cushing syndrom

G

gustav

min häst har fått denna prognosen av vetrinären. vet inte mycke om det. vet bara att det har med hormonerna att göra.e de någon som har någon erfarnhet om det så berätta gärna\ tack

Sv: cushing syndrom

Heter den inte cursing eller tänker jag på en annan? Vet en häst som har Cursings syndrom.

Ullis

Den heter Cushing syndrom. Det finns lite info här på forumet. Sök på gamla trådar.
Har vet tagit blodprov? Eller var det på syndromen?

Jag är lite nyfiken... ;)

Diagnosen går inte att ställa på ett blodprov, det fordras mer komplocerade tester.
Ibland kan symtomen sammantaget ge en väldigt säker diagnos.
PL

Cushing´s syndrom är en sjukdom där hjärnan producerar för mycket kortisol. I mitt stora projektarbete om fång så hade jag med en del om detta då ungefär hälften av alla hästar som drabbats av fång har Cushings. Överskottet av kortisol stör hornproduktionen och det kan vara en (bidragande) orsak till fång.

Rumpnissen skrev:
Cushing´s syndrom är en sjukdom där hjärnan producerar för mycket kortisol. I mitt stora projektarbete om fång så hade jag med en del om detta då ungefär hälften av alla hästar som drabbats av fång har Cushings. Överskottet av kortisol stör hornproduktionen och det kan vara en (bidragande) orsak till fång.
Hjärnan producera cortisol?
Hälften av fånghästarna Eqine cushing?
Jag tror du fått en del om bakfoten.
PL

Det lär ju vara så att Cushing´s beror på en tumör i hypofysen, vilket väl gör att hypofysen (som styr andra endokrina körtlar) "piskar på" hormon-insöndringen vid lite konstiga tillfällen. Detta är som jag förstår det.

Påverkar detta även synen på hästen? En tumör i hypofysen på människa sägs ju märks oftast (eller det är då patienten kommer till läkaren) först när synen påverkas, då tumören klämmer på synnervskorset. Hur funkar detta på hästar?

Okej, då heter det väl Cushing då ;)

Jag vet inget mer än att en kompis häst har fått den diagnosen.

Ullis

Mer komplicerade tester?

Man kan ta ett blodprov, frysa den och skicka det till SLU märkt ACTH. Så avancerad tycker jag inte att det är! :devil:
Alt. kan man ta ett noll prov (blod) injicera hästen med dexamethason och ta ytterligare ett blod prov efter 15 timmar (dex supp).
Förhöjda värden av ACTH och att hästen inte kan reglera cortisol utsöndring tyder oftast på att hypofysen har ballat ur och då ingår man i den stora familjen av Cushing hästägare.

PS
Man motsvarar en veterinär...prova inte detta hemma, pojkar och flickor.
DS

Oftast ja, problemet är att det inte finns en viss blodbild som säker ger diagnosen cushing.
ACTH i sig är inte särskilt säkert, överlappet mellan friska o sjuka hästar är för stort.
Vid dex supr skall man helsta ta en rad prov.
För några år sen ringde jag runt en massa för att kolla säkraste sättet att snabbt ställa en diagnos o fick egentligen inget vettigt svar.
PL

min häst har ju fått diagnosen ..har fång pga detta. min fråga är vilka symtom finns de mer? :confused:

peter_lundin skrev:
Oftast ja, problemet är att det inte finns en viss blodbild som säker ger diagnosen cushing.
ACTH i sig är inte särskilt säkert, överlappet mellan friska o sjuka hästar är för stort.
Vid dex supr skall man helsta ta en rad prov.
För några år sen ringde jag runt en massa för att kolla säkraste sättet att snabbt ställa en diagnos o fick egentligen inget vettigt svar.
PL

Det finns de som inte håller med dig:
"Development of a safe and accurate test for the diagnosis of equine Cushing's disease (01-09)
(funds provided by the Center for Equine Health and the American Horse Shows Association)
Johanna L. Watson
Miriam L. Horowitz
Larry A. Neal
Description of the Problem:
Equine Cushing's disease is caused by a change in the regulation and secretion of hormones from the pituitary gland and is common in older horses and ponies. It can also affect horses as early as ten years of age while they are still reproductively or competitively productive. Cushing's disease can cause serious complications to an animal's quality of life. Only one diagnostic test, the dexamethasone suppression test, has been definitively shown to identify horses with equine Cushing's disease. This test requires the administration of dexamethasone to the horse, which sometimes causes negative side effects including laminitis. A new test for diagnosing this disease is needed in situations where the dexamethasone test cannot be used safely.
Study Objectives:
• Measure two major pituitary hormones as an endocrine profile to provide a safer test for equine Cushing's disease.
Experimental Approach:
Control horses and horses affected with equine Cushing's disease were identified and assigned to groups based on their response to the dexamethasone suppression test. Researchers used commercially available radioimmunoassay kits to measure two major products and one minor product of the pars intermedia (part of the pituitary gland). The resulting values for normal horses were compared with values from horses with Cushing's disease.
Accomplishments/Results:
• Determined that horses with Cushing's disease had significantly higher blood levels of all three pituitary products ( -MSH, -endorphin, ACTH) than normal horses.
• Found that these differences were sufficient in magnitude to distinguish between normal and Cushing's-affected horses with a moderately high degree of certainty.
• Concluded from the results that any of the peptides measured may be used as an alternative diagnostic test in situations in which the dexamethasone suppression test is considered dangerous. "

Sen håller jag inte riktigt med att dex sup alltid skulle vara farlig för fångisar men det är en annan diskussion.
/N

Jag vet det finns olika meningar o olika undersökningar samt olika uppgifter om vad som egentligen är normalvärde hos olika hästar. Dessutom undrar jag vad författarna menar med "moderately high degree of certainty".
En undersökning jag sett hade drygt 30% falskt negativa o drygt 20% falskt positiva.
Det finns inga fakta som talar för att en dexametasonspruta skulle vara farligt.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: Sirap
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama