "seniorvariant" på cushingsdiet. Till vanliga unga hästar med unga pigga tänder rekommenderas om jag minns rätt bl.a. rättså grovt hö. EJ havre eller annan spannmål.

Medicinen botar inte tumören, den lindrar bara symptomen. Man medicinerar alltså livet ut. Jag har aldrig hört talas om en häst som fötts med cushings.

Till TS: Nej, hon har aldrig behövt vara utan medicin helt. Däremot har hon fått gå ner i dos några gånger när leveransen av Parkotil tagit längre tid än beräknat. Då har vi, på veterinärens inrådan, gått ner till halv dos något längre tid. Vet. tyckte det var bättre än att medicinera för fullt och sedan vara utan medicin helt.

I morgon får hon Pergolid Ratiopharm för första gången. Samma verksamma substans som Parkotil men 1522 kronor för 100 tabletter i stället för 2900 kr.

Som sagt, det finns flera trådar här i forumet med en massa bra information! Bland annat om olika mediciner och symptom.

jag fick ta bort min fullblodshäst för ett år sedan. Han hade haft cushing ett tag och fick sedan fång och jag valde att ta bort honom eftersom hans liv inte hade nån mening längre när han inte kunde gå ut med kompisarna som han var van vid.....

delvis kl

kan en häst ha cushing utan alla symptom?

min gammling har tjock päls, dock ej lång, lockig eller sträv och han fäller som han ska. men han har haft fång. verkar pigg och glad för sin ålder (27).

skulle vara intressant om ni kunde visa bilder på era hästar och peka på vad dom hade för symptom! :bow:

enligt vår veterinär så kan dom ha cushing utan "alla" symtom. vi har haft ett sto tidigare som som hade cushing, hon hade lång, lockig päls samt fång. kvickdraget vet jag inte om det hade med cushingen att göra men det tror jag inte. hon togs bort pga. fången då hennes 2-a fånganfall blev så illa att smärtstillande inte hjälpte tillfredställande samt att röntgen visade på både kraftig roteration samt sänkning, hon blev 17 år.

mitt gamla sto som är 37 nu har oxå cushing (konstaterat hos vet). lång, tät, lockig samt fäller av väldigt långsamt. hon har problem med ögonen men har inte utvecklat fång än.

Har pratat med vet som vil komma ut och titta på min ponny i morgon. Ställer en diagnos efter att ha sett henne. Hon sa att det inte va någon ide att ta något test på sommaren för alla hästar har en högre kortisonhalt på sommaren.
Håll tummarna på att det bara är vanlig "fetma" på min lilla ponny även fast jag inte tror det.

enligt vår veterinär så kan dom ha cushing utan "alla" symtom. vi har haft ett sto tidigare som som hade cushing, hon hade lång, lockig päls samt fång. kvickdraget vet jag inte om det hade med cushingen att göra men det tror jag inte. hon togs bort pga. fången då hennes 2-a fånganfall blev så illa att smärtstillande inte hjälpte tillfredställande samt att röntgen visade på både kraftig roteration samt sänkning, hon blev 17 år.

mitt gamla sto som är 37 nu har oxå cushing (konstaterat hos vet). lång, tät, lockig samt fäller av väldigt långsamt. hon har problem med ögonen men har inte utvecklat fång än.

Min hade smygande symtom i huden bla först som varken vi eller vet förstod då, fick plötsligt mugg, svårläkta skav av täcke osv. Lång päls men inte extremt lång (var på hösten) Sen kom ett fånganfall på vintern som han behandlades för, inte heller då sa vet ngt. Sen började jag fundera själv men visste inte mycket om cushing. Då kom symtom från ögonen och samtidigt ett nytt kraftigt fånganfall, samma som du beskriver och det gick inte att rädda honom, av djurskyddskäl hade det inte varit ok. Mkt kraftig rotation smärtstillande hade ingen effekt , sänkning osv. Då insåg alla att det var cushing. Det hela var över på några månader räknat från de första symtomen. Så fort går det ofta inte utan man kan hinna ge medicin som håller tillbaka, men det är inte alltid det går ändå.

Vår blev 23 år och var fram till de sista attackerna pigg fräsch, välmusklad och välmående, förutom de diffusa hudsymtomen, samt då ögonsymtomen som kom samtidigt som andra fånganfallet.

Får de inte denna kraftiga fång är prognosen mycket bättre.

jag hade ingen aning om vad cushing va innan vi kom in akut med första ponnyn, det gick oehört fort, ett lindrigt fånganfall sent på hösten utan förändring på röntgen, sedan ett riktigt kraftigt i dec. utan känd anledning (åt bara silage och lite lusern för mineralerna) då nämde vet. direkt cushing pga. den långa, lockiga pälsen. och hon togs oxå bort akut av djurskyddsskäl då buttan inte hjälpte henne tillfredställande och röntgen visade det den gjorde.

jag ska ta bort även den gamla i år, hon har tacklat av rejält, även om hon är fin i hullet osv. men hon går mest för sig själv numera, dom andra hästarna bryr sig inte i henne och det är väldigt trist att se, hovarna är inte heller så bra längre :( bättre att avsluta innan hon blir riktigt dålig/sjuk, ska bara "tanka lite kraft" att ringa nödvändiga samtal.

efter vad jag förstod på vet. så drabbar det oftast lite äldre ston ?

Cushing syndrom är en godartad canser som sitter på binjuren som styr kortisonen och insulinhalten i hästens kropp. Människor kan även få cushing.

Denna canser stör kortison och insulinet vilket kan resultera som i mitt hjärtas fall med fång.

Cushing syndrom är som sagt en godartad canser och går att medicinera.

Tecken på cushing är bl a; Tjurnacke, bukmage, vätskefyllda bulor övanför ögonen, extrem päls, mycket hänging, dricker mycket, kissar mycket mer än "vanliga" hästar, fång, mer kliande päls.

Det är dem tecken jag känner igen på min häst.

Hos häst sitter tumören i hypofysen inte på binjuren (cushing hos människa och häst skiljer sig åt en del faktiskt). Denna tumören gör att dom får ett överskott av ACTH (som är ett hypofyshormon).

Här finns en tråd om min Cushingponny:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=604202

Snart 3 år med diagnosen och hon mår bättre än på länge. Det krävs en hel del pyssel men det är det värt. :love:

Har pratat med vet som vil komma ut och titta på min ponny i morgon. Ställer en diagnos efter att ha sett henne. Hon sa att det inte va någon ide att ta något test på sommaren för alla hästar har en högre kortisonhalt på sommaren.
Håll tummarna på att det bara är vanlig "fetma" på min lilla ponny även fast jag inte tror det.

Fast hon ska ju inte mäta kortisonhalten. Utan hon ska ju göra ett dexamethasone-test som visar hur hästen reagerar på extra kortisol.

"The dexamethasone suppression test, or DST, requires that the horse gives a small sample of blood, then be administered cortisone, and a follow-up blood sample be taken the next day. The blood samples are then compared to determine the horse's response to excess cortisone. "

http://old.cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

Här står mer om det:
http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/1999/145.pdf

delvis kl

kan en häst ha cushing utan alla symptom?

min gammling har tjock päls, dock ej lång, lockig eller sträv och han fäller som han ska. men han har haft fång. verkar pigg och glad för sin ålder (27).

skulle vara intressant om ni kunde visa bilder på era hästar och peka på vad dom hade för symptom! :bow:

Så här såg min ponny ut i pälsen precis efter diagnosen:

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/ada6d774.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/Bild005.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/3a124f4d.jpg

Hennes övriga symptom:
- Fylld över ögonen
- Rinniga ögon (haft länge)
- Hovböld
- Okänslig för smärta (märktes i samband med hovbölden)
- Kissade och drack mkt!
- Trött
- Fång (anfall ffa på hösten)
- Svettades mkt och lätt

Min var i of s en valack. Efteråt har jag hört om två till, en ponnyvalack som var några år yngre och blev dålig strax efter vår. Dessutom ett jämngammalt sto, dvs också 23 som hade ungefär samma förlopp:crazy: Det gick lika fort med henne, bara några månader efter att vår tagits bort.

Jag har för mej att vet sa något om att hänger ju ihop med hormoner dvs hypofysen, osv och att det ev är vanligare hos hingstar och ston, men jag minns inte så väl. Jag var rätt tagen är jag pratade med dem då :crazy: Däremot är det nog enbart äldre hästar, en slags åldersjukdom:confused:

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 731
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Hej på er. Jag har en häst som fyller 21 i maj. Korsning fullblod/halvblod. Vi har haft henne i fyra år snart och hon är världens...
2
Svar
23
· Visningar
4 196
Hästvård Vätskefyllda bulor, extrem päls, bukmage och tjurnacken. (Bilder på henne, dem symtom som finns att ta bild på. Lite dåliga bilder men...
Svar
2
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar