Cushing syndrom

Sv: Cushing syndrom

Uppblötta lusernpellets, uppblött och ursköljd betfor (inget socker, bara de fina fibrerna kvar) och hö på vintern

Till TS: Nej, hon har aldrig behövt vara utan medicin helt. Däremot har hon fått gå ner i dos några gånger när leveransen av Parkotil tagit längre tid än beräknat. Då har vi, på veterinärens inrådan, gått ner till halv dos något längre tid. Vet. tyckte det var bättre än att medicinera för fullt och sedan vara utan medicin helt.

Precis så gör jag med. Både med foder och med medicinering om vi får vänta längre än vanligt på medicinen.

Men om det är livslång behandling så borde man ju kunna rida dom.

Hörde att testet ska tas med 12 timmars mellanrum. Hur går det till får vet komma på jourtiden då och det ett av testerna?

Det enda som hindrar ridning är ju fånganfallen. Annars går det ju bra att rida på dom om dom är pigga.

Testet görs 16-18 på em dag 1 och sen 12 på fm dagen efter. Så ingen jourtid. Se länken jag postade tidigare.

Fast hon ska ju inte mäta kortisonhalten. Utan hon ska ju göra ett dexamethasone-test som visar hur hästen reagerar på extra kortisol.

"The dexamethasone suppression test, or DST, requires that the horse gives a small sample of blood, then be administered cortisone, and a follow-up blood sample be taken the next day. The blood samples are then compared to determine the horse's response to excess cortisone. "

http://old.cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

Här står mer om det:
http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/1999/145.pdf

Jag fick förklarat av vet att alla hästar har förhöjda värden på sommaren. Hon kanske sa kortisol. Jag hade dålig motagning på mobilen plus att vet bröt på danska.
Hon sa att det var bättre att ta testet på hösten. Jag måste ju förlita mig på utbildat folk inom området eftersom jag inte kan det själv.

Fick domen idag. Min älskade lilla ponny har Cushing. Beskedet var chockartat även att jag hade misstänkt det. Vet sa att det var inga tvivel på att hon har Cushing. Tog ett leverprov för att se så hon inte har alltför höjt levervärde. Har hon det så är det ingen mening att medicinera. Det är så orättvisst på en så snäll och fin ponny som aldrig gjort nåt ont. Varför ska hon drabbas av detta?

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 731
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Hej på er. Jag har en häst som fyller 21 i maj. Korsning fullblod/halvblod. Vi har haft henne i fyra år snart och hon är världens...
2
Svar
23
· Visningar
4 196
Hästvård Vätskefyllda bulor, extrem päls, bukmage och tjurnacken. (Bilder på henne, dem symtom som finns att ta bild på. Lite dåliga bilder men...
Svar
2
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka